زنجان-مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت:با ثبت کتله خور در فهرست آثار طبیعی جهانی،این اثر از اعتبارات قابل توجهی برخوردار می شود.

«کتله خور» در فهرست آٽار طبیعی جهانی قرار گرفته است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین: امیر ارجمند مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان، در نشست خبری شامگاه یک شنبه گفت: در تلاشیم تا  یافته ها و رویکردهای جدیدی را برای جذب مخاطبان جدید داشته باشیم که برای تحقق این امر با موزههای تهران و استان های همجوار در خصوص تبادل اشیاء و ایجاد جذابیت و جذب گردشگران  اقداماتی انجام شده که به محض بازگشایی موزهها و اماکن تاریخی انجام می شود.

وی  به تعداد آثار تاریخی و طبیعی و ناملموس زنجان که در نوبت انتظار برای ثبت در فهرست ملی اشاره کرد و گفت: پرونده ثبت های ملی در استان در حال پیگیری برای ثبت و افزوده شدن به فهرست آثار ملی است.

وی در ادامه به اقدامات صورت گرفته شده در حوزه میراث فرهنگی، مرمت و احیاء آثار تاریخی اشاره کرد و اظهارداشت:رونمایی از اشیاء مرمت شده به منظور افزایش آگاهی مردم و افزایش توان حفاظت  این آثار ، اهداء تندیس حافظان میراث فرهنگی به خادمین و حافظین میراث فرهنگی در سطح استان، ، آغاز مرمت چندین بنای تاریخی در سطح استان را از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در این هفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان تاکید کرد:در سال ۹۸ چهل اثر تاریخی در سطح استان مرمت شدند و در حال حاضر مرمت راسته ها و سراهای بازار، مدرسه تاریخی شریعتی، گنبد سلطانیه، ایجاد زیرساخت های معبد داش کسن و .. در حال انجام است.

ارجمند تصریح کرد: در حال  حاضر مجموع آثار ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی، به عدد۸۴۷ اثر رسیده که شامل ۷۶۰ اثر در فهرست میراث غیرمنقول، ۲۵ اثر در فهرست میراث منقول، ۴۸ اثر در فهرست میراث ناملموس، ۱۰ اثر در فهرست میراث طبیعی و ۴ اثر در فهرست میراث واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است.‏

این مسئول از آغاز مرمت البسه مردان نمکی طی روزهای آینده خبرداد و افزود:غار کتله خور در فهرست آٽار طبیعی جهانی قرار گرفته است.

ارجمند ادامه داد:با ثبت طبیعی جهانی کتله خور اعتبارات قابل توجهی جهت نگهداری،زیرساختها و تبلیغات این اثر تاریخی درنظر گرفته می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.