رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت با اشاره به انجام ۳۶ پیوند عضو اورژانسی در شرایط کرونا و تحت پروتکل‌های سختگیرانه، از افزایش شاخص اهدای عضو در کشور خبر داد.

سال گذشته ۷هزار عضو قابل اهدا، زیر خاک رفت

قدس آنلاین: به گزارش ایسنا،‌ دکتر مهدی شادنوش در ارتباط ویدیوکنفرانسی با خبرنگاران،‌ با بیان اینکه اگرچه شیوع کرونا در کشور تهدید محسوب می‌شد، اما با توانمندی فرزندان ایران توانستیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم، افزود: امروز خوشحالیم که اقلام محافظتی در کشور تولید می‌شود و در کنار این حجم تولید توانستیم ذخایر خود را تامین کرده و در مواردی حتی امکان صادرات برخی اقلام را داشته باشیم. خوشبختانه امروز در بسیاری از دستگاه‌هایی مانند ونتیلاتور که پیش از این نیازمند خارج از کشور بودیم، به خودکفایی رسیدیم. 

۳۶ پیوند عضو در ایران پس از بحران کرونا و با پروتکل‌های سختگیرانه

وی با اشاره به اینکه پیوند اعضا در بحران کرونا در همه‌جای دنیا با توقف یا کاهش روبرو شده است،‌ تصریح کرد: در ایران نیز تنها در موارد بسیار اورژانسی و با پروتکل‌های بسیار سختگیرانه پس از شیوع کرونا، ۳۶ عمل پیوند عضو انجام شد. یکی از این پروتکل‌ها آن بود که فرد اهدا کننده عضو در خانواده درجه یک خود فرد مبتلا به کرونا نداشته باشد.

شادنوش ادامه داد: از ۲۵ تا ۳۱ اردیبهشت هفته‌ اهدای عضو است و ۲۸ تا ۳۱ اردیبهشت نیز در طرح شهر نفس قرار است به تبلیغ این موضوع در سطح شهرها بپردازیم. برای روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت نیز قرار است جشن نفس به صورت مجازی از سامانه Ehda center.ir  از ساعت ۲۱ تا ۲۳ با حضور هنرمندان،‌ خانواده اهدا کنندگان و همچنین دریافت ‌کنندگان عضو برگزار شود.

افزایش شاخص اهدای عضو در کشور

وی با ابراز خرسندی از افزایش شاخص pmp یا شاخص اهدای عضو در کشور،‌ تصریح کرد: این شاخص از ۱۱.۳ به ۱۴.۳ افزایش یافته است که بسیار قابل توجه است. خوشحالیم که از سوی بسیاری کشورها که کار اهدای عضور انجام می‌دهند درخواست تبادل تجارب داشتیم. 

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، تاکید کرد: پیوند اعضا یک ضرورت درمانی است که برای فردی که به آن نیاز دارد جایگزینی نخواهد داشت. علی‌رغم زیرساخت‌های خوبی که داریم و اعمال پیوند را در ۳۴ مرکز انجام می‌دهیم، اما سال گذشته متاسفانه هفت هزار عضو قابل اهدا زیر خاک رفت که می‌توانست به کمک آن ۲۵ هزار نفری بیاید که در لیست انتظار پیوند عضو در حال تحمل درد و رنج هستند. موضوع مهم اعلام رضایت خانواده فرد مرگ مغزی شده در زمان طلایی است تا بتوانیم جان فرد دیگری را نجات دهیم.

وی با تاکید بر اینکه با حمایت دولت‌ها هزینه پیوند برای بیماران در ایران رایگان است،‌ اظهار کرد: خوشبختانه ایران امروز رتبه اول پیوند اعضا در خاورمیانه را دارد و در سال قبل نیز موفق به انتقال هوایی عضو شدیم. امیدوارم با افزایش فرهنگسازی در خصوص اهدای عضو و روشن شدن معنای مرگ مغزی و تفاوت آن با کما برای مردم،‌ خانواده‌ها بیش از گذشته رضایت خود را برای اهدای عضو عزیزشان اعلام کنند. کما حالتی متفاوت از مرگ مغزی است و مرگ مغزی به تایید کمیته‌ای می‌رسد که از سوی وزارت بهداشت تعیین شده است و با این تایید مشخص می‌شود فرد دیگر قادر به بازگشت به زندگی نخواهد بود.

درخواست مساعدت از دولت

وی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص سرنوشت درج نشان تمایل به اهدای عضو بر گواهی‌نامه راهنمایی رانندگی، گفت: این کار می‌تواند بسیار موثر باشد، اما اکنون در کمیسیون اجتماعی هیئت دولت مانده است و مراحل کارشناسی روی آن انجام می‌شود. مجددا از دبیر محترم هیئت دولت تقاضای مساعدت در این امر داریم چراکه می‌تواند در فرهنگسازی ایثار اهدای عضو موثر باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره اینکه چه تعداد از بیماران خاص به کرونا مبتلا شده‌اند، بیان کرد: اقدامات کارشناسی بر این موضوع در دست بررسی است. باید از افراد تست گرفته شود و سپس با کد ملی تطبیق داده شود تا بتوانیم آمار دقیق را اعلام کنیم. البته از مشاهدات میدانی اطلاعاتی به دست آورده‌ایم که چون دقت کافی را ندارد نمی‌توان آن را بازگو کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره هزینه‌های وزارت بهداشت پیوند عضو در سال ۹۸، تصریح کرد: با توجه به گسترش پیوند، هزینه‌ها تقریبا ۲.۵ برابر سال‌های قبل شده است، به شکلی که در سال گذشته، ۱۵۰ میلیارد تومان در حوزه پیوند عضو هزینه شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.