نشست‌های تخصصی نقد و بررسی کتاب، مسابقات کتاب‌خوانی، برگزاری مراسم جشن امضا و خوانش آثار و دیدار و گفت‌وگو با نویسندگان در زمره مهم‌ترین برنامه‌های تبلیغی- ترویجی ناشران به شمار می‌رود. گرایش به کتاب و کتاب‌خوانی جز با فرهنگ‌سازی و تبلیغات میسر نمی‌شود و برای حل معضل سرانه اندک کتاب‌خوانی در کشور باید بر اجرای برنامه‌های ترویجی در حوزه کتاب‌خوانی تأکید کرد.

برنامه‌های تبلیغی-ترویجی؛ راهبرد به‌نشر برای گسترش فرهنگ کتاب

قدس آنلاین:نشست‌های تخصصی نقد و بررسی کتاب، مسابقات کتاب‌خوانی، برگزاری مراسم جشن امضا و خوانش آثار و دیدار و گفت‌وگو با نویسندگان در زمره مهم‌ترین برنامه‌های تبلیغی- ترویجی ناشران به شمار می‌رود. گرایش به کتاب و کتاب‌خوانی جز با فرهنگ‌سازی و تبلیغات میسر نمی‌شود و برای حل معضل سرانه اندک کتاب‌خوانی در کشور باید بر اجرای برنامه‌های ترویجی در حوزه کتاب‌خوانی تأکید کرد. به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) در سالی که گذشت با تدوین فعالیت‌های متنوع فرهنگی به لحاظ کمی و کیفی در کنار فروش آثار سال پررونقی را پشت سر گذاشت. مخاطبان کودک و نوجوان و بزرگسال به‌نشر در سال ۱۳۹۸ با حضور در برنامه‌های تبلیغی- ترویجی این انتشارات، سال خاطره‌انگیزی را برای انتشارات به‌نشر رقم زدند. دستگاه‌ها و مؤسسه‌های فرهنگی مختلف سهم عظیمی در برگزاری برنامه‌های تبلیغی- ترویجی به‌نشر در سال گذشته ایفا کردند. با عزم سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی و معاونت‌های این آستان مقدس، سپاه امام رضا(ع)، شهرداری مشهد، بسیج، نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، ناشران، رسانه‌های کشوری و استانی و... به عنوان بخشی از نهادهای مشارکت‌کننده سبب رونق برنامه‌های تبلیغی- ترویجی این انتشارات شدند.

مشارکت دستگاه‌های فرهنگی در اجرای ۳۰ برنامه تبلیغی- ترویجی کتاب‌محور

حسین سعیدی، مدیرعامل به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) با تشریح برنامه‌های تبلیغی- ترویجی این انتشارات با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی از اجرای ۳۰ برنامه و نشست تخصصی نقد و بررسی آثار، مسابقات کتاب‌خوانی، جشن امضا و خوانش آثار و دیدار و گفت‌وگو با نویسندگان در سال ۹۸ خبر داد و اظهار کرد: در سه ماه نخست سال گذشته مسابقه کتاب‌خوانی «گام دوم انقلاب» به همت سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی و انتشارات به‌نشر، مسابقه ویژه «مولای متقیان» با همکاری بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه، رونمایی از کتاب امام خمینی(ره)؛ بنیان‌گذار انقلاب اسلامی به همت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با مشارکت به‌نشر و بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی، مسابقه عاشقانه ناب با محوریت کتاب «یادت باشد» و خوانش کتاب «در کمین گل سرخ» توسط نهاد کتابخانه‌های آستان قدس رضوی با مشارکت به‌نشر و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد.

وی افزود: با فرارسیدن فصل تابستان و همزمانی با روزهای بابرکت دهه کرامت؛ مسابقه کتاب‌خوانی ویژه دهه کرامت به همت به‌نشر و با مشارکت دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی، نشست نقد و بررسی کتاب «به صرف عصرانه» توسط به‌نشر و با همکاری سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و نشست نقد ادبی شمس برپا شد. از دیگر برنامه‌های تابستان ۹۸ این انتشارات که به صورت مشارکتی برگزار شد می‌توان به رونمایی از کتاب و مجموعه صوتی نمایشی «اوسنه گوهرشاد» با مشارکت مؤسسه رسانه‌های نوین آستان قدس رضوی، نشست کتاب و کتاب‌خوانی ویژه دهه کرامت، دورهمی دخترانه با نویسنده کتاب «خاطرات سفیر» توسط به‌نشر با مشارکت خوشه، معاونت فرهنگی سپاه امام رضا(ع) و پاتوق کتاب، عصرانه داستان‌نویسان رضوی با حضور خانم کلرژوبرت از نویسندگان برجسته کودک و نوجوان، گپ و گفت شهر و داستان و نقد کتاب «به صرف عصرانه» و «دل اندروا» توسط شهرداری مشهد و با مشارکت به‌نشر و مسابقه کتاب‌خوانی «خطبه غدیر» اشاره کرد.

سعیدی با اشاره به برنامه‌های تبلیغی- ترویجی انتشارات به‌نشر با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی در فصل پاییز به رونمایی از مجموعه ۶ جلدی «قصه‌های احکام برای کودکان»، خوانش و جشن امضای کتاب «به سفارش مادرم» با حضور نویسنده اثر و رونمایی از چهار اثر به‌نشر با موضوع امام رضا(ع) به همت اداره‌ کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی خبر داد و تصریح کرد: نشست آشنایی با راوی کتاب «صد روسی» با مشارکت انتشارات شهید کاظمی در فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی انتشارات به‌نشر در تهران برگزار شد. مسابقه دانشجویی کتاب‌خوانی «اوسنه گوهرشاد» نیز توسط بسیج و انجمن اسلامی دانشگاه شریف به اجرا رسید.

اردوهای کتاب‌گردی و دورهمی‌های فرهنگی برای دانش‌آموزان

وی خاطرنشان کرد: اردوکتاب به همراه نمایش کتاب «من ستاره میترا هستم» با مشارکت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی دیگر برنامه مشارکتی انتشارات به‌نشر بود که با استقبال پرشور دانش‌آموزان و بانوان مشهدی به اجرا گذاشته شد.

به گفته مدیرعامل به‌نشر از جمله فعالیت‌های فصل پاییز که با رونق برنامه‌های مشارکتی این انتشارات همراه بود می‌توان به رونمایی و خوانش کتاب «هم‌قسم» با مشارکت اداره‌ کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، کتابخانه قلم و مرجع بهبود نگرش انسان اشاره کرد. مراسم رونمایی و خوانش کتاب «تا ابد با تو می‌مانم» که توسط به‌نشر و با مشارکت بسیج ادارات استان خراسان رضوی، معاونت ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، مؤسسه فرهنگی قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، مؤسسه فرهنگی شهرآرا، سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، نهاد کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، معاونت فرهنگی سپاه امام رضا(ع)، سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی و نشر ستاره‌ها برگزار شد در زمره مهم‌ترین برنامه‌های تبلیغی- ترویجی به‌نشر بود که با استقبال بی‌نظیر مخاطبان کتاب در مشهد همراه شد.

وی ادامه داد: رونمایی از کتاب «من ترسو نیستم» با مشارکت خبرگزاری تسنیم و مرکز اسناد انقلاب اسلامی ایران، دیدار و گفت‌وگو با نویسنده کتاب «حماسه کاوه» در دورهمی شبکه دانش‌آموزی کتاباران و با مشارکت نشر ستاره‌ها و برگزاری هشتاد و پنجمین نشست عصرانه داستان‌نویسان رضوی با همکاری کانون کتاب و اندیشه دانشگاه فردوسی مشهد در فصل پاییز به اجرا گذاشته شد.

سهم ۴۰ مؤسسه فرهنگی در رونق کتاب‌خوانی

سعیدی با اشاره به برنامه‌های مشارکتی انتشارات به‌نشر در سه ماهه پایانی سال گذشته از برگزاری نشست بررسی ساختار و تدوین کتب خاطرات شهدای مدافع حرم به همراه رونمایی از جدیدترین اثر سردار حمید حسام با عنوان «هفتاد و دومین غواص» در مشهد مقدس خبر داد و افزود: این برنامه با مشارکت انتشارات شهید کاظمی و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی میزبان نویسنده اثر و جمع زیادی از علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی بود.

وی یادآور شد: برگزاری مراسم نقد و بررسی کتاب «بهمن ۶۵»، مشارکت انتشارات نیستان در برگزاری مراسم رونمایی از کتاب «نان خون» در سلسله نشست‌های عصرانه داستان‌نویسان رضوی، دورهمی کتاب‌خوانی ویژه دهه فجر با همکاری بنیاد فرهنگی امام رضا(ع) و رونمایی از کتاب «تا ابد با تو می‌مانم» در همایش زندگی به سبک رضوی توسط مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی از جمله برنامه‌های مشارکتی این انتشارات در سال ۹۸ بود که به میزبانی حدود ۴۰ مؤسسه و دستگاه فرهنگی در مراکز استان‌ها، دفاتر نمایندگی‌های آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد، ناشران کشوری، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه فردوسی مشهد، کتابخانه عمومی امام خمینی(ره)، حوزه هنری، فرهنگسرای ترافیک مشهد و... برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.