پس از ثبت چهار افت متوالی در کارنامه بورس تهران و عقب‌نشینی بیش از ۷ درصدی نماگر اصلی این بازار از اوج تاریخی خود، امروز شاهد رشد شاخص کل این بازار بودیم.

شاخص بورس آماده بازگشت به تعادل و روند رو به رشد/محرک‌های روند صعودی بازار کدامند؟ 

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین؛ پس از ثبت چهار افت متوالی در کارنامه بورس تهران و عقب‌نشینی بیش از ۷ درصدی نماگر اصلی این بازار از اوج تاریخی خود، امروز شاهد رشد شاخص کل این بازار بودیم. از این رو در سومین روز معاملاتی هفته، شاخص کل با رشد حدود ۲۳ هزار واحدی، به ارتفاع ۹۹۱ هزار واحد بازگشت. نکته قابل توجه معاملات روز جاری بازار سهام، رشد یکدست قیمت‌ها بود. به طوری که همزمان با رشد ۴/۲ درصدی شاخص کل، شاخص هم وزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد، با رشد ۳/۲ درصدی همراه شد.

امروز از ۳۰۹ نماد فعال بورسی، ۲۶۱ سهم در محدوده مثبت به معاملات روزانه خود پایان دادند و تنها شاهد افت قیمت سهام ۴۸ بنگاه بورسی بودیم. در این میان سهامی که تا روز یکشنبه درگیر صف فروش بودند و بدون مشتری مانده بودند، امروز شرایطی معکوس را تجربه کردند و این‌بار فروشنده‌ای برای این سهام یافت نمی‌شد. موضوعی که به عینه صف‌نشینی بدون تحلیل را به نمایش می‌گذارد.

استراحت بازار سهام طبیعی است/ بازار رفته رفته متعادل می‌شود

 «رضا رحمتی» کارشناس بازار سرمایه در رابطه با بازگشت بازار سهام به روند روبه رشد قبلی به قدس آنلاین گفت: بعد از رشد خیره‌کننده قیمت سهام شرکت‌های مختلف در سالجاری، طبیعی است که اصلاح و استراحتی در کلیت بازار سهام رقم بخورد. این در حالی است که به نظر می‌رسد رفته رفته شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها خود را برای بازگشت به روند متعادل و رو به رشد آماده کند.

وی افزود: به هر حال بورس نیز مانند همه بازارها همیشه رو به رشد و رونق نیست و رکود و اصلاح نیز بخشی از ذات بازار سهام است. از اینرو به سهامداران بویژه تازه‌واردان توصیه می‌شود در تعیین استراتژی خرید و فروش سهام خود روند کلی بازار را در نظر بگیرند و به واسطه چند روز اصلاح و روند منفی در بازار سهام، اقدام به فروش هیجانی سهام خود نکنند.

 محرک‍‌های روند صعودی بازار کدامند؟

در حال حاضر می‌توان محرک‌هایی نیز برای تداوم روند صعودی بازار سهام برشمرد. از یک سو کاهش قیمت‌ها پس از افت ۴ روزه بازار، سبب افزایش جذابیت قیمت سهام برای معامله‌گران شده است. از سوی دیگر ورود پول‌های تازه به گردونه معاملات سهام همچنان ادامه دارد. عاملی که در سکسال اخیر نقشی تعیین کننده در ثبت رشدهای متوالی در این بازار داشته است.

نرخ دلار از دیگر محرک این روزهای بازار سهام است. این ارز از دو هفته پیش همزمان با آغاز موج‌های اصلاحی در بازار سهام، حرکت صعودی خود را آغاز کرد و در این مدت حدود ۱۲ درصد رشد قیمت را تجربه کرد. دلار نیمایی نیز از روند صعودی جا نماند و فاصله خود با دلار آزاد را کاهش داده است. کم شدن فاصله این دو نرخ (دلار آزاد و نیمایی) خود می‌تواند به عنوان اهرمی برای قیمت سهام عمل کند.

آخرین محرکی که می‌تواند افزایش توجه به بازار سهام به ویژه سهام بزرگ کالامحور را به دنبال داشته باشد، روند رو به بهبود بازار جهانی است. قیمت کامودیتی‌ها که همزمان با شیوع کرونا و اعمال قرنطینه جهانی و در نتیجه کاهش تقاضا رو به کاهش گذاشته بود، این روزها با بازگشت بسیاری از کارخانجات به روند عادی خود، با بازگشت قیمت‌ها همراه شده‌اند.

امروز همزمان با رشد ۴/۲ درصدی شاخص سهام پس از ۲ روز غلبه پیاپی غلبه یا حمایت سهامداران حقوقی، شاهد افزایش فعالیت معامله‌گران خرد در سمت خرید سهام بودیم. این در حالی است که از ابتدای سال تا پایان معاملات روز دوشنبه، تنها ۳ روز خالص تغییر مالکیت سهام به نام بازیگران حقیقی ثبت شده بود که تمامی این سه روز در روزهایی گذشته واقع شد که شاهد اصلاح قیمت سهام بودیم.

روز جاری در مجموع افزون بر ۶۳۵ میلیون و ۹۰۰ هزار سهم به ارزش ۷۹۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به پرتفوی حقیقی‌ها افزوده شد. در میان ۳۸ صنعت فعال بورسی نیز امروز بیشترین خالص خرید بازیگران حقیقی در سهام زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی رقم خورد. به این ترتیب امروز ۱۵۷ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد افزوده شد. پس از آن نیز گروه محصولات غذایی شاهد خالص تغییر مالکیت ۱۱۱ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. انبوه‌سازان نیز امروز مورد توجه معامله‌گران خرد بازار قرار گرفتند و خالص خرید حدود ۱۰۹ میلیارد تومانی را رقم زدند. 

در میان شرکت‌های بورسی نیز نماد معاملاتی شرکت عمران ‌و توسعه ‌فارس‌ در الویت خرید معامله‌گران قرار گرفتند. امروز حدود ۴۸ میلیون و ۸۴۰ هزار سهم «ثفارس» به ارزش ۸۱ میلیارد تومان در سمت حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. سهام شرکت سیمرغ نیز امروز مورد توجه بازیگران حقیقی بازار قرار گرفت. در این نماد معاملاتی روز جاری بیش از ۱۸ میلیون و ۱۵۰ هزار سهم به ارزش ۵۶ میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد افزوده شد. سهام شرکت گلوکوزان‌ نیز در این روز با خالص خرید حدود ۵۴ میلیارد تومانی به سمت حقیقی‌ها همراه شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.