حالا که این روزها شایعاتی درباره توافق ایران و روسیه بر سر دولت بشار اسد به گوش می‌رسد، می‌توان گفت برخی جریان‌ها آن‌هم به رهبری آمریکایی‌ها تلاش دارند تا با انتشار این قبیل خبرها و ایجاد فضاسازی‌های پیرامون آن به نوعی خاتمه کار جبهه سوریه آن‌هم به نفع دولت ترامپ را میسر کرده و این‌گونه جلوه دهند که دولت‌های اثرگذار و حامی در معادلات سوریه همچون جمهوری اسلامی ایران نیز درباره استعفای بشار اسد به توافق رسیده‌اند. موضوعی که به نظر می‌رسد آمریکا جدای از جنگ رسانه‌ای علیه دولت سوریه و شکستن روحیه نیروهای مقاومت، سعی دارد نفوذ ایران را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

شایعه اختلاف ایران و روسیه؛ بازی دروغین مخالفان

قدس آنلاین: حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل روز گذشته با انتشار مطلبی در توییتر درباره شایعه توافق ایران و روسیه برای استعفای بشار اسد، آن را دروغ بزرگی خواند که رسانه‌های آمریکایی-صهیونیستی در این ماجرا نقش دارند.

امیر عبداللهیان در این باره گفته است: ‌دکتر ‌بشار اسد، رئیس جمهور قانونی ‌سوریه و رهبر بزرگ مبارزه با تروریسم تکفیری در جهان عرب است. شایعه توافق ایران و روسیه برای استعفای وی، دروغ بزرگ و بازی رسانه‌های آمریکایی-صهیونیستی است. تهران از حاکمیت، وحدت ملی و تمامیت ارضی سوریه با قدرت حمایت می‌کند.

موج رسانه‌ای درباره توافق ایران و روسیه برای تعیین تکلیف درباره آینده دولت سوریه و استعفای رئیس جمهور این کشور به تازگی از سوی برخی رسانه‌های غربی و مخالف بشار اسد به راه افتاده است که البته از همان ابتدا واکنش مقام‌های ایرانی را درپی داشت و سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز پیشتر ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر تصمیم‌گیری کشورهای ضامن روند آستانه در مورد آینده حکومت سوریه را تکذیب کرده و آن را بی پایه و اساس دانسته بود.

وی گفته است: تنها مردم سوریه هستند که درباره آینده، نوع حکومت و حکمرانان خود تصمیم خواهند گرفت. جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار دولت و ملت سوریه برای مبارزه با تروریسم حضور داشته و در آینده نیز به این راهبرد ادامه خواهد داد.

ادعای رسانه قطری مبنی بر تمایل روس‌ها برای توافق با آمریکا

این اظهارات در حالی است که العربی الجدید رسانه نزدیک به قطر نیز چند روز پیش مدعی شد موضع روس ها نسبت به دولت سوریه تغییر کرده و روسیه قصد دارد در خصوص حکومت سوریه با آمریکایی‌ها وارد توافق شود.

در گزارش این رسانه آمده است: اکنون دولت روسیه از طریق رسانه‌های مختلف تلاش می‌کند این مهم را ترویج کند که بشار اسد قادر به حکومت مجدد بر سوریه نیست. در این رابطه، ما بر این عقیده‌ایم که این موضع‌گیری روس‌ها به معنای آمادگی آن‌ها برای افزایش سطح توافق‌ها با آمریکایی‌ها به سمت تکیه بر راه حلی برای تضمین منافع هر دو طرف، بدون دادن خسارت‌های بیشتر، به‌ویژه در زمان کرونا و بحران قیمت‌های نفت و احتمالات جنگ اقتصادی بزرگ بین چین و ایالات متحده است.

اما نکته اینجاست که رسانه قطری از یک‌سو درباره اختلاف روس‌ها با نظام ایران که بشار اسد را عاملی برای کمک به سیاست‌های منطقه‌ای خود می‌داند، سخن می‌راند و از سوی دیگر حالا که این روزها شایعاتی درباره توافق ایران و روسیه بر سر دولت بشار اسد به گوش می‌رسد، می‌توان گفت برخی جریان‌ها آن‌هم به رهبری آمریکایی‌ها تلاش دارند تا با انتشار این قبیل خبرها و ایجاد فضاسازی‌های پیرامون آن به نوعی خاتمه کار جبهه سوریه آن‌هم به نفع دولت ترامپ را میسر کرده و این‌گونه جلوه دهند که دولت‌های اثرگذار و حامی در معادلات سوریه همچون جمهوری اسلامی ایران نیز درباره استعفای بشار اسد به توافق رسیده‌اند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد آمریکا جدای از جنگ رسانه‌ای علیه دولت سوریه و شکستن روحیه نیروهای مقاومت، سعی دارد نفوذ ایران را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

حمایت ایران از رئیس جمهوری سوریه ادامه دارد

شایعات و واکنش‌های اخیر درباره توافق ایران با روسیه برای استعفای اسد در حالی مطرح می‌شود که وزیر خارجه ایران به تازگی به دمشق سفر کرد تا بر ادامه حمایت ایران از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تأکید کند، اما در سوی دیگر ماجرا، برخی مطبوعات روسی در خبرهای منتشر شده خود مدعی شده اند که مقام‌های روسیه مخالف ایفای نقش بیشتر ایران در سوریه و نزدیکی بیشتر آن کشور به اسد هستند.

البته برخی مقام‌های روسی ادعای مربوط به موافقت روسیه برای استعفای اسد را تکذیب می‌کنند، چنان‌که الکساندر زوتوف، سفیر سابق روسیه در سوریه و کارشناس امور سیاسی گفته است: جایگزینی برای رئیس جمهور فعلی سوریه، بشار اسد در سوریه وجود ندارد. مسکو همیشه تأکید کرده از هر گونه مداخله در امور داخلی سوریه دوری می‌کند و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه موضع ما نسبت به حمایت از اسد تغییر کرده است، وجود ندارد.

با این تفاسیر، به نظر می‌رسد دولت آمریکا نیز با به راه انداختن چنین شرایطی، اوضاع را برای توافق نهایی با روسیه برای کنار گذاشتن اسد و نیز فضاسازی درباره موافقت ایران با این موضوع، مناسب دیده تا به نوعی راه حذف اسد را از این طریق هموار سازد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.