در روزهایی که اقتصاد دنیا با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند صعودی شدن قیمت ارز و ورود آن به کانال ۱۷هزار تومان و شروع ریزش بورس پس از مدت‌ها طلایه‌داری در تالار سرمایه، بازارهای مالی را در کانون توجه قرار داده است.

خواب بورس، شتاب طلا

قدس آنلاین: در روزهایی که اقتصاد دنیا با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند صعودی شدن قیمت ارز و ورود آن به کانال ۱۷هزار تومان و شروع ریزش بورس پس از مدت‌ها طلایه‌داری در تالار سرمایه، بازارهای مالی را در کانون توجه قرار داده است. در این شرایط طلا در کانال ۷۰۰هزار تومان سیر می‌کند و سکه نیز از مرز ۷میلیون تومان عبور کرده و با این حال تقاضا برای خرید طلا و سکه بیشتر می‌شود تا نشان دهد فلز زرد همچنان مأمن اصلی سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود.

بازار این روزها شاهد افزایش آسانسوری نرخ طلا، دلار و سکه است. نرخ‌ها به‌روز تغییر می‌کند تا عمر پیش‌بینی قیمت‌ها تنها چند ساعتی دوام داشته باشد. عصر یکشنبه و در زمان تهیه این گزارش هر گرم طلا ۱۸عیار که روز شنبه تا ۹۰۰/۷۰۶ هزار تومان رسیده بود، با رشد ۶۹/۱درصدی به ۱۰۰/۷۱۹هزار تومان رسید.

دلار نیز اسب سرکش قیمتی را به پیش ‌رانده تا نرخ ۴۱۰/۱۷هزار تومان را از آن خود کند، نرخی که نسبت به روز قبل، افزایش ۲/۱درصدی دارد. یورو هم از این قافله عقب نمانده و خود را به ۳۲۰/۱۸ هزارتومان رسانده که نسبت به روز قبل، افزایش ۶/۰ درصدی را تجربه می‌کند.

سکه بهارآزادی اما در بازار پیشتاز افزایش قیمت است و با نرخ تاریخی ۷میلیون و ۴۵۰هزار تومان نسبت به روز قبل، افزایش ۳۴/۱درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است.

افزایش ۷میلیونی قیمت سکه طی ۱۰ سال

در حال حاضر با وجود افزایش ناچیز بهای اونس جهانی، قیمت سکه در روزهای اخیر رشد چشمگیری داشته و رسماً رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است. متوسط قیمت یک سکه بهارآزادی طرح جدید که در سال ۸۹ حدود ۳۲۵هزار تومان بوده، روز یکشنبه در بازار آزاد با نرخ ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد، یعنی سکه طی ۱۰ سال حدود ۷میلیون تومان افزایش داشته است.

براساس آمار بانک‌مرکزی، متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد در اسفند ماه سال گذشته ۵ میلیون و ۸۹۷ هزار تومان بود که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۸/۳۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

افزایش قیمت‌ها در بازار طلا نشانه تورم و افت ارزش پول ملی است، بنابراین در این شرایط مردم ترجیح می‌دهند برای حفظ ارزش سرمایه‌های خود نقدینگی‌شان را تبدیل به کالای باارزش کنند. البته خرید و فروش اغلب طلاهای ریز متوقف شده و معاملات تنها در فروش سکه تمام بهارآزادی ادامه دارد.

سکه در حالی از ۶ میلیون تومان وارد کانال ۷ میلیون شد که طبق اعلام برخی فعالان بازار، طلا سیگنال افزایش قیمت را از بورس دریافت کرده بود. البته بورسی‌ها نظر دیگری دارند و رشد قیمت دلار را عامل اصلی گرانی سکه ارزیابی می‌کنند. کارشناسان معتقدند نخستین عاملی که به‌ صورت سنتی روی بازار سکه و طلا تأثیر دارد، نرخ ارز است که در ماه‌های اخیر با رشد قابل‌توجهی همراه بوده است، به ‌طوری که هم‌اکنون هر دلار آمریکا در میانه کانال ۱۷هزار تومان قرار گرفته که نسبت به اوایل اسفند سال گذشته رشد بیش از ۲هزار تومانی را نشان می‌دهد، بنابراین صعودی بودن نرخ ارز یکی از عواملی است که به تقویت قیمت‌ها در بازار سکه و طلا منجر شده است. علاوه بر این، افزایش تورم انتظاری در کشور، عامل دیگری است که بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت این بازار هدایت کرده است.

برخی از فعالان هم باور داشتند، زمزمه‌های مربوط به بسته‌شدن بازار گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا عامل دیگری بود که موجب شد تقاضا برای خرید سکه در بازار نقدی افزایش پیدا کند.

گواهی سپرده طلا، عامل روند صعودی نرخ سکه است

کامران ندری، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره علت افزایش نرخ سکه می‌گوید: معمولاً سکه تا پیش از این در بازارهای سنتی ایران خرید و فروش می‌شد، هر چند تا پیش از این موضوع اوراق سکه در بازار سرمایه پیش خرید می‌شد و این موضوع پس از چند سال متوقف شد. حضور بانک‌ها در خرید طلا در بازار سکه موجب افزایش نرخ سکه و طلا شده است. بانک‌ها از این جهت در بازار سکه وارد شده‌اند، چون مجبورند برای اعطای گواهی سپرده طلا به مشتریان خود، معادل آن طلا و سکه خریداری کنند.

به گفته وی، خریداران گواهی سپرده طلا و سکه از نظام بانکی، گواهی خرید سکه را متناسب با قیمت روز طلا و سکه در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند و در سررسید اعلام شده با قیمت سررسید سکه می‌توانند منابع خود را از بانک خارج کنند، از این جهت و به دلیل اعطای گواهی سپرده طلا از سوی بانک‌ها به مردم، بانک مرکزی بانک‌ها را ملزم به خریداری طلا معادل خرید سپرده‌های طلای مردم کرده است، بنابراین لازم است بانک‌ها در قبال میزان گواهی سپرده طلایی که منتشر کردند، به همان اندازه ذخیره سکه داشته باشند.

وی می‌افزاید: بازارهای غیرقابل اطمینان و تنش‌ها و بی‌ثباتی‌های بازارها، مردم را متوجه خرید گواهی سپرده طلا کرده است. اقبال مردم به این موضوع منجر به ورود بانک‌ها به بازارهای طلا برای خرید سکه شده تا ذخایر ملزم شده دستوری بانک‌مرکزی اجرا شود.

به گفته وی، مشکلات نگهداری و خرید و فروش سکه و قوانین ناظر بر آن موجب شده که مردم با سرمایه‌های خرد خود اقبال بیشتری به گواهی سپرده‌های طلا نشان دهند، بنابراین بخشی از افزایش قیمت سکه و طلا ناشی از تفاضای نظام بانکی برای خرید سکه است. بی‌شک سرمایه‌داران خردی که نگران سرمایه‌های خود در بازار بورس هستند و از سقوط بازار بورس واهمه دارند، به دنبال بازارهای دیگری برای حفظ ریال خود هستند. در این بین بازار سکه و طلا و ارز کم‌خطرتر و ریسک کمتری نسبت به بازار سرمایه دارد، بنابراین با کاهش شاخص‌های بورس برخی از سرمایه‌داران خرد به سمت بازار سکه و خرید گواهی سپرده طلا از بانک‌مرکزی حرکت کرده‌اند و بخشی از گرانی بازار سکه ناشی از ورود همزمان مردم و بازار سکه برای خرید در این بازار سرمایه‌ای است.

چرا بورس ریخت؟

با وجود بازدهی بیش از ۷۰ درصدی بازار سهام در ۴۰ روز اول امسال، عبور بازدهی بازار سهام از ۱۰۰درصد در کمتر از دو ماه، سبقت بازدهی بازار سهام از دلار و طلا طی یک سال اخیر که چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای از بورس ترسیم کرده بود؛ با این حال در بازار سرمایه قیمت سهام در حال کاهش است.

معاملات بورس که با ادامه عرضه‌های چشمگیر آغاز شد، حالا در حال افت کردن است. به طوری که در یک هفته اخیر شاخص بورس ۸درصد سقوط کرده است. جریان خروج نقدینگی در معاملات روز یکشنبه نیز ادامه داشت تا شاخص کل بورس با افت ۲۰هزار واحد در زیر عدد ۹۷۰هزار واحد آرام گیرد. سقوط شاخص به زیر این کانل می‌تواند منجر به ادامه نزول آن تا ۹۰۰هزار واحد باشد و اکنون در بازار با صف‌های فروش سنگین و همه‌گیر مواجه هستیم. نوسان‌های اخیر بازار نشان می‌دهد تعداد بسیاری زیادی از افراد تازه‌وارد به صورت هیجانی سعی در خرید و فروش دارند و همین مسئله بازار را دچار هیجان کرده است.

از نگاه کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار سهام چند عامل در ریزش بورس نقش داشته‌اند. عده‌ای خبر بازگشایی نماد ایران‌خودرو را عامل مؤثری در این ریزش عنوان کرده‌اند که مانند هفته پیش هنگام بازگشایی نماد سایپا شاخص بازار سهام افت قابل‌توجهی کرد.

دسته دیگر نوسان در دیگر بازارها را عامل مؤثر می‌دانند. با توجه به سبقت بازدهی دلار و طلا نسبت به بورس در هفته گذشته، ممکن است برخی همچنان تمایل به خروج سرمایه از بازار سهام برای ورود به دیگر بازارها داشته باشند.

برخی دیگر از کارشناسان اما معتقدند ریزش شاخص‌های بورس در چند روز اخیر بیشتر به ‌علت ورود بازارسرمایه به مرحله استراحت بوده و همچنان بورس ظرفیت لازم برای سرمایه‌گذاری را دارد.

ورود بازارسرمایه به مرحله استراحت، ‌علت ریزش‌ها

کوروش شمس، کارشناس بازارسرمایه در این باره می‌گوید: از ابتدای سال ۹۹ حدود ۴۰هزار میلیارد تومان از سرمایه مردم وارد بازار سرمایه شده است.این رقم عدد سنگینی بود البته در واقع بازارسرمایه قبل از ورود این مقدار سرمایه نیز در رقم قابل‌قبول و مناسب قرار داشت و مردم محل مناسبی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردند.

به گفته وی، با سرمایه‌گذاری‌ها شاخص‌ها از یک‌میلیون عبور کرد، اما این ریزش‌ها در یکی دو روز اخیر به ‌علت ورود بازارسرمایه به مرحله استراحت است. بازار سرمایه در هر دوره ۱۰‌ساله پربازده‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری بوده و همچنان ظرفیت لازم برای سرمایه‌گذاری را دارد.

وی در خصوص حمایت‌های دولت نیز تأکید می‌کند: در اکثر نقاط دنیا بازارسرمایه بزرگ‌ترین بازار سرمایه‌گذاری و تأمین مالی است، اما حمایت دولت از بازارسرمایه را باید از دید دیگر نگریست، چون بازارسرمایه در زمان حاضر به‌ عنوان جایگاه امن و کلانتر قرار گرفته و با توجه به استراتژی‌های لازم، جایگاه بازارسرمایه در حال عوض شدن است و این حمایت‌ها ادامه‌دار خواهد بود.

وی تأکید می کند: در ۲۰ سال گذشته به‌ طور متوسط شاخص بورس حدود ۳۰درصد بازده و سکه طلا ۲۲ درصد بازده داشته است، اما در شرایط فعلی باید گفت رشد قیمت طلا به‌ علت رشد در بازارهای جهانی است، اما در شرایط فعلی رشد بازارسرمایه همچنان بالاتر و بهتر از بازار طلا خواهد بود.

این کارشناس بازارسرمایه معتقد است: کلّیت بازار بورس و سرمایه‌گذاری ممکن است گران باشد، اما حباب در بازار بورس و سرمایه وجود ندارد، بنابراین اگر کالا و طلایی به‌ عنوان سرمایه‌گذاری خریداری شده باشد، می‌تواند با سرمایه‌گذاری در بورس در درازمدت از رشد بهتری برخوردار باشد. کوروش شمس خاطرنشان می‌کند: سهام‌عدالت سرمایه‌گذاری بلندمدتی است که توصیه می‌شود مردم نسبت به افزایش سرمایه هم اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.