اصفهان- همه‌ساله با فرارسیدن عید فطر خیل عظیمی از روزه‌داران و شهروندان اقصی نقاط کشور برای لذت بردن از طراوت و خنکی سمیرم عازم این شهرستان می‌شوند اما امسال به دلیل شیوع کرونا هنوز تصمیمی برای بازگشایی و یا اجازه حضور مردم در مکان‌های گردشگری سمیرم داده نشده است.

سمیرم گردشگر و مسافر نمی‌پذیرد/ورود به تنگ سیدان ممنوع است

قدس آنلاین-گروه استان ها: مکان‌های مقدس زیارتی و سیاحتی مانند امامزاده زینعلی یکی از اماکنی است که روزهای ماه رمضان نیز شاهد حضور مسافر و ساکنان سمیرم است اگرچه درب آستان مقدس امامزادگان بسته است اما منطقه‌ای وسیع و باغی مانند امامزاده زینعلی از همه طرف راه ورود و اقامت کوتاه دارد و کنترل کردن آن راحت نیست.

شهرستان کوهستانی و معتدل سمیرم دارای ۱۰۰ هزار جمعیت است که در جنوب استان اصفهان، شمال یاسوج، شرق اقلید و آباده استان فارس و غرب لُردگان استان چهارمحال و بختیاری واقع است.

تعطیلات نوروز و هم چنین عید فطر هم چون سایر تعطیلات مانند ایام نوروز و یا تعطیلی تابستان فرصت خوبی برای سفر به این شهر و خرید کشک، عسل، لواشک، سرکه سیب، قارا و گیاهان دارویی از غرفه‌ها و مغازه‌های سمیرم است اما امسالبه دلیل شیوع کرونا شرایط کاملا با سال های گذشته متفاوت است.

برخی از گردشگران نیز همه‌ساله برای بازدید از دست بافته‌های این خطه از میهن اسلامی و خریداری نمد، قالی و جاجیم‌های رنگارنگ این دیار سر می‌زنند وعده‌ای دیگر به عشق بلندای «نارین قلعه» با مناظر دیدنی‌اش در اینجا حضور پیدا می‌کنند اما امسال شیوع بیماری کرونا تمامی برنامه گردشگران و مسئولان را بر هم زده است.

اگرچه علاوه بر طبیعت زیبای این منطقه یکی دو سالی است خانه‌های روستایی و بوم گردی زیبا و خاطره‌انگیزی در تعدادی از روستاها و شهرهای سمیرم برای رفاه حال توریست‌ها مهیا شده اما ویروس کرونا چندی است که برای حضور گردشگران ممنوعیت به همراه داشته است.

اماکن گردشگری تعطیل است

در همین راستا رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سمیرم اظهار می‌کند: عمده حجم ورود مسافر و گردشگر به سمیرم از عید فطر تا مهرماه است که اگر شرایط کرونایی ادامه داشته باشد باید محدودیت و ظرفیت هر تفرج‌گاه اعلام شود تا ترافیک جمعیتی و خودرویی در این مناطق شاهد نباشیم.

سعید سلمانیان بابیان اینکه در حال حاضر بنا بر تصمیمات ستاد مقابله با کرونا مکان‌های زیارتی و گردشگری این شهرستان تعطیل بوده و برای پذیرایی گردشگران در تعطیلات عید فطر با ممنوعیت همراه هستند می افزاید: از گردشگران تقاضا داریم تا سفر به این منطقه را به زمانی دیگر موکول کنند.

بنا بر تصمیمات ستاد مقابله با کرونا مکان‌های زیارتی و گردشگری این شهرستان تعطیل بوده و برای پذیرایی گردشگران در تعطیلات عید فطر با ممنوعیت همراه هستند

وی در پاسخ ب این سوال که آیا احتمال دارد در این تصمیم تجدیدنظر شده و اجازه تردد گردشگران با رعایت موازین بهداشتی به تفرجگاه‌ها داده شود عنوان می‌کند: بسته بودن و تعطیلی این مناطق در جلسه اخیر ستاد تسهیلات گردشگری شهرستان سمیرم مطرح و مصوب شده است لذا اگر  قرار باشد در جلسه‌ای دیگر، شرایط سنجیده و تصمیم جدیدی گرفته شد به‌طور حتم اعلام خواهد شد.

ورود به تنگ سیدان ممنوع

وی تأکید می‌کند: ورود هرگونه تور مجوز دار و یا غیرمجاز به منطقه گردشگری و رودخانه‌های تنگ خشک و بی‌بی سیدان ممنوع است  و حتی آژانس‌های گردشگری اجازه آوردن تورهای اتوبوسی به مناطق گردشگری سمیرم به‌ویژه رودخانه بی‌بی سیدان را ندارند.

وی مدیریت و کنترل منطقه گردشگری تنگ خشک و بی‌بی سیدان در ۳۵ کیلومتری جنوب سمیرم را مهم‌ترین مشکل این فصل شهرستان ذکر کرد و گفت: وسعت کوهساران و رودخانه بی‌بی سیدان در کنار نداشتن امکانات همچون امور در ورودی‌ها یا سرویس‌های بهداشتی ازجمله این مشکلات هستند.

سلمانیان بابیان اینکه مالکیت زمین‌های محدوده بی‌بی سیدان و تنگ خشک مشخص نیست، ادامه داد: اگر دهیاران و شوراهای این روستاها طرحی گردشگری ارائه کنند میراث فرهنگی هم می‌تواند با سهولت بیشتری مجوزهای لازم را صادر کند تا مشکلات این منطقه نیز کمتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.