سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهور ترکمنستان گفت: ۲۱ زندانی ایرانی که طی سالیان گذشته در زندانهای کشور همسایه شمالی حبس شده بودند ، همزمان با شبهای قدر ماه مبارک رمضان از زندان آزاد شده‌اند.

۲۱ ایرانی از زندانهای ترکمنستان آزاد شدند

به گزارش قدس آنلاین، غلامعباس ارباب‌خالص  اظهار کرد: آزادی این زندانیان در پی اقدامات و رایزنی های دیپلماتیک و تلاشهای کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ظرف دو ماه اخیر پیرامون تقاضای آزادی اتباع زندانی ایرانی، از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد با مقامات عالی رتبه کشور ترکمنستان حاصل شد. 
وی ادامه داد: با توجه به پیگیری صورت گرفته، آقای " قربانقلی بردی محمداف" رییس جمهور کشور دوست و همسایه ترکمنستان ظرف روزهای اخیر با توجه به مناسبت لیالی قدر با عفو  زندانیان ایرانی موافقت و دستور آزادی آنها را کرد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد گفت: این زندانیان که محکومیت آنها بطور متوسط از پنج تا ۳۰ سال متغیر است بخاطر تخلفاتی همچون "عبور غیرمجاز،  قاچاق کالا و حمل موادمخدر" طبق قوانین ترکمنستان بازداشت و محکوم شده بودند.
وی افزود: اتباع ایرانی آزاد شده از زندانهای ترکمنستان با هماهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد، وزارت امور خارجه ترکمنستان و همچنین هماهنگی نهادهای دست‌اندرکار کشورمان از  طریق مرز  لطف‌آباد واقع در شمال خراسان رضوی وارد ایران شده و به وطن بازگشته‌اند.
ارباب‌خالص همچنین تاکید کرد: دو کشور همسایه ایران و ترکمنستان از روابط خوبی دوجانبه برخوردارند و همیشه در موارد خاص به یکدیگر کمک کرده‌اند.
جمهوری ترکمنستان با حدود هفت میلیون نفر جمعیت در آسیای مرکزی با کشورهای ایران، ازبکستان، افغانستان و قزاقستان مرز زمینی دارد.
خراسان رضوی از شمال و شمال شرق به طول تقریبی ۵۳۱ کیلومتر دارای مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان است که در محدوده شهرستانهای "قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد"  قرار دارد. ادامه نوار مرزی ایران و ترکمنستان تا دریای خزر و محدوده جغرافیایی استان گلستان ۱۲۰۰ کیلومتر امتداد دارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.