فرماندار کلات گفت: کشاورزان این شهرستان استفاده‌ای از منابع آبی و پایاب سدهای چهچهه و قره تیکان در این منطقه نداشته و هم‌اینک از چنین امکان مهمی برای توسعه کشت و کار بی‌بهره هستند.

 کشاورزان کلاتی بهره‌ای از پایاب سدها ندارند

به گزارش قدس آنلاین، مهدی ناصری اظهار کرد: در کنار تامین آب شرب و مهار سیلابها یکی از دلایل ایجاد سدها تامین آب کشاورزی برای مناطق کشاورزی پایین دست است که متاسفانه این مهم با ساخت و آب گیری سدهای شهرستان بویژه چهچهه هنوز محقق نشده است.

وی ادامه داد: سه سد چهچهه، قره تیکان و زاوین شهرستان کلات در سال نخست بهره برداری،  آب گیری کامل شدند اما به برخی دلایل استفاده از پایآب آنها برای کشاورزان محلی با مشکل مواجه شده که نمونه بارز آن سد چهچهه است.    

فرماندار کلات گفت: مشکلات فنی و اجرایی اولیه پس از ساخت سد چهچهه و باقی ماندن این ایراد و مشمول مرور زمان شدن، لوله هل انتقال آب به شبکه آب کشاورزی را در طول این سالها دچار رسوب و نقص نمود.  

وی بدون اشاره بیشتر به مقصران این مشکلات فنی افزود: بهار پارسال در پی سفر استاندار و پس از آن در مرداد ماه ۹۸ با سفر معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، مدیر کل جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی و جلسه با اینجانب و مسولان قرارگاه پیشرفت و آبادانی مقرر شد مسائل فنی مذکور به صورت فوری بر طرف شود.

ناصری ادامه داد: با توجه به کمبود اعتبار برای رفع مشکلات شبکه آبرسانی سد، ۲۰ میلیارد ریال از سوی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، ۱۰ میلیارد ریال از طرف استانداری و ۱۰ میلیارد  نیز جهاد کشاورزی برای اجرای این طرح اختصاص داده شد اما علی رغم تلاشهای صورت گرفته تاکنون اقدامات چند ماه گذشته به نتیجه مطلوب در شهرستان منجر نشده است.

وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی حدود ۳۰۰ میلیارد ریال برای بهره مندی کشاورزان از پایین دست سد ، تاسیسات کشاورزی ایجاد کرده است اما مادامی که آب از طریق شبکه اصلی انتقال تحویل کشاورزان نشود این تاسیسات قابل بهره برداری نخواهد بود و بیم آن می رود مرور زمان مانند همانند سد چهچهه موجب وارد آمدن خسارت به تاسیسات یاد شده گردد.

فرماندار کلات افزود: هم اکنون فصل کشت و کار است و عدم دسترسی به موقع کشاورزان به آب سد موجب می شود زمان مناسب کشت در سال جاری از دست برود.

وی ادامه داد: روستاهای قره تیکان، چهچهه، سنگانه و محلات عشایری منطقه با حدود ۲ هزار خانوار در انتظار بهره مندی از پایآب سد چهچهه با ۲۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب می باشند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.