فرماندار سرخس گفت: بر اساس توافق بین ایران و ترکمنستان عملیات تخریب پل فلزی و قدیمی بر روی رودخانه مرزی تجن در این شهرستان شمال شرقی خراسان رضوی آغاز شد.

تخریب پل قدیمی مرز سرخس با ترکمنستان آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین، محمد رضا رجبی مقدم اظهار کرد: با توجه به اینکه هم اکنون تردد کامیون میان دو کشور در مرز سرخس به دلیل شیوع کرونا متوقف شده ، مطابق موافقتنامه های دوجانبه در فرصت پیش آمده پل قدیمی و فلزی توسط ایران به طور کامل تخریب می‌شود.

وی ادامه داد: هزینه تخریب پل قدیمی به صورت مشترک توسط دو کشور تامین می‌شود و پس از برچیدن این سازه زمینه افتتاح پل بتنی جدید در مرز سرخس فراهم خواهد شد.

فرماندار سرخس تاریخ احتمالی افتتاح پل مرزی جدید را اواسط خرداد ماه اعلام کرد.

عدم پاسخگویی راهداری

تجهیز و نگهداری از پایانه‌های مرزی در حوزه فعالیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است با این حال مسوولان این اداره کل در خراسان رضوی با وجود سفر عبدالهاشم حسن نیا ، رییس سازمان راهداری به مرز سرخس، حاضر به پاسخگویی درباره آخرین وضعیت پل مرزی و تردد در این پایانه نشدند.

پیش از این و بر اساس اعلام مسوولان استانداری خراسان رضوی بیش از دو سال از ساخت پل بتنی جدید بر روی پل مرزی تجن می‌گذرد اما دولت ترکمنستان تخریب پل فلزی و قدیمی را یکی از شروط بهره‌برداری از پل جدید اعلام کرده بود و به همین دلیل افتتاح پل که قرار بود مهر ماه پارسال انجام شود به تعویق افتاد.

در پی فروپاشی شوروی و استقلال کشورهای آسیای میانه، مرز سرخس در سال ۱۳۷۰ گشایش یافت و پل آن در سال ۱۳۷۱ به طول ۹۸ متر و عرض ۳.۵ متر با هزینه ایران مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

بهره برداری از پل دوم مرزی سرخس که کار ساخت آن سال ۱۳۹۴ آغاز شد و هم‌اینک به پایان رسیده، رفت و آمد روزانه هزار دستگاه خودرو را بین ایران و ترکمنستان فراهم می‌کند. این پل ۹۶ متری با عرض ۱۵ متر توسط ایران ساخته شده است.

پایانه مرزی سرخس واقع در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان در ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.