۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 705067

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تهدید امریکا علیه نفت‌کش‌های ایرانی را اقدامی بی شرمانه و ناقض حقوق و مقررات بین‌المللی خواند و تاکید کرد: تعرض به کشتی‌های ایران با پاسخ متقابل مواجه خواهد شد.

تعرض به نفت‌کش‌های ایران با اقدام متقابل مواجه خواهد شد

قدس آنلاین: سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری امروز خود با اشاره به در پیش بودن روز جهانی قدس و تاکید بر اینکه تا زمانی که تجاوز، قساوت، اشغالگری وجود دارد، روز قدس خواهد بود و ملت ایران نیز سرمدار برگزاری آن خواهند ماند، اظهار داشت:  به دلیل شرایط خاص امسال در رویدادی کم نظیر و برای اولین بار رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران برای امت اسلامی سخن خواهند گفت.

موسوی با اشاره به تحولات منطقه‌ای و تماسها و رویدادهای دیپلماتیک در سطح وزیر امور خارجه و رئیس جمهور با همتایان خود به رویدادهای سیاسی در افغانستان  عراق اشاره کرد و با ابراز خرسندی از توافق‌های سیاسی و تشکیل دولت و تثبیت آن در این دو کشور، گفت: ما از این اتفاق بسیار خوشحالیم چون عراق و افغانستان به عنوان دو کشور همسایه برای ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

وی افزود: در عراق به دلیل دسیسه آمریکا برای باز قدرت‌گیری تروریسم نیاز به تشکیل دولت قوی بود که بحمدالله این مهم واقع شد و در افغانستان هم پس از ماه‌ها کش‌مکش توافق سیاسی حاصل شد و ما اولین کشوری بودیم که از این توافق استقبال کردیمو امیدواریم این توافق سیاسی مقدمه آغاز گفتگوهای بین الافغانی باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که چه تعداد زندانی ایرانی در خارج از کشور وجود دارند؟، به آمار حدود 3 هزار نفری در این زمینه اشاره کرد و گفت: این افراد به جرائم مختلف در زندان‌ها هستند و عمده جرائم هم به قول طرف‌های خارجی عدم رعایت ورود اجناس و کالاها و یا ورود مواد مخدر و همچنین ورود غیرقانونی افراد بوده است.

وی اظهار داشت: سفارت‌های ایران پیگیر وضعیت این اتباع ایرانی هستند هستند و به مناسب‌های مختلف تلاش شده آنها آزاد شوند و اخیرا هم شاهد آزادی تعدادی از آنها بوده‌ایم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره صحت و سقم اخبار مرتبط با ضرب و شتم اتباع ایرانی توسط افاغنه در کمپ پناهندگان یونان، گفت: از طریق سفارتمان در آتن پیگیری‌های لازم در این زمینه صورت گرفته و  از مقام‌های یونان و پلیس آنجا گزارش‌هایی دریافت کرده‌ایم که چنین اتفاقی نیفتاده است و با وجود آنکه اینکه ممکن است در کمپ‌ها اتفاقات و درگیری‌هایی رخ دهد اما پلیس یونان آن را تایید نکرده است.

وی با یادآوری اینکه عده‌ای با تصورات ذهنی در مورد زندگی بهتر کشور را به هر روشی ترک می‌کنند و در کمپ های مهاجران در کشورهای بیگانه با شرایط سخت مواجه می‌شوند که بعضا در این کمپ ها تا ده برابر ظرفیت مهاجران، اعم از زن و کودک را نگهداری می‌کنند که در نتیجه با مسائل و معضلات زیادی روبرو می‌شوند، تصریح کرد: مثل تمامی کمپ‌ها اختلافاتی پیش آمده ولی بحث انتقام جویی علیه ایرانیان و یا حرکتی سازماندهی شده وجود نداشته است. سفارت ما پیگیر این موضوع است و اگر این افراد بخواهند، می‌توانند به کشور بازگشته و همه چیز به اراده آنها بستگی دارد.

به کشتی‌های ما تعرض کنند اقدام متقابل می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اعزام ناوهای آمریکایی به دریای کارائیب برای جلوگیری از رسیدن نفت‌کش‌های ایرانی به ونزوئلا و سد کردن راه آنها هم با تاکید بر اینکه تجارت آزاد میان کشورهای مستقل مشروع بوده و آنچه نامشروع است، دخالت در این روابطو ایجاد مانع بر سر راه آن است، اظهار داشت: این اقدام یاغی‌گری است که آمریکایی‌ها سردمدار آن در جهانند و با این اقدامات غیر قانونی نظم بین‌الملی را بر هم می‌زنند و نوعی آنارشیسم را بوجود می‌اورند.

موسوی با تاکید بر اینکه این موضوع برای همه دنیا زنگ خطری است تا از میراث چندجانبه گرایی مصرح در منشور ملل متحد دفاع کنند، اضافه کرد: تهدید آمریکا به جلوگیری از حرکت کشتی‌های ایران به سمت ونزوئلا اقدامی غیرقانونی و بی‌شرمانه است و اگر بخواهند آنرا عملی کنند ما نیز دست به اقدام متقابل خواهیم زد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: اگر آمریکا از کشوری خوشش نمی‌آید، نمی‌تواند دیگران را مجبور به عدم تجارت با آن کشور کند. ما سفیر سوئیس را احضار کردیم و آقای ظریف نیز نامه‌ای را به دبیرکل سازمان ملل نوشتند و عواقب اقدام نابخردانه آمریکا را گوشزد کردند. 

وی در مورد حرکت کشتی‌های حامل سوخت به سمت ونزوئلا تصریح کرد: این کشتی‌ها حامل سوخت و مقصد آن ونزوئلا است. از آخرین وضعیت جغرافیایی آنها خبری ندارم. اعزام این کشتی‌ها به صورت رسمی و قانونی در حال اجراست و هیچ مانعی برای آنها وجود ندارد.

افغانستان باید تردد غیرقانونی اتباعش را کنترل کند

موسوی در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعای غرق شدن شماری از اتباع افغانی که قصد تردد غیر مجاز از مرز ایران را داشته‌اند و اتهام زنی به نیروهای مرزبانی ایران در مورد مقصر بودن در این حادثه هم با تاکید بر اینکه عبور غیر مجاز از مرز در همه جا  امری غیر قابل قبول است و نیروهای مرزبانی وظیفه دارند تا با آن برخورد و از آن جلوگیری کنند، اظهار داشت: میلیونها افغانستانی هم اکنون در کشور ما زندگی می‌کنند با این حال ما از دولت این کشور همسایه می‌خواهیم که بر وضعیت مرزهای خود و ترددهای غیر قانونی کنترل و نظارت کند.

وی افزود: برخی تروریست‌ها و قاچاقچیان انسان از برخی خلاءها سواستفاده می‌کنند و مرزبانی نیز مأمور مقابله با آن است. در مورد اتهام ذکر شده، در آن شب هیچ گزارشی از سوی مرزبانی ما نیامده و شرایط آب و هوایی شب مورد نظر نیز خوب نبوده است.جان دادن این افراد نیز برای ما مشخص نیست ولی چون جان افراد برای ما مهم است، پیگیر هستیم.

موسوی با تاکید بر اینکه اینکه این اتفاق در داخل کشور ما رخ داده، تکذیب و اعلام کردیم که این موضوع نباید در سطح رسانه‌ای مطرح شود بلکه باید در کمیته مرزبانی مورد پیگیری قرار گیرد، گفت: این موضوع از سوی مرزبانی ما جلسه مشترکی میان مرزبانی دو کشور برگزار گردید پیشنهاد شد.

وی گفت: احتمال دارد هیئتی از سوی جمهوری اسلامی ایران به افغانستان سفر کند که محور اصلی این سفر، بررسی این اتفاق باشد.

برخی کشورها در حال سم‌پاشی در روابط تهران و کابل هستند

در مورد غفلت از دیپلماسی عمومی در موضوع غرق شدن اتباع افغان اظهار داشت: اتفاقی که افتاد هم دردناک بود و هم ابعادش مشخص نبود. از همان ابتدای خبری شدن این موضوع، ما تماس‌هایی با مقامات مسئول گرفته و استعلام و کمک گرفتیم. وقتی موضوع برای ما مشخص شد، قاطعانه آن را رد کردیم. روابط خوب ایران و افغانستان دشمنانی دارد. برخی کشورها و عده‌ای با اهدافی به دنبال بر هم زدن رابطه خوب و برادرانه ایران و افغانستان هستند. آنها سعی کردند در روابط دو کشور سم پاشی کنند ولی خودشان اعتراف کردند دستشان خالی است. ما برای حل این موضوع آماده همکاری بوده و همانگونه که گفتم، هیئتی از ایران به زودی به افغانستان سفر می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نقش تهران در توافق میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله برای تشکیل دولت جدید هم با اشاره به اهمیت تحولات سیاسی، امنیتی و اقتصادی افغانستان برای تهران و پیوندهای دو ملت و دولت، گفت: ما تحولات افغانستان را از بعد انتخابات پیگیری کردیم و چندین دور گفتگو، تماس و رفت و آمد با همه احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های مهم این کشور داشتیم که خوشبختانه منتج به توافق روز گذشته شد. این تلاشها ادامه خواهد داشت و کمک به روند گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در ادامه در دستور کار ما خواهد بود.

برنامه ای برای مذاکره با آمریکا نداریم

وی در مورد طرح صلح کرونا که توسط سناتور آمریکایی مطرح شده، عنوان کرد: ما سابقه بسیار بدی از آمریکا به یاد داریم. سابقه‌ای که با بدعهدی همراه است و از این به بعد هم بعید می‌دانم جمهوری اسلامی در سطح دولتی تماسی با آمریکا داشته باشد. جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ای برای مذاکره با آمریکا ندارد.

پمپئو فردی متوهم است

موسوی در ادامه درباره اظهارنظرهای وزیر امور خارجه آمریکا درباره حضور ایران در سوریه افزود: پمپئو فردی متوهم است و وقتی با برخی از متوهمان دیگر می‌نشیند، توهمش بیشتر می‌شود. ما با دعوت دولت سوریه به عنوان مستشار در این کشور حضور یافتیم و این موضوع ربطی به آمریکا و رژیم صهیونیستی ندارد. تا زمانی که دولت و ملت سوریه از ما بخواهند، ما آنجا می‌مانیم.

موسوی درباره آخرین وضعیت پرونده اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی، گفت: ما از طریق سفارت خودمان پیگیر سلامتی حال ایشان و تمامی زندانیان ایرانی هستیم. حال ایشان خوب است. پرونده ایشان مراحل پایانی را می‌گذراند و ما تمامی پیگیری‌های حقوقی خود را انجام می‌دهیم تا به زودی ایشان آزاد و به کشور بازگرداند.

روی اروپا حساب نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت امور  خارجه در واکنش به اظهارات اخیر جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که گفته بود این اتحادیه هنوز در مورد همراهی با آمریکا در تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران تصمیم نگرفته، گفت: ما مزاحم فکر کردن اروپایی‌ها نمی‌شویم. همانگونه که دوسال است آنها در حال فکر کردن برای جواب متناسب به اقدام یکجانبه گرایانه آمریکا هستند، ما کاری با بی عملی آنها نداریم اما روی اروپا حساب نهم می‌کنیم و اقدامات خود را به پیش می بریم. امیدواریم آنها به قدری بجنبند و از حیثیت تاریخی خود دفاع کنند.

اروپا بی‌عملی خود را نشان داده و زیر فشار رژیم قلدری قرار گرفته است که در مقابل، آنها فقط خطابه‌خوانی می‌کنند. آمریکا به دنبال آنارشیسم بین‌المللی است و زنگ خطر برای دیگر کشورها به صدا درآمده که دود آن به چشم آنها خواهد رفت.

موسوی عنوان کرد: اگر آمریکا دست به حماقتی بزند، ما واکنش را محاسبه و طراحی کردیم و هر کجا بخواهیم پاسخ می‌دهیم. امیدواریم به آنجا نکشد.

کشوری به روند آستانه اضافه نمی‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تحولات سوریه و وضعیت توافق آستانه هم گفت: ما در مورد سوریه مکانیسم خاص خود را داریم. ایران، روسیه و ترکیه به عنوان سه کشور ضامن روند آستانه مکانیسم خود را پیگیری می‌کنند. برخی از دیگر کشورها هم مکانیسم خود را دارند. پیش از این قرار بود که کشورهایی به روند آستانه اضافه شوند، ولی فعلا تصمیم بر این است که کشوری اضافه نشود. ما روند آستانه را تنها روند نتیجه‌بخش می‌دانیم تا سوریه از لوث وجود تروریست‌ها خالی شود. 

موسوی تاکید کرد: ما از روندهایی که به کاهش آمال مردم سوریه کمک کند، استقبال می‌کنیم. ایران از روندهای اصلی که خود داخل آن بوده و از موسسانش است، حمایت می‌کند.

وی در مورد طرح مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی که در مجلس تصویب شد و هماهنگی آن با وزارت امور خارجه افزود: ما در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مشورت‌های لازم را دادیم و منتظر تصویب نهایی آن هستیم تا آن را اجرا کنیم. وزارت امور خارجه پیش از این قانون هم در مورد مسئله قدس شریف و مردم فلسطین با اولویت برخورد کرده و همیشه پیگیر است. طرح جمهوری اسلامی در مورد همه‌پرسی در فلسطین که در سازمان ملل نیز ثبت شده، مورد پیگیری جدی وزارت خارجه است.

وی در واکنش به شایعاد در مرود توافق ایران و روسیه بر سر کنار رفتن اسد نیز با تکذیب این موضوع گفت" رابطه ما با سوریه استراتژیک است. ما در جایگاهی نیستیم که برای دولت و ملت سوریه تصمیم بگیریم. این دولت و ملت سوریه هستند که برای سرنوشت خود تصمیم می‌گیرند. میان ایران و روسیه هیچ گونه گفتگویی در زمینه سرنوشت آقای اسد صورت نگرفته و همگان می‌دانند که پشت این سخنان چیست.

پیامی برای میانجی‌گری عراق از طرف سعودی‌ها دریافت نکرده‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در زمینه اخباری در مورد میانجی‌گیری عراق میان تهران و ریاض تصریح کرد: مشخصا ما چیزی دریافت نکردیم. ما هم اخبار را از سطح رسانه‌ها شنیده‌ایم. ایران پیش‌تر هم اعلام کرده که چه با میانجی و چه بی میانجی آماده حل سوءتفاهم‌ها با عربستان است. اگر اراده‌ای از سوی ریاض باشد، آغوش ما باز است.

وی در زمینه وجود پالس‌های همکاری از سوی  کشورهای همسایه با تاکید بر اینکه  زود است که قضاوت کنیم، اظهار داشت: کشورهای منطقه اگر اراده کنند، دوستی بهتر از ایران نخواهند داشت. این منطقه برای ما بوده و سرنوشت همه ما مشترک است. ما آماده هستیم گفتگوها برای رفع سوتفاهم‌ها را آغاز کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات سفیر سوئیس در مورد جریان داشتن دارایی‌های بلوکه شده ایران در کانال سوئیس گفت: ما مدت‌ها است که پیگیر هستیم که کانالی که بعد از دو سال و با سر و صدا آغاز به کار کرد، فعال شود. من اطلاع دقیقی ندارم و آن گونه که مطلع هستم تاکنون منابع ما وارد آن نشده است. تلاش‌هایی برای این کار صورت می‌گیرد و این حق ما بوده که پول ملت به کشور بازگردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره صحت راه اندازی   کانالی بشردوستانه میان ایران و کره جنوبی خاطرنشان کرد: گفت‌وگوهایی در این زمینه شروع شده ولی آمریکا مانع است. نمی‌دانم دولت کره جنوبی توانسته مجوز از آمریکا را بگیرد یا خیر. آنچه مهم است، این بوده که پول ما در کره مانده و بهانه‌هایی مانند تحریم مورد قبول نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.