۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
کد خبر: 705096

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طرقبه شاندیز گفت: پرونده تخریب‌ها در روستای کنگ بسته شده و در هفته‌های گذشته فقط ۲ یا ۳ منزل قدیمی برای بهسازی و مرمت تخریب شدند که اینکار نیز متوقف شد.

پرونده تخریب‌ها در روستای کنگ بسته شده است

به گزارش قدس آنلاین، علی اکبر احمدزاده اظهار کرد: جلساتی که در محل فرمانداری این شهرستان با حضور معاون فرماندار، نمایندگان اداره کل میراث فرهنگی، مسوول بنیاد مسکن، بخشدار، دهیار و اعضای شورای اسلامی روستای کنگ برگزار شد، در این جلسات همه موارد به صورت شفاف مصوب شده و معاون فرماندار شهرستان نیز ابلاغ کردند فعلا تخریب‌ها متوقف شود و هر گونه اقدامی در روستای کنگ باید با هماهنگی میراث فرهنگی و بنیاد مسکن انجام شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طرقبه شاندیز  با اشاره به وضعیت خانه‌ها در روستای کنگ تصریح کرد: منازل این روستا از نظر استحکام مشکل دارند و عوامل طبیعی مانند باران  و رطوبت، قسمتی از خانه‌ها را دچار مشکل کرده، در نتیجه بعضی از  منازل ممکن است به این شکل در آینده تخریب شوند و بعضی از ساکنان روستا هم برای نوسازی یا بهسازی منازل خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: اگر قرار است در این روستا اقدامی در زمینه بهسازی، مرمت یا نوسازی خانه‌ها انجام شود باید میراث فرهنگی و بنیاد مسکن موافقت کنند.

احمدزاده افزود: در هفته‌های گذشته فقط ۲ یا ۳ منزل قدیمی برای بهسازی و مرمت تخریب شدند که این موارد نیز متوقف شد و اگر منزلی در روستای کنگ مرمت یا بهسازی می‌شود باید با مصالح سنتی و نمایی هماهنگ با بافت روستا مرمت یا نوسازی شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طرقبه شاندیز متذکر شد: میراث فرهنگی در زمینه فنی، با مشاوره و کمک محتوایی مشخصات ساخت و ساز به ساکنین روستای کنگ می‌تواند کمک کند، ولی از نظر اعتبار و بودجه، بنیاد مسکن می‌تواند به ساکنان روستای کنگ  کمک کند.

وی با اشاره به تخریب‌ها در بهمن ماه سال گذشته، گفت: تخریب‌ها به دلیل ایجاد یک معبر ۶ متری در روستا انجام شد که براساس طرح هادی روستای کنگ بود و این طرح ۱۰ سال پیش توسط بنیاد مسکن برای ایجاد معبری ۶ متری در روستا ارائه شده بود و قرار بود بعد از ۱۰ سال اجرا شود که میراث فرهنگی اعلام کرد، ایجاد معبر در این مسیر توجیهی ندارد و مخالفت خود را بیان کرد به همین دلیل از اجرای طرح تاکنون جلوگیری شده است.

احمدزاده اظهار کرد: در این معبری که قرار بود ایجاد شود درخواست ایجاد مراکز تجاری هم بود که میراث فرهنگی با این موارد مخالفت کرد و اکنون نیز طرح در حال مطالعات و بازنگری است که حدود یک سال این بازنگری طول می‌کشد و همه اقدامات تا انجام بازنگری و مطالعات طرح هادی این روستا متوقف است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طرقبه شاندیز تاکید کرد: در روستای کنگ هر کدام از ساکنین اقدام به مرمت یا بازسازی منازل قدیمی کنند باید میراث فرهنگی و بنیاد مسکن موافقت خود را اعلام کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.