۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴
کد خبر: 704986

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: میزان برداشت ریواس بارور در این شهرستان با ۸۰ تن افزایش نسبت به سال گذشته به هزار و ۸۰ تن رسید.

افزایش ۸۰ تنی برداشت ریواس در نیشابور

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی فرهمندراد  افزود: این‌میزان برداشت از ۴۰۰ هکتار سطح زیر کشت توسط ۵۰۰ بهره‌بردار صورت گرفته و حدود ۱۵۰ میلیارد ریال سود ناخالص عاید دست اندرکاران کشت و پرورش ریواس در نیشابور می‌شود.
وی ادامه داد: پارسال این میزان سود ناخالص ۲۲۰ میلیارد ریال بوده که دلیل این کاهش شیوع کرونا و کاهش قیمت محصولات کشاورزی است.
مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: هر سال حدود ۲۰۰ تن ریواس در کارگاه‌های نیشابور آبگیری و تبدیل به شربت ریواس می‌شود و این محصول، سوغات معروف نیشابور است.
فرهمند راد با اشاره به این که زمان پرورش ریواس حدود ۱۰ روز پیش از عید نوروز تا اواخر خرداد ماه است افزود: دامنه‌ رشته ‌کوه‌های بینالود نیشابور دارای بهترین و مناسب‌ترین شرایط اقلیمی برای پرورش گیاه ریواس بوده و عمده محصول ریواس نیشابور در دامنه کوههای گرینه، خرو، درود و میرآباد تولید می شود.
وی ادامه داد: بهره برداران ریواس از سال قبل اقدام به شناسایی نقاط مستعد برای تولید محصول کرده و با ایجاد سامانه‌های مخصوص به پرورش ریواس می‌پردازند و با توجه به این که بهره برداران افراد بومی و محلی هستند از برداشت غیر اصولی و بی رویه خودداری می‌کنند تا این میراث به جا مانده در طبیعت حفظ شود.
او اضافه کرد: این محصول توسط کوهپایه‌نشینان تحت مراقبت‌های خاص پرورش یافته و هر ساله در اواسط بهار به بازارهای مصرف عرضه می‌شود.
مرکز شهرستان ۴۵۰هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.