نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس از سوی امام خمینی (ره) باعث شده است تا تمام انسان های آگاه و بیدار در سراسر جهان هرسال پرشور تر از سال گذشته این روز را گرامی بدارند.

فلسـفه روز قدس زنده نگه داشتن آرمان‌های فلسطین است

نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس از سوی معمار کبیر انقلاب باعث شده است تا تمام انسان های آگاه و بیدار  در سراسر جهان هرسال پرشور تر از سال گذشته این روز را گرامی بدارند تا با یادآوری آرمان های فلسطین و سرزمین قدس  زمینه پیروزی نهایی مردم این سرزمین  بر رژیم غاصب و اشغالگر صهیونیست فراهم شود.

* فلسطین مربوط به تمام جهان اسلام است

 عضو مجلس خبرگان رهبری در خراسان رضوی گفت:  روز قدس یکی از اهرم های مهمی است که می تواند همچنان فلسطین را به عنوان عضوی جدایی ناپذیر از پیکره جهان اسلام قلمداد کند. 

آیت الله حسن عالمی در آستانه روز جهانی قدس در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: امروز فلسطینی ها بعد از سالها مقاومت و برپایی انتفاضه، موفق شده اند از پرتاب سنگ به فن آوری پرتاب موشک برسند. موشک داشتن و پرتاب آن به سوی سرزمین های اشغال شده بسیار موثر است. با اینکار دشمن به ستوه خواهد آمد و خواهد فهمید که دیگر نمی تواند در فلسطین جنایت برپا کرده و مردمان بیگناه فلسطینی را بکشد و کسی به او کاری نداشته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری  تصریح کرد: نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که مجهز بودن به موشک و جنگ افزارهای نظامی اصل نیست. اصل این است که مردم مسلمان در سراسر دنیا آگاه شده و  از خواب غفلت خارج شوند. در صحنه حضور داشته باشند و پشت فلسطینی ها را خالی نکنند. 

آیت الله عالمی ادامه داد: قضیه فلسطین مربوط به یک نقطه یا یک موقعیت جغرافیایی خاص نیست بلکه مربوط به تمام جهان اسلام است. فلسطین جزئی از پیکره اسلام است که گرفتار نیرنگ دشمنان بشریت شده است.از این رو  وظیفه تمام مسلمانان است که دست به دست هم بدهند و برای رهایی فلسطین از چنگال دژخیمان صهیونیستی تلاش کنند.

* روز جهانی قدس زمینه ای برای احیای سرزمین فلسطین

یک کارشناس مسائل بین الملل نیز درباره اهمیت روز قدس  گفت: حمایت های غربی از نیروی صهیونیستی در کنار جریان سازش درون فلسطینی‌ها و اعراب کوشش می‌کرد تا موضوعی به نام فلسطین وجود نداشته باشد و مسأله بازگشت آوارگان فلسطینی به دست فراموشی سپرده شود، ولی با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و اعلام روز جهانی قدس روح تازه‌ای در مبارزه با رژیم صهیونیستی و اشغالگران در کالبد مبارزان دمیده شد.

جعفر قناد باشی در ادامه به قدس آنلاین اظهار کرد: اعلام روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و کوشش برای احیای مبارزه با رژیم صهیونیستی و زنده نگاه داشتن مسأله فلسطین از جمله دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی به شمار می رود .

وی افزود: وقوع انقلاب اسلامی ایران  با کوشش‌هایی همزمان شد که تلاش می‌کرد تا موضوع فلسطین را به فراموشی بسپارد و جریان سازش را در فلسطین تقویت کند تا به مسأله فلسطین پایان دهد.

 قناد باشی تصریح کرد: اسرائیل یکی از رژیم های منطقه را که در اختیار آمریکا وهمسو با رژیم صهیونیستی بود،از دست داده بود، لذا سرکردگان رژیم صهیونیستی از همان ابتدا از انقلاب اسلامی ایران به عنوان زلزله‌ای در منطقه یاد کردند. توانمندیها و نیروی بالقوه و بالفعلی که در انقلاب اسلامی ایران نهفته بود، منجر به کاهش قدرت و توانمندی آنها در منطقه شد؛ واقعیتی که چهار دهه در منطقه حکمفرما است و شاهد آن هستیم که اسرائیلی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عنوان قدرت آسیب ناپذیر از آن یاد می شد و ارتش اسرائیل به عنوان یکی از ارتش‌های قدرتمند جهان مطرح بود، در دو دهه گذشته شکست‌های مختلفی را تجربه کرده است.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: با اعلام روز جهانی قدس از سوی امام خمینی (ره) زمینه ای برای موضوع احیای فلسطین   فراهم شد و از آن زمان به بعد رژیم صهیونیستی هم در سیر قهقرایی قرار گرفت، بنحوی که اسرائیل ناگزیر شد نه تنها بخش‌های بزرگی از صحرای سینا را به مصری ها بازگرداند بلکه از غزه نیز خارج شد و اقتدار خود را در جنوب لبنان نیز از دست داد و به وسیله نیروهای حزب الله از جنوب لبنان اخراج شد.این موضوع قطعاً از جمله دستاوردهای بزرگی بود که با اعلام روز قدس از سوی جمهوری اسلامی ایران یک بار دیگر افکارعمومی جهان اسلام را متوجه اهمیت موضوع اشغال فلسطین، بیت المقدس و مسجدالاقصی کرد.

قناد باشی گفت: مسأله دیگری که اسرائیلی‌ها طی این مدت برای به دست آوردن امنیت خود و مقابله با جمهوری اسلامی ایران دنبال کردند به وجود آوردن گروهک‌های تروریستی چون داعش در منطقه بخصوص در سوریه به دلیل همسایگی بافلسطین اشغالی بود تا با تضعیف کشورهایی چون سوریه، عراق، ایران و لبنان مانع همکاریهای نظامی، سیاسی، اقتصادی آنها شود. هرچند داعش هشت سال در سوریه و عراق بیشترین جنایت‌ها را مرتکب شد و از دلارهای نفتی عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی و کمک‌های تسلیحاتی آمریکا برخوردار بود اما پروژه داعش شکست خورد و یک بار دیگر رژیم صهیونیستی شکست را تجربه کرد.

 وی خاطر نشان کرد: مسأله دیگر بیداری اسلامی است. زمانی که جریان بیداری اسلامی آغاز و منجر به سرنگونی رژیم‌هایی چون حسنی مبارک و بن علی در شمال آفریقا شد، اسرائیلی ها در شرایط پیچیده‌ای قرار گرفتند که هنوز می‌توان گفت جریان بیداری اسلامی به عنوان آتش زیر خاکستر و تهدیدی برای رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود که به اشغال فلسطین پایان دهند.

* روز قدس حاصل آینده نگری و بینش عرفانی امام خمینی(ره) بود

سفیر فلسطین در ایران نیز گفت: روز قدس حاصل آینده نگری و بینش عرفانی امام خمینی(ره) بود.

صلاح الزواوی  در ادامه به قدس آنلاین افزود: رابطه فلسطین و جمهوری اسلامی ایران یک رابطه استراتژیک و نه یک رابطه دوره ای است؛ از این رو این روابط پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده بود و روابط ما با حضرت امام خمینی(ره) به پیش از آن باز میگردد. از این رو ما همواره با هدف آزادسازی فلسطین، در یک سنگر علیه دشمن صهیونیستی بوده ایم.

وی تصریح کرد: ما فلسطینی ها سپاسگزار امام راحل هستیم. ایشان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با فتوای اعطای زکات به فلسطینی ها ما را مساعدت کردند و پس از پیروزی انقلاب نیز اولین شعار او این بود که "امروز ایران، فردا فلسطین" و تأکید کردند که استقلال ایران بدون آزادسازی فلسطین ناقص خواهد ماند.

سفیر فلسطین در تهران ادامه داد: امام خمینی (ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس اعلام کردند؛ چرا که ایشان انسانی با اندیشه های والای عرفانی بودند و به نور قلب خود، آنچه را که ما امروز می بینیم بر سر فلسطین، قدس شریف و مسجد الاقصی از سوی امریکا و رژیم صهیونیستی در حال وقوع است، ایشان آن زمان درک کرده بودند و بالاتر از این، دیدیم که ایشان مکتب خود را برپایه وحد امت اسلامی و حمایت از مستضعفان در تمام نقاط جهان بنیان نهاد.

وی تاکید کرد: آنچه امروز علیه مسئله فلسطین و قدس شریف جریان دارد، آینده نگری و بینش امام خمینی(ره) در اعلام روز جهانی قدس را بیش از پیش نمایان و آشکار میسازد. امروز می بینیم که ترامپ جنایتکار و مزدور صهیونیسم جهانی، قدس شریف را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته و از دیگر کشورها می خواهد تا از او تبعیت کنند. آنچه در این خصوص برای ما اهمیت دارد، می بینم که تمام دنیا روز جهانی قدس را احیا می دارد و این موضوع بسیار مهمی برای زنده نگه داشتن مسئله فلسطین، قدس شریف و مسجدالاقصی است و هر قدرهم که توطئههای ائتلاف امریکایی-صهیونیستی بزرگ و گسترده باشد، مسلئه فلسطین باقی خواهد ماند.

صلاح الزواوی در ارتباط با اهمیت شهر قدس برای مسلمانان تصریح کرد: قدس اولین قبله گاه مسلمانان، وطن آباء و اجدادی فلسطینیان و مدفن ده ها هزار شهید است. پیامبران متعددی از این شهر به مقام پیامبری رسیده اند و پیامبربزرگوار اسلام(ص) از این شهر و از مسجد الاقصی به معراج رفتند. بنابراین احیای قدس یعنی احیای تمام این معانی روحانی، تاریخی و اسلامی.

وی با اشاره به تلاش برخی کشورها مانند عربستان، امارات و بحرین برای عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی گفت: عادی سازی با دشمن صهیونیستی محکوم است و هیچ دیدار و رویارویی با این دشمن جز در میدان نبرد و جهاد وجود نخواهد داشت. 

* فلســفه روز قــدس زنده نگه داشتن آرمان فلسطین است

 سعدالله زارعی کارشناس مسائل بین الملل نیز معتقد است : فلســفه روز قــدس و مهمتریــن پیام آن زنده نگهداشــتن آرمان فلسطین و کمک به فلسطینی‌ها برای رسیدن به حقوقشان اســت.

وی افزود: معاملــه قرن به دنبال نابودی آرمان فلســطین و مقاومت است، درحالیکه روز قــدس که پایه گذاری‌اش توســط ایران شکل گرفته، به دنبال حفظ این آرمان و زنده نگهداشــتن فلســطین اســت و این بهترین ارتباط معنایی است که میتــوان برای ارتبــاط معامله قرن با ایران و روز قدس عنوان کرد.

 زارعی  تصریح کرد: معامله قرن طرحی اســت که آمریکایی‌ها با هــدف تثبیــت رژیم صهیونیســتی و یهودی‌سازی کامل و ابدی فلسطین دنبال می‌کننــد، اما اینکه این طرح چه ارتباطی با ایران و روز قدس دارد مشخص است ، زیرا مسئله، مســئله فلسطین اســت و آمریــکا و رژیم صهیونیســتی از یک طرف میخواهند فلســطین را محو کنند و از طرفی دیگر جمهوری اسلامی، مســلمانان و نیروهای مقاومت و آزادگان جهــان خواهان حفظ فلســطین و حذف اشغالگر هستند.

* سکوت بسیاری از کشورهای استعماری در برابر رژیم صهیونیستی، تجاوز گری های آنها را افزایش داد

عباس خامه یار استاد سیاست بین الملل نیز بر این باور است که قطعا ابعاد جنایت های رژیم صهیونیستی از بدو تشکیل تاکنون برای بسیاری از مردم جهان ناشناخته باقی مانده است.

وی تصریح کرد:  واگذاری بخشی از سرزمین سینا در مصر، بخشی از  کرانه غربی دراردن و جولان از سوریه نیز بخشی از اشغالگری های رژیم صهیونیستی به شمار می رود. هر چند بسیاری از فلسطینیان در دهه های گذشته در برابر دید سران غربی آواره, کشته یا زندانی شده اند اما سکوت بسیاری از کشورهای استعماری در برابرتجاوز گریها دامنه تحرکات و اشغالگری های رژیم صهیونیستی را افزایش داد.

کارشناس مسائل بین الملل  افزود:  از آن سو نیزشاهد افزایش مقاومت فلسطینیان علیه رژیم صهیونیستی هستیم که با پیروزی جمهوری اسلامی ایران به تعبیر اسرائیلی ها زلزله ای در کیان ظلم و جور صهیونیست ها ایجاد کرد, قطعا پیروزی انقلاب اسلامی یا زلزله ای که پایه های تجاوزگری اسرائیل را به لرزه افکند منجر به ایجاد اتفاقات دیگری در چهار دهه گذشته شده که از آن جمله می توان به فعلیت در آمدن و افزایش توان و ظرفیت فلسطینیان در قالب ظرفیت های اسلامی- سیاسی و ملی شد.

خامه یار  بیان داشت: اصلی ترین هدف صهیونیستها توسعه ارضی و جغرافیایی بود که پیروزی انقلاب اسلامی منجر به فریز کردن توسعه گریهای اشغالگرانه رژیم صهیونیستی شد. بنحوی که آرمان های انقلاب اسلامی منجر به خیزش بزرگی در منطقه شد.

  وی  خاطر نشان کرد: انتقال سفارت اسرائیل به قدس شریف و ایجاد کمربند امنیتی برای کل سرزمین های اشغالی, یهودی سازی قدس و بقیه سرزمینهای فلسطین و تحمیل نوعی از جنگ نسل چهارم بر همه کشورهای عربی و اسلامی به این معنا است که آنها در تلاش بوده و هستند تا تمامی ارتش هایی که ممکن است امروزه بالقوه و فردا بالفعل شوند و خطر مواجهه با رژیم صهیونیستی را تشدید کنند از بین ببرند. همانگونه که در از بین بردن ارتش عراق و ارتش سوریه در مواجهه و مبارزه با تکفیری ها و جریانهای تروریستی و ارتش مصر که  بزرگترین و کارآمد ترین پشتوانه ارتشی کشورهای عربی به شمار می رود با درگیری با تکفیریها تضعیف و از بین بردن آنها را دنبال کرده و می کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.