کرمانشاه- رودخانه قره‌سو به‌عنوان تنها رودخانه دائمی شهر کرمانشاه درگذشته به‌عنوان منبع آب شرب شهر کرمانشاه مورداستفاده قرار می‌گرفت اما در سال‌های اخیر به دلیل تخلیه بیش‌ازاندازه فاضلاب‌های شهری، کشاورزی و صنعتی به لحاظ آلودگی آن‌قدر در وضعیت بغرنجی قرار دارد که حتی جان هزاران آبزی درون خود را بارها گرفته است.

چشم رودخانه «قره‌سو» به اعتبارات خشک شد/بی‌سامانی در طرح ساماندهی

قدس آنلاین-گروه استان ها: متأسفانه به دلیل واریز شدن دوسوم فاضلاب شهر کرمانشاه به این  رودخانه حیات تمامی آبزیان و شهروندان مجاور این رودخانه مورد تهدید قرارگرفته است.

اگرچه ساکنان آبزی رودخانه قره‌سو به دلیل ورود پساب و نبود اکسیژن به تعدد جان خود را از دست‌داده و پای قره‌سو را به دادگاه نیز بازکرده است اما هنوز طرح ساماندهی این رودخانه درگیر بی‌سامانی است و چشم این رودخانه برای تخصیص اعتبار به دست دولتمردان خشک‌شده است.

سال‌هاست که میلیون‌ها لیتر پساب صنعتی و فاضلاب شهری به هم چون زهر به کام این رودخانه دائمی ریخته می‌شود و هر بار که مرگ هزاران ماهی در رسانه‌ها خبرساز می‌شود تنها یک خبر مشترک از زبان مدیران می‌شنویم که « همه‌چیز تحت کنترل است!»

تهدید بهداشت عمومی

هم‌جواری این رودخانه با شهر کرمانشاه و عبور آن در بین مزارع کشاورزی کرمانشاه،باعث شده از آب این رودخانه برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده شود که بنا بر گفته کارشناسان آبیاری سبزیجات با فاضلاب‌های صنعتی و خانگی به‌طور حتم موجب ورود آلودگی به چرخه غذایی مردم می‌شود.

در این راستا کارشناسان بهداشتی اعتقاد دارند: با توجه به آلودگی آب رودخانه، بخاراتی هم که از آن بلند می‌شود برای ساکنان و مجاوران آن تهدید کننده است.

بسیاری از کارشناسان بهداشت و محیط اظهار می‌کنند: ازآنجاکه ورود فاضلاب صنعتی باگذشت زمان موجب آلودگی خاک و هوا می‌شود لذا در بلندمدت ایجاد تغییرات ژنتیکی در افراد دور از ذهن نیست.

وعده‌های آب برده

۱۹ آذر ۹۸ «رضا اردکانیان» وزیر نیرو در جریان سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به استان کرمانشاه در جمع مدیران استان با اشاره به اهمیت ساماندهی رودخانه‌هایی همچون قره‌سو کرمانشاه گفت: در بودجه سال آینده یعنی ۹۹ اعتبار مناسبی برای ساماندهی رودخانه‌ها در نظر گرفته‌شده است.

متأسفانه به دلیل واریز شدن دوسوم فاضلاب شهر کرمانشاه به رودخانه قره سو حیات تمامی آبزیان و شهروندان مجاور این رودخانه مورد تهدید قرارگرفته است

اردکانیان همچنین درباره ساماندهی رودخانه قره‌سو افزود: شش کیلومتر از مسیر این رودخانه که در داخل شهر قرار دارد، ساماندهی شده و برای ساماندهی ۱۵ کیلومتر باقی‌مانده در خارج شهر به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی بابیان اینکه اعتبارات امسال جوابگو نیست، افزود: در لایحه بودجه سال آینده اعتبارات خوبی برای ساماندهی رودخانه‌ها دیده‌شده که می‌توان از این محل اعتبار مناسبی برای ساماندهی رودخانه قره‌سو در نظر گرفت.

حال سال ۹۹ نیز فراگرفته و چشم قره‌سو هم چنان به وعده وعیدهای مسئولان خشک‌شده است.

مسئول قره‌سو کیست؟

 معاون نظارت و پایش اداره کل محیط‌زیست استان کرمانشاه وظیفه اداره کل محیط‌زیست کرمانشاه به‌عنوان یک دستگاه ناظر را نظارت بر وضعیت این رودخانه می‌داند.

آذر ولی زاده اظهار می‌کند: اداره کل محیط‌زیست استان کرمانشاه از سال ۹۷ تمام تلاش خود را برای نجات قره‌سو به کار بسته است اما کمبود اعتبارات شرکت آبفا برای راه‌اندازی تجهیزات تکمیلی تصفیه‌خانه به دربسته خورد.

وی ورود بیش از دوسوم فاضلاب کلان‌شهر کرمانشاه به این رودخانه را یک بحران جدی می‌داند و تأکید می‌کند: برای نجات قره‌سو نیازمند عزم ملی و توجه ویژه هستیم چراکه بودجه‌های استانی دستگاه‌های متولی پاسخ گوی حل این مشکل نیست.

تخصیص اعتبارات ملی

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه در ادامه عنوان می کند: به نظر می‌رسد اگر از توان شرکت‌های داخلی که در زمینه راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌ها کار می‌کنند استفاده شود با اعتبارات کمتری می‌توان به هدف رسید.

ولی زاده بابیان اینکه نجات قره‌سو یک عزم جهادی می‌خواهد و تا رسیدن به مقصود نیاز به پیگیری مستمر دارد یادآور می شود:  اگر مشکل اعتبارات حل شود تا پایان سال ۹۹ بخش مهمی از مشکلات قره سو نیز به پایان می رسد و این موضوع سر و سامانی می گیرد.

ولی زاده با اشاره به اینکه همه مردم کرمانشاه آرزو دارند روزی قره‌سو با پرندگان زیبای شناور بر آن زندگی و احیا دوباره را تجربه کند، اظهار می‌کند: این آرزوی مردم استان نیازمند عزم جدی نمایندگان جدید استان در مجلس شورای اسلامی است.

نیازمند اعتبار یک هزارمیلیاردی

وی با تأکید بر شکل‌گیری یک عزم جهادی برای نجات رودخانه «قره‌سو» می‌افزاید: از طریق استاندار کرمانشاه رایزنی‌های جدی و مفصلی با وزرای اقتصاد و دستگاه‌های مربوطه در مرکز انجام شده اما شرایط کشور و بحران‌های آن تا این لحظه باعث شده نتایج قطعی به دست نیاید.

ولی زاده اظهار می‌کند: دادستانی کرمانشاه و سازمان حفاظت محیط‌زیست هم همواره پیگیر وضعیت ساماندهی این رودخانه هستند اما تزریق اعتبار سنگین هزار میلیارد تومانی فعلاً از هیچ طریقی امکان‌پذیر نشده است.

وی یادآور می‌شود: اگر می‌خواهیم کرمانشاه در بحث گردشگری موفق شود باید قره‌سو از وضعیتی که الآن در آن قرارگرفته خارج شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.