مدیرعامل شرکت کسب و کار رضوی وابسته به سازمان اقتصادی رضوی از فعالیت این شرکت در زمینه دو پروژه اصلی «سامانه جامع خدمات کسب و کار پیشه» و «پروژه تولید عطر رضوی» خبر داد.

از  سامانه «پیشه» تا تولید «عطر رضوی»

قدس آنلاین: مهندس مهدی جعفرنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار قدس گفت: در سالیان گذشته یک مجموعه قدیمی با نام شرکت مدیریت پروژه‌های رضوی در تشکیلات آستان قدس رضوی فعالیت می‌کرد که در سال ۱۳۹۷ با تغییر مأموریت به شرکت کسب و کار رضوی زیر نظر سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی تغییر نام داد.

وی افزود: مأموریت شرکت کسب و کار رضوی، بهبود محیط کسب و کار در حوزه شرکت‌ها و مؤسسه‌های کوچک و متوسط در سطح کشور تعریف شده است.

جعفرنژاد تأکید کرد: از آغاز فعالیت این شرکت تاکنون دو پروژه اصلی و مهم توسط شرکت کسب و کار رضوی دنبال شده است که عبارتند از: «سامانه جامع خدمات کسب و کار پیشه» و «پروژه تولید عطر رضوی».

این کارشناس ارشد رشته مدیریت کارآفرینی در زمینه معرفی سامانه جامع خدمات کسب و کار پیشه اظهار کرد: سامانه کسب و کار پیشه دارای زیرپروژه‌های متعددی است و این سامانه بر اساس یک ضرورت و تعریف مسئله مهمی، طراحی شده است.

جعفرنژاد اضافه کرد: برخی از مشکلات و معضلات موجود در فعالیت‌های اقتصادی مانند: صدور مجوزهای قانونی، مدیریت زنجیره تأمین و تولید کسب و کارها، تأمین منابع مالی مورد نیاز، عدم تأمین منابع انسانی متخصص و متناسب با پروژه‌ها و... سبب ایجاد موانع جدی در مسیر نائل شدن به رونق کسب و کار و فعالیت بنگاه‌های اقتصادی در سطح کشور می‌شوند.

مدیرعامل این شرکت بیان کرد: بدین منظور سامانه جامع خدمات کسب و کار پیشه به عنوان یک بستر معرفی و شناسایی تأمین‌کنندگان انواع کالا و خدمات در زمینه رفع نیازهای بنگاه‌های اقتصادی کشور تعریف و طراحی شده است.

صنایع دستی، اولویت سامانه کسب و کار پیشه

این مقام مسئول درباره نمونه کسب و کارهای تعریف شده در این سامانه تصریح کرد: در حوزه صنایع دستی تلاش کردیم نسبت به شناسایی مشکلات متعددی که مدیران و صاحبان کارگاه‌های تولیدی این رشته هنری و صنعتی با آن روبه‌رو هستند، اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: در مدت حدود ۶ ماه این مشکلات از جمله: تأمین مواد اولیه باکیفیت، عدم دسترسی به بازار فروش مناسب، نبود اطمینان به کیفیت و مرغوبیت مواد اولیه در دسترس، عدم دسترسی به حوزه‌های صادراتی و... توسط شرکت کسب و کار رضوی شناسایی شد و مورد توجه، مطالعه و بررسی قرار گرفت.

جعفرنژاد ادامه داد: مثال دیگر در زمینه فعالیت سامانه پیشه مشکلات مربوط به کارگاه‌های کوچک تولیدی در زمینه تأمین و پرداخت به موقع بیمه‌های تجاری و بازرگانی، تأمین و لحاظ کردن امکانات رفاهی برای کارکنان این کارگاه‌ها و... است.

وی یادآور شد: در کارگاه‌های کوچک تولیدی به دلیل پایین بودن تعداد کارکنان و نیروی انسانی و گردش مالی پایین نسبت به کارگاه‌های بزرگ تولیدی، مدیران کارگاه‌های کوچک چندان میل و رغبتی برای تأمین خدمات و امکانات فوق برای کارکنان خود نداشته و اصولاً برای آنان مقرون به صرفه هم نیست.

نیازها در سامانه کسب و کار پیشه تجمیع شده‌اند

این دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته تحصیلی مدیریت کارآفرینی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در حقیقت، سامانه جامع خدمات کسب و کار پیشه با تجمیع نیازهای بنگاه‌های کوچک اقتصادی سعی کرده است مشکلات و معضلات آنان (در زمینه‌های بیان شده فوق) را تا حد امکان و با توجه به شرایط موجود، شناسایی و در راستای رفع این معضلات راهکارهایی ارائه دهد.

این مقام مسئول افزود: از زمستان سال ۱۳۹۸ تاکنون یعنی در مدت سه تا چهار ماه توانستیم با تجربیات و کارهای تخصصی انجام شده توسط نیروهای کارشناسی این شرکت به نتایج مطلوبی دست یابیم.

وی توضیح داد: در این زمینه، با تجمیع نیازهای کسب و کار مربوط به کارگاه‌های کوچک و متوسط، تأمین‌کنندگان مختلف تولید کالا و خدمات را شناسایی و پس از مذاکره با آنان، این مجموعه‌ها را متقاعد کردیم تا نیازهای بنگاه‌های کوچک پس از تجمیع، توسط کسب و کارها و بنگاه‌های متوسط تأمین و برطرف شود.

جعفرنژاد عنوان کرد: نمونه بارز در مورد رفع نیازهای بنگاه‌های کوچک، موضوع تأمین بیمه تکمیل درمان برای کارکنان و نیروی انسانی است.

وی افزود: بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسه‌های بیمه‌ای، تمایل چندانی برای ارائه خدمات بیمه تکمیلی درمان به کارکنان و نیروی انسانی بنگاه‌ها و کسب و کارهای کوچک ندارند زیرا تعداد کارکنان این گونه کسب و کارها (بنگاه‌های کوچک) کم و پایین بوده و فعالیت در این زمینه برای مدیران شرکت‌های بیمه‌ای توجیه اقتصادی نداشته و مقرون به صرفه نخواهد بود.

مدیرعامل این شرکت اظهار کرد: شرکت کسب و کار رضوی با تجمیع میزان نیاز کسب و کارهای کوچک و متوسط در سامانه جامع خدمات کسب و کار پیشه و انعقاد قرارداد با یک شرکت ارائه‌کننده خدمات بیمه تکمیلی درمان با نرخ ارزان و پایین که کارکنان بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط توان پرداخت آن را داشته و برایشان هم مقرون به صرفه باشد، در راستای رفع مشکلات این گونه بنگاه‌ها در زمینه تأمین بیمه تکمیلی درمان اقدام کرده است.

اشتغال‌زایی در مناطق آسیب‌دیده

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به ارائه خدمات و امکانات سامانه پیشه به صورت حضوری و مستقیم هم اشاره و خاطرنشان کرد: خدمات سامانه پیشه تنها معطوف به خدمات برخط در فضای اینترنتی و... نیست بلکه در بسیاری از موارد خدمات این سامانه به صورت حضوری هم ارائه شده است.

جعفرنژاد توضیح داد: در زمینه اشتغال‌زایی، شرکت کسب و کار رضوی با همکاری معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی در مناطق سیل‌زده استان خوزستان و مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان در سال گذشته با مراجعه حضوری به این مناطق، نسبت به ارائه خدمات پشتیبانی و تخصصی در حوزه دام سبک (گوسفند) و دام سنگین (گاو و گاومیش) اقدام کرده است.

مدیرعامل این شرکت اضافه کرد: در این گونه موارد، نسبت به ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ کارمزد ۴درصد هم اقدام شد، ضمن اینکه برای تأمین دام متناسب با شرایط آب و هوایی و شرایط جوی این مناطق هم از سوی این شرکت، اقدام‌های لازم صورت پذیرفت تا روستاییان ساکن این مناطق بتوانند نسبت به موضوع دامپروری و بهبود وضعیت معیشتی زندگی خود، فعالیت مناسبی داشته باشند.

جعفرنژاد در بیان معرفی سامانه پیشه متذکر شد: بنابراین در زمینه فواید و محاسن این سامانه باید بگوییم که صاحبان بنگاه‌ها و کسب و کارهای کوچک و متوسط می‌توانند در راستای رفع مشکلات خود، از خدمات ارائه شده توسط تأمین‌کنندگان کالا و خدمات با کیفیت بهتر و قیمت تمام شده ارزان‌تر و پایین‌تر بهره‌مند شوند و از طریق این سامانه به خدمات مزبور دسترسی یابند.

به گفته مدیرعامل شرکت کسب و کار رضوی، متقاضیان و علاقه‌مندان می‌توانند در زمینه بهره‌مندی از خدمات سامانه پیشه به خصوص در حوزه صنایع دستی به نشانی اینترنتی WWW.Pishe۲۴.ir مراجعه و با مطالعه و بررسی شرایط مندرج در آن از خدمات مربوط، بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.