رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: هنگام حفر یک قبر در قبرستان یکی از روستاهای تابعه این شهرستان یک خمره تاریخی کشف شد.

خمره تاریخی هنگام حفر یک قبر در تربت‌حیدریه کشف شد

به گزارش قدس آنلاین، علی محمدی اظهار کرد: براساس گزارشی مبنی بر کشف یک خمره تاریخی در هنگام حفر یک قبر در قبرستان یکی از روستاهای تابعه شهرستان به این اداره بلافاصله کارشناسان و نیروهای یگان حفاظت در محل حاضر شدند و پس از انجام بررسی‌ها و مطالعات اولیه شی‌ء مورد نظر به موزه اداره میراث فرهنگی منتقل گردید.

وی ادامه داد: به دلیل حساس بودن موضوع و برابر درخواست مسئولان بخش، این خمره پس از انتقال به موزه، مورد کارشناسی قرار گرفته تا قدمت آن به دست آید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه با اشاره به اهمیت انجمن‌های میراث فرهنگی در سطح روستاها افزود: فعالیت این انجمن‌ها در مناطق مختلف باعث می‌شود افراد سودجو فرصتی برای رسیدن به اهداف پلید خود نداشته باشند و هر اتفاقی مبنی بر کشف آثار تاریخی، تغییر در بافت اصلی آن‌ها و یا سرقت این سرمایه‌های ملی، بلافاصله گزارش و پیگیری شود.

محمدی بیان کرد: اکنون در سطح شهرستان تربت‌حیدریه و زاوه بالغ بر ۳۰ انجمن میراث فرهنگی تشکیل شده و در این حوزه فعالیت دارند.

وی مطرح کرد: جذب مشارکت‌های مردمی در مرمت ابنیه تاریخی، کشف و اهدای اشیای تاریخی در چند روستا و همچنین مشارکت در دستگیری سه باند حفاری غیرمجاز از عملکرد انجمن‌های میراث فرهنگی روستایی در این شهرستان بوده است.

محمدی گفت: این شهرستان در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار گرفته و دارای ۳۵۰ جاذبه تاریخی و گردشگری است که تعداد ۵۲ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و ۱۵ اثر دیگر در نوبت ثبت است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.