سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در ماه مبارک رمضان، اقدام به برگزاری نمایشگاهی از نشریات قرآنی در فضای مجازی کرده است.

نمایش نشریات قرآنی در نمایشگاه مجازی مطبوعات گنجینه رضوی

به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم حافظی سرپرست گروه مطبوعات این سازمان با بیان اینکه آرشیو مطبوعات کتابخانه آستان قدس رضوی یکی از غنی‌ترین آرشیوهای مطبوعاتی ایران محسوب می‌شود از وجود بیش از ۴۳۰ عنوان نشریه قرآنی در این آرشیو خبر داد.

وی قدیمی‌ترین نشریه این مجموعه را مجله «البلاغ» به زبان اردو دانست و اظهار داشت: این مجله که در سال ۱۹۱۵ در کلکته هندوستان به چاپ رسیده توسط رهبر معظم انقلاب به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا شده است.

حافظی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اولین مجله با نام «صدای عدالت» را هاشم هاشم زاده هریسی در موسسه بنیاد علوم قرآن قم به سال ۱۳۶۴ چاپ کرد که یکی از مهمترین و قدیمی ترین مجله های تخصصی قرآن پژوهی دوره معاصر است.

سرپرست گروه مطبوعات آستان قدس رضوی، دهه ۷۰ را پر برگ و بارترین دوره مطبوعات قرآنی عنوان کرد و ایجاد تشکیلات قرآنی در وزارت ارشاد و دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی در کشور را زمینه‌ساز انتشار نشریات قرآنی بیشتری دانست.

وی «پیام قرآن» را دومین نشریه قرآن‌پژوهی دانست که در سال ۱۳۷۲ منتشر و بعد از انتشار ۵ شماره چاپ آن متوقف شد.

حافظی همچنین از مجله «باران» به عنوان نخستین نشریه قرآنی ویژه نوجوانان یاد کرد و گفت: این نشریه در سال ۱۳۷۳ چاپ شده است.

وی دانشجویان را یکی از فعال‌ترین صنوف در چاپ نشریات قرآنی دانست و گفت: در حال حاضر بیش از ۱۴۰ عنوان نشریه دانشجویی با موضوعات قرآنی در این مرکز آرشیو شده است.

سرپرست گروه مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی همچنین اظهار داشت: در میان نشریات قرآنیِ غیر فارسی‌زبان، نشریات عرب‌زبان با ۳۵ عنوان، بیشترین تعداد را در این موضوع به خود اختصاص داده که «کنوز الفرقان» چاپ سال ۱۳۶۸ قمری مصر، قدیمی‌ترین عنوان در میان نشریات عربی است.

وی اضافه کرد: مجله "‌Journal of Quranic Studies" چاپ لندن در سال ۱۹۹۹ نیز قدیمی‌ترین نشریه تخصصی قرآن‌پژوهی به زبان لاتین است.

وی همچنین با توجه به موجودی آرشیو، اعلام کرد: انتشار مطبوعات قرآنی در دهه ۹۰ بیشترین رشد را در ایران داشته است که تهران، قم و مشهد، به ترتیب بیشترین تعداد نشریات قرآن‌پژوهی را به چاپ رسانده‌اند.

حافظی چاپ نشریات قرآنی را در دهه ۸۰ رو به رشد دانست و گفت: در این دهه بسیاری از روزنامه ها و مجلات در روزهایی خاص صفحاتی را به تفسیر و تبیین آیات الهی اختصاص داده و ویژه نامه‌هایی متعدد به مناسبت ماه مبارک رمضان در این نشریات چاپ می‌شد.

وی دهه نود را نیز با انتشار نشریه های تخصصی قرآن کریم و پرداختن به موضوعات جدید قرآن و علوم قرآنی نقطه عطفی در انتشار مطبوعات قرآنی عنوان کرد.

حافظی با بیان اینکه در آرشیو مطبوعات آستان قدس از ۶۲ شهر نشریه موجود است به نشریاتی از کشورهایی نظیر پاکستان، عراق، مصر، هند، لیبی، کویت، لبنان، قطیف عربستان، بحرین و افغانستان نیز اشاره داشت که با محوریت موضوعات قرآنی به چاپ رسیده و آرشیو آن در مرکز مطبوعات آستان قدس رضوی موجود است.

وی تصریح کرد: اداره مطبوعات سازمان با آرشیو بیش از ۳۳ هزار عنوان نشریه در حوزه های مختلف موضوعی آمادگی برگزاری نمایشگاه‌های مشترک یا معرفی سفارشی منابع مطبوعاتی را دارد.

گفتنی است علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه https://library.razavi.ir/doc از آثار نمایشگاه قرآنی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، بازدید داشته باشند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.