پیامدهای شیوع کرونا بر تولید و اشتغال موضوعی است که نه تنها در ایران بلکه بر اقتصاد تمامی کشورهای دنیا سایه افکنده و معلوم نیست تا چه زمان ادامه داشته باشد.

تحقق وعده‌ها برای پرداخت بیمه بیکاری کارگران

هاشم رسائی‌فر/

 پیامدهای شیوع کرونا بر تولید و اشتغال موضوعی است که نه تنها در ایران بلکه بر اقتصاد تمامی کشورهای دنیا سایه افکنده و معلوم نیست تا چه زمان ادامه داشته باشد.

از این رو تأثیر منفی شیوع کرونا بر میزان اشتغال و تولید موجب شده تا در ماه‌های اخیر و از اسفند ماه تا همین خرداد پیش رو تعداد زیادی از مراکز تولید با افت تولید یا حتی تعطیلی مواجه شوند. قاعدتاً وقتی تولید کم شود یا متوقف شود نخستین تأثیری که خواهد گذاشت بر سطح اشتغال و رشد بیکاری خواهد بود.

داستان استان خراسان رضوی و واحدهای تولیدی و میزان اشتغال آن‌ها نیز مشابه همه نقاط کشور است. بیکار شدن تعدادی از کارگران و توقف تولید سبب شده تا با فراخوانی که دولت برای حمایت از قشر آسیب‌دیده از شیوع کرونا اعلام کرده بود تعداد زیادی از کارگران و متضرران از شیوع کرونا برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کنند تا این موضوع نتواند تأثیر چندانی بر سطح معیشت آن‌ها بگذارد.

با اینکه حدود سه ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و نام‌نویسی صورت گرفته از متقاضیان دریافت بیمه بیکاری مدت‌هاست پایان یافته اما هنوز دولت برای پرداخت حق بیمه کارگران اقدامی انجام نداده است.

•        ثبت نامی‌ها از سازمان برنامه و بودجه بیمه بیکاری می‌گیرند

سیدمحسن نظام خیرآبادی، مدیر کل تأمین اجتماعی خراسان رضوی در خصوص آنچه به پرداخت بیمه بیکاری به کارگران بیکار شده از ناحیه کرونا در استان مربوط می‌شود به قدس گفت: بر اساس تصمیم‌گیری و دستورالعملی که دولت در خصوص پرداخت بیمه‌های بیکاری در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت داشته است قرار بر این شده تا کارگران و آن‌هایی که سهم حق بیمه بیکاریشان پیش از این توسط کارفرما پرداخت شده در سامانه‌ای که معرفی شده است برای دریافت بیمه بیکاری در این سه ماه مذکور نام‌نویسی کنند و سازمان برنامه و بودجه مستقیم در خصوص پرداختی‌ها به کارگران متضرر از شیوع ویروس کرونا اقدام کند.

مدیر کل تأمین اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: در همین راستا در مرحله اول 16 هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری در استان نام‌نویسی کردند که از این میزان 11 هزار نفر تأیید شدند که در مرحله دوم نیز 10هزار و 700 نفر دیگر مورد تأیید قرار گرفتند تا در فهرست واریز بیمه بیکاری سه ماه اخیر قرار گیرند.

وی همچنین اظهار کرد: همان طور که عنوان شد واریزی‌ها مستقیم از سوی سازمان برنامه و بودجه خواهد بود و تأمین اجتماعی در این خصوص مسئولیتی نخواهد داشت جز اینکه در مرحله تأیید اسامی همراهی کند. بر همین اساس کارگرانی که مورد تأیید قرار گرفته‌اند و شماره حساب یارانه‌ای دارند بیمه بیکاری آن‌ها به همان حساب واریز خواهد شد در غیر این صورت باید شماره حسابی برای واریز بیمه بیکاری ارائه کنند تا حق بیمه آن‌ها نیز واریز شود.

•        واریز بیمه بیکاری در آینده نزدیک

نظام خیرآبادی در پاسخ به این پرسش که چه زمان بیمه بیکاری کارگران واریز خواهد شد، گفت: چون تأمین اجتماعی در این حوزه دخالتی ندارد و همه چیز بر عهده سازمان برنامه و بودجه است نمی‌توانیم در مورد زمان دقیق واریزی‌ها چیزی بگوییم اما طبق آخرین صحبت‌هایی که با مسئولان داشته‌ایم و نقل قولی که از آن‌ها می‌کنم احتمالاً تا اواخر هفته جاری مرحله اول واریزی‌ها صورت بگیرد که بیشتر مربوط به افرادی می‌شود که اسفند ماه گذشته اقدام به نام‌نویسی در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.