بیشترین نرخ باروری در خراسان رضوی طبق آخرین آمارها متعلق به شهرستان مرزی تایباد واقع در شرق این استان به میزان ۳.۴ است.

تایباد بالاترین نرخ باروری را در خراسان رضوی دارد

به گزارش قدس آنلاین، مدیر گروه جمعیت، خانواده و بهداشت مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد  گفت: "شاخص باروری کلی" به معنای تعداد فرزندانی است که یک مادر در طول دوران باروری به دنیا می‌آورد.
دکتر محمدعلی احمدیان افزود: شهرستانهای سرخس، تربت‌جام، تایباد و خواف در خراسان رضوی بالاترین نرخ باروری کلی را دارند.
وی ادامه داد: طبق همین بررسی کمترین میزان نرخ باروری کلی در خراسان رضوی به شهرستان درگز در شمال این استان با ۱.۷ تعلق دارد.
مدیر گروه جمعیت، خانواده و بهداشت مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد شاخص کلی باروری را در خراسان رضوی ۲.۱ عنوان و بیان کرد: این عدد بالاتر از میانگین کشوری است.
وی همچنین میزان باروری کلی در شهر مشهد را ۱.۹ اعلام کرد.
دکتر احمدیان گفت: در پی ابلاغ سیاست های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه سال۱۳۹۳، سیاست های جمعیتی وزارت بهداشت منطبق با این سیاست ها، بازنگری و به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد. 
وی افزود: بدین منظور اجرایی سازی این سیاست ها از جمله ارتقا نرخ باروری کلی و پویایی و بالندگی جمعیت  از اولویت های اصلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گرفت.    
احمدیان ترویج ازدواج سالم، آموزشهای هنگام ازدواج، آموزش و مشاوره فرزندآوری، حل مشکل ناباروری، پیشگیری از ناباروری و ترویج زایمان طبیعی را از جمله برنامه‌های در حال اجرای دانشگاه در این زمینه دانست.
جمعیت خراسان رضوی بر اساس آخرین آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن حدود ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار  نفر است که دومین استان ایران از نظر جمعیت محسوب می‌شود.
۳۰ اردیبهشت ماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران "روز ملی جمعیت" نام‌گذاری شده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.