معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بیش از ۹۵ درصد مجوزهایی که صادر می‌کنیم، کمتر از ۵ تا ۶ روز طول می‌کشد و تنها برخی تکلیف‌های استعلامی زمان‌بر می‌شود.

ارائه بسته پیشنهادی به استاندار برای کاهش زمان اخذ مجوز فعالیت‌های اقتصادی

به گزارش قدس آنلاین، جواد خزاعی، در خصوص تسهیل در فرایند اخذ مجوزها در استان، اظهار کرد: ما برای تسهیل فرایند صدور مجوزها چند پیشنهاد عملیاتی دادیم. برخی مجوزها بین بخشی است که تنها به سازمان ما برنمی‌گردد، ما به استناد برخی بخشنامه‌ها تکلیف داریم و باید قبل از صدور مجوز استعلام‌هایی را یا از وزارتخانه صمت یا از سایر دستگاه‌های استان انجام دهیم.

وی افزود: ما برای تسهیل این رویه، پیشنهادهای عملیاتی را به استاندار یعنی به مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان دادیم که اگر علمیاتی شود، رفت و برگشت به وزارتخانه حذف می‌شود که در این بخش ارباب رجوع بسیار اذیت می‌شد. ضمن اینکه تامین زیرساخت‌ها و محل این تامین نباید به طور کامل از بین برود، اما باید تسهیل شود. مجوزهایی که قبلا رفت و برگشت آن به تهران چند ماه طول می‌کشید، با عملیاتی شدن این پیشنهاد کمتر از یک ماه و ظرف یک یا دو هفته قابل انجام خواهد بود.

خزاعی بیان کرد: بیش از ۹۵ درصد مجوزهایی که ما صادر می‌کنیم، کمتر از ۵ تا ۶ روز طول می‌کشد، تنها برخی تکلیف‌های استعلامی زمان‌بر می‌شود، برای اینکه این موارد سرعت پیدا کند، این پیشنهادها را دادیم که اگر در ستاد تدبیر استان عملیاتی شود، می‌توانیم تکلیف خود را بهتر از این انجام دهیم.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ما بیش از ۹ هزار کدرسته داریم که برای آنها جواز تاسیس صادر نمی‌کنیم. برای تقریبا ۱۰ رسته صنعتی مهم از جمله فولاد، مس، طلا، نقره، کانی‌های اساسی و اتومبیل‌سازی دستورالعمل وزارتخانه این است که مجوز را ابتدا به وزارتخانه بفرستیم تا از محل تامین ماده اولیه معدنی و مباحث زیرساختی آن مطمئن شوند، بعد از آن جواز صادر می‌کنیم.

وی ادامه داد: بحث دیگر حوزه‌های تاسیسی هستند که امکان دارد موارد زیرساختی و تامین آب و برق آن از حوصله شرکت شهرک‌های صنعتی خارج بوده و داخل شهرک امکان تامین آن وجود نداشته باشد، به همین دلیل برای اینکه ارباب رجوع بعدا دچار مشکل نشود، ما ابتدا از شرکت شهرک‌های صنعتی برای تامین زیرساخت استعلام می‌کنیم. مشکلات ما در این بخش به وجود می‌آید که استعلام‌ها زمانبر شده و ارباب رجوع اذیت می‌شود، اما بیش از ۹۵ درصد جوازهایی که صادر می‌کنیم، شامل این دو مطلب نمی‌شود.

خزاعی خاطرنشان کرد: در حوزه صدور مجوزهای صنعتی مشکلی از باب مطول بودن زمان نداریم. ذات کار مجوزهای معدن اینگونه بوده، تکلیف داریم و قانون است که قبل صدور مجوزهای معدنی باید از ۴، ۵ نهاد مربوطه استعلام شود و تا آنها پاسخ ندهند، امکان صدور مجوز معدنی وجود ندارد. در قانون ماده ۲۴ آمده که برای صدور مجوزهای معدنی حداقل دو ماه وقت برای پاسخگویی دارند.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه مجوزهای صادر شده از ابتدای سال تاکنون را نمی‌توان ملاک عمل قرار داد، زیرا بیش از یک ماه است که درگیر کرونا هستیم، عنوان کرد: در این مدت هم در حوزه همکاران تهلیل نیرو داشتیم و هم ارباب رجوع رعایت کرده و مراجعه نمی‌کردند. اسفند و فروردین که اوج کرونا بود، هم رفت و آمد ارباب رجوع به سازمان را تحت‌الشعاع قرار داد و هم ما دستورالعمل‌هایی داشتیم که مجبور بودیم رعایت کنیم. بنابراین نمی‌توانیم ملاک عمل در فروردین ۹۹ را تا انتهای سال تسری دهیم.

وی در خصوص مجوزهای صادر شده در سال ۹۸، گفت: در سال ۹۸، ۳ هزار و ۸۶۷ جواز صادر شده که سرمایه‌گذاری آن ۴۳ هزار میلیارد تومان و برای ۱۱۸ هزار نفر ایجاد اشتغال کرده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.