در حالی به مناسبت ایام سوگواری شهادت حضرت علی (ع) و همزمانی این ایام با هفته میراث فرهنگی، نمایشگاه مجازی «جلوه امیرالمومنین در اثار نقاشی پشت شیشه» از تاریخ 25 اردیبهشت ماه برگزار شده که به گفته مدیر موزه نقاشی پشت شیشه، برای نخستین بار است که آثار خلق شده این هنر برای علاقمندان در قالب مجموعه ای فاخر و ارزشمند در فضای مجازی به نمایش گذاشته شده است.

روایت آداب و رسوم مذهبی همراه با داستان های ائمه (ع)

قدس آنلاین: در حالی به مناسبت ایام سوگواری شهادت حضرت علی (ع) و همزمانی این ایام با هفته میراث فرهنگی، نمایشگاه مجازی «جلوه امیرالمومنین در اثار نقاشی پشت شیشه» از تاریخ 25 اردیبهشت ماه برگزار شده که به گفته مدیر موزه نقاشی پشت شیشه، برای نخستین بار است که آثار خلق شده این هنر برای علاقمندان در قالب مجموعه ای فاخر و ارزشمند در فضای مجازی به نمایش گذاشته شده است.

روایت داستان های ائمه (ع) روی شیشه

مهدی کارخانی در گفتگو با خبرنگار ما نقاشی پشت شیشه را یکی از زیرشاخه های نقاشی عنوان کرد که با محوریت آیین، آداب و رسوم مذهبی همراه با روایات و داستان هایی از ائمه اطهار(ع) تولید می شود، بنابراین، به نمایش گذاشتن آثاری از این هنر با منسب این روزها تناسب داشته و سبب شد تا این نمایشگاه در این هفته برگزار شود.

در موزه نقاشی پشت شیشه 12 اثر از هنرمندان فاخر در دوره قاجاریه تا معاصر به گونه ای در سایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران به نمایش گذاشته شده که هر روز 3 اثر در این سایت با اطلاعات کامل و عکسی از اثر مذکور قرار می گیرد تا علاقمندان بیشتر با تاریخچه و جزئیات هر اثر آشنا شوند، او با بیان این مطلب توضیح داد: با وجود اینکه شیوع بیماری کرونا در جهان و کشور ما، شرایط و مشکلات خاصی را در کنار قرنطینه و رعایت موارد بهداشتی ایجاد کرد، اما امکان بروز فرصت ها و ایده هایی برای به نمایش گذاشتن بهتر آثار هنری برای علامندان را به ما یادآوری کرد.

کارخانی استفاده از فضای مجازی برای به نمایش گذاشتن آثار هنری را یک فرصت مناسب دانست و معتقد است برای همه موزه های ایران ضروری است تا سایتی تخصصی برای ارائه آثار خود داشته باشند، زیرا در شرایطی مانند بحران کرونا وجود این سایت تخصصی به نوعی زیرساخت مناسبی برای بروز ایده ها و فرصت های مختلف است که می تواند در اختیار موزه ها قرار بگیرد.

نقاشی پشت شیشه شناخته شده نیست

او پیشنهاد دیگری نیز برای در نظرگرفتن زیرساخت های لازم درراستای برگزاری نمایشگاه های مجازی درموزه ها نیز دارد و معتقد است، استفاده از نرم افزارهای مجاز تلفن همراه در کشور می تواند سبب ترویج و تشویق بازدیدکنندگان از نمایشگاه های مجازی شود.

به گفته مدیر موزه نقاشی پشت شیشه، با وجود اینکه این هنر یکی از زیرشاخه های مهم نقاشی است و در میان هنرمندان بسیار پرطرفدار محسوب می شود، اما کمتر معرفی شده و از این حیث مظلوم واقع شده است.

کارخانی به برنامه های این نمایشگاه نیز اشاره کرد و گفت: 19 اردیبهشت ساعت 11 ظهر آموزش آنلاین نقاشی پشت شیشه توسط اساتید مجرب این هنر در پست اینستاگرامی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران برگزار شد، همچنین، قرار است یکی از روزهای این هفته بازدید مجازی از این نمایشگاه برای علاقمندان اجرایی شود.

گفتنی است؛ علاقه مندان برای بازید از این نمایشگاه مجازی می توانند تا 31 اردیبهشت ماه به سایت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به نشانی WWW. TEHRAN.MCTH.IR مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.