به بازاری می‌روم که بارها وعده گلستان شدن آن را شنیده‌ایم. بازاری که به دلیل موقعیت جغرافیایی آن می‌تواند به مکانی به عنوان بازار، پاتوق و گذر فرهنگی و... تبدیل شود. اما دیرگاهی است که این تصور در گلستان رخ نداده است؛ چرا که همچنان با بی مهری‌های فراوانی مواجه شده است.

بهار گلستان، همچنان خزان است!

سرورهادیان/

به بازاری می‌روم که بارها وعده گلستان شدن آن را شنیده‌ایم. بازاری که به دلیل موقعیت جغرافیایی آن می‌تواند به مکانی به عنوان بازار، پاتوق و گذر فرهنگی و... تبدیل شود. اما دیرگاهی است که این تصور در گلستان رخ نداده است؛ چرا که همچنان با بی مهری‌های فراوانی مواجه شده است.

بازاری که از یک طرف به خیابان دانشگاه و از طرف دیگر به خیابان اسداللهی راه دارد و محل تردد دانشجویان، جوانان و عابران زیادی است.

تجربه نشان می‌دهد که این بازار ظرفیت تبدیل شدن به یک محیط کاملاً دائمی برای اتفاق‌های خوب فرهنگی و هنری را دارد. این در حالی است که تجربه مسقف کردن این بازار با چترهای رنگی را همگان به خاطر داریم که در آن زمان تعداد زیادی از مردم شهرمان برای دیدن و عکس گرفتن به این بازار می‌آمدند و حال و هوای این بازار از رونق خوبی برخوردار شده بود.

سال‌ها پیش بازار گلستان با ۵۶ غرفه با اهداف مختلفی تشکیل شد تا محیطی فرهنگی باشد برای مثال سبب افزایش فروش کتاب شود و... اما متأسفانه این اهداف محقق نشد.

•        مغازه‌های خالی

حالا مدت‌هاست بیشتر مغازه‌ها خالی و تبدیل به محل تاخت و تاز موتورها شده است اما باز هم فضای سنگفرشی آن حس کوچه‌های خوب کودکی‌مان را یادآور می‌شود.

در حال حاضر آینده این بازار در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد، علاوه بر آنکه بیشتر مغازه‌ها تعطیل است، در برخی از دیوارها آثار نشست دیده می‌شود که حکایت از ناایمنی آن دارد، اما این فضای رخوت‌آمیز که از لحاظ بصری هم نازیباست، شایسته این شهری که لقب پایتخت فرهنگی را دارد، نیست. می‌توان گفت، اینجا جزو راهبردی‌ترین فضاهای فرهنگی شهرمان محسوب می‌شود و با توجه به این همه موقعیت و استعدادی که در بازارچه وجود دارد، رها شدن آن درست نیست.

یکی از اهالی منطقه می‌گوید: این مکان دارای آرامش خاصی است اما نمی‌دانم چرا از این فضا به خوبی استفاده نمی‌شود.

 وی ادامه می‌دهد: بازار گلستان توانایی تبدیل شدن به یک گذر فرهنگی را دارد اما باید محتوای فرهنگی آن مکان نیز فراهم شود.

با کمی درنگ می‌توان دریافت، بی‌شک فضاسازی، زیباسازی و نورپردازی این بازارچه با کمترین هزینه و به کمک خلاقیت هنرمندان شهرمان می‌تواند بسیار ساده اجرایی شود.

در حالی که ساعت کار این بازار ۹ صبح تا ۹ شب است اما بیشتر افرادی که در این بازار دیده می‌شوند، افرادی هستند که این مسیر را برای میانبر راهشان انتخاب کرده‌اند.

•        وعده‌های گلستانی

لازم به ذکر است، چندی پیش معاون فرهنگی شهرداری درباره وضعیت بازار کتاب گلستان مشهد در پاسخ به خبرنگار ما اعلام کرده بود: دوستان ما در بخش معاونت اقتصادی به زودی فراخوان جذب سرمایه‌گذار را برای بازار گلستان منتشر خواهند کرد و کار را به دست سرمایه‌گذار خواهیم سپرد.

دکتر هادی بختیاری گفته بود: این سرمایه‌گذاری در موضوع فرهنگی و کتاب و سایر خدمات و محصولات فرهنگی مرتبط با آن شروع به کار خواهد کرد.

همچنین تقی‌زاده خامسی؛ شهردار وقت مشهد در بازدید از بازار گلستان کتاب نیز گفت این فضا را تقویت خواهیم کرد، ظرفیت تبدیل به یک راسته فرهنگی در اینجا وجود دارد.

•        فضای خاطره‌انگیز گلستان برای مردم

در این راستا رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد درباره بازار گلستان در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: بازار گلستان از ظرفیت‌های فرهنگی خوب شهر مشهد به شمار می‌رود که در محدوده و موقعیت ممتازی در شهر مشهد قرار دارد.

احسان اصولی می‌افزاید: این بازار مجموعه‌ای فرهنگی است که با خیابان دانشگاه و سه‌راه ادبیات مرتبط است و محدوده‌ای است که از دیرباز برای مردم مشهد خاطره‌انگیز بوده و فضای فرهنگی خوبی دارد از این رو ما باید به آن توجه ویژه داشته باشیم و بر همین اساس طرحی را پیگیری کردیم تا این گذر حتی تا نزدیکی خیابان امام رضا(ع) و ۱۰دی ادامه پیدا کند.

•        زیرساخت‌های ناایمن

وی تصریح می‌کند: اما مشکلی که ما متأسفانه با آن مواجه‌ایم این است که این بازار و سازه‌هایی که در آن ایجاد شده در واقع از نظر زیرساختی، زیربنایی و ایمنی دچار مشکل است و گروهی از متخصصان حوزه عمرانی در بازدیدها و حتی در نقب‌هایی که زده شده است، اعلام کردند در برخی نقاط تا ارتفاع ۱۵ متر، خاک دست‌ریز وجود دارد که همین موضوع موجب می‌شود که هر سازه‌ای که روی آن ساخته شود از نظر ایمنی و پایداری دچار مشکل شود.

این عضو شورای شهر اسلامی مشهد با بیان این نکته که در این بازار در  سال‌های گذشته از خاک‌های دست‌ریز برای پر کردن کالی که آنجا قرار داشت، استفاده شده است، اظهار می‌دارد: متأسفانه این اتفاق به شکل غیراستانداردی اتفاق افتاده است که در صورت مراجعه به بازار گلستان با ساختمان‌هایی مواجه می‌شویم که برخی از آن‌ها نشست کرده‌اند که حتی این نشست سبب شده است که ترک‌های خیلی زیادی در سقف و دیوارهای آن به وجود آید و همین موضوع سبب شده که آنجا را به مکانی ناپایدار و غیرایمن مبدل سازد.

•        مذاکره با بخش خصوصی

اصولی در ادامه خاطرنشان می‌سازد: سازمان آتش‌نشانی نیز چندین بار اخطار داده که این محدوده ناایمن است و از این رو باید این مشکل حل شود. بر همین اساس نیز با سرمایه‌گذاری که در قالب یک قرارداد اقتصادی آنجا را بسازد و مدتی نیز از آن بازار بهره‌برداری داشته باشد، وارد گفت‌وگو شدیم و پیش‌قرارداد و تفاهم‌نامه‌ای نیز نوشته شد اما بحث ایمنی و هزینه‌های ایمن‌سازی و زیرساختی موجب شد که این موضوع به مشکل بخورد و در نهایت این کار به تأخیر افتاده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد بیان می‌دارد: ما این مهم را در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار داده‌ایم و مطالبه‌مان از حوزه‌های اقتصادی و عمرانی این است که هر چه سریع‌تر تکلیف این بازار را مشخص کنند و اعتباری در بودجه سال ۹۹ نیز به این موضوع اختصاص داده‌ایم که با توجه به اتفاق‌هایی که رخ داده و اصلاحاتی که ما باید در بحث اعتبارات داشته باشیم شاید با کمبود منابع مواجه شویم اما برای ما این موضوع در اولویت قرار دارد و درصددیم که هر چه زودتر بحث بازار گلستان را نهایی کنیم و در همین زمینه پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ و آن را در دستور کاری کمیسیون قرار داده‌ایم و پیگیر آن هستیم تا به نتیجه برسیم.

•        اعتبار و بودجه در سال ۹۹

وی خاطرنشان می‌سازد: به زودی باید در شکل و حوزه فنی آن اظهار نظر صورت گیرد و بر اساس آن نیز برآوردهای مالی انجام شود تا درباره میزان اعتبار لازم نیز تصمیم‌گیری انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.