رییس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس در شورای اسلامی شهر مشهد بر لزوم ثبت جهانی منطقه باستانی توس تاکید و بیان کرد: از استاندار خراسان رضوی و نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم تحقق این مهم را در اولویت قرار دهند.

عضو شورای شهر مشهد خواستار پیگیری ثبت جهانی توس شد

به گزارش قدس آنلاین، سید مسعود ریاضی روز دوشنبه در نطق پیش از دستور نشست شورای اسلامی شهر مشهد افزود: محدوده منفصل توس از سال ۹۳ به شهر پیوسته و از سال ۷۵ نیز مقام معظم رهبری در خصوص کارهای ناچیز انجام شده در این منطقه اظهار گلایه‌مندی نموده‌اند.
وی ادامه داد: سه سال است برای تهیه طرح راهبردی توس مشاور گرفته شده و بیش از یک‌سال است که این مطالعات به شورای عالی شهرسازی و معماری فرستاده شده و بلا تکلیف مانده است و ۶ سال است مردم این منطقه اجازه دخل و تصرف در خانه هایشان را ندارند که این به هیچ وجه پسندیده نیست.
رییس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس در شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به ایجاد کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس در شورای شهر مشهد در شهریور سال ۹۶ گفت: این مجموعه دارای ظرفیت بالایی برای گردشگری است لذا در دوره پنجم شورای شهر مشهد برای احیای این منطقه تلاش‌هایی صورت گرفت.
ریاضی افزود: ایجاد فضای جلوخان آرامگاه فردوسی با هفت هکتار مساحت و چهار هکتار فضای پارکینگ و خدماتی در سه مرحله با همکاری و تفاهم میراث فرهنگی از جمله اقدامات انجام شده در این دوره شورای شهر است.
وی ادامه داد: عملیات اجرایی پروژه مسیر دسترسی از جلوخان آرامگاه فردوسی به کهن‌دژ که نقشه‌های آن توسط مشاوران میراث فرهنگی تهیه شده آغاز شده است و برای ایجاد مجموعه ورزشی چهاربرج نیز زمینی به مساحت یک هکتار توسط اهالی به شهرداری هدیه داده شده که مشاور طرح انتخاب شده است و مراحل محصور سازی آن طی می شود.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مطالعات مرحله اول طرح دروازه ورودی شهر مشهد در سه راه شاهنامه نیز انجام شده و پارک مفاخر توس در آرامستان سفالقان در حال طی کردن مراحل تملک است.
ریاضی افزود: ایجاد مطالعات مرحله نخست فضای۳۰ هکتاری پردیس توس از پل کشف رود تا آرامگاه فردوسی، بازسازی عمارت اربابی چهار برج که یک بنای ارزشمند متعلق به اواخر قاجاریه در آن منطقه است و به زودی در معرض بازدید عموم قرار خواهد گرفت، ساخت و نصب دو مجسمه فاخر رستم و رخش و رستم و اژدها در سه راه شاهنامه و میدان هفت خان و سفارش ساخت پنج عدد مجسمه فاخر از دیگر اقدامات انجام شده در راستای احیای فردوسی و منطقه توس است.
شهر تاریخی توس با محوطه ۳۶۰ هکتاری در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. منطقه توس در سده دوم هجری مجموعه‌ای ‌از آبادی‌هایی همچون نوغان، سناباد و توس بود که این آخری آبادترین آنها محسوب می‌شد و امروز همه آن آبادی‌ها درون شهر مشهد قرار دارند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.