دبیر کمیسیون برنامه ‌ریزی، ‌هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: ورود پوشاک دوخته شده خارجی به کشور کاملا ممنوع است و براساس آمار رسمی که وجود دارد در سال ۹۸ میزان قاچاق پوشاکی که وارد کشور شده نسبت به سال ۹۷ کاهش چشمگیری داشته است.

 ورود پوشاک دوخته شده خارجی به کشور کاملا ممنوع است

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: قاچاق کالا در ایران، از حجم و گستره بالایی برخوردار است. به گونه ای که بسیاری از مناطق کشور از جمله خراسان رضوی را در بر گرفته و آثار سوئی نیز بر اقتصاد کشور برجا گذاشته است.

در همین خصوص رسیول فرزادفر دبیر کمیسیون برنامه ‌ریزی، ‌هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی بیان کرد: قاچاق یک پدیده مذموم چند وجهی است و کشور ما همیشه به خاطر هم مرز بودن با چندین کشور متفاوت و گستردگی مرزهای زمینی و دریایی اش از این قضیه در امان نبوده است و همیشه این احتمال وجود داشته و دارد که از مرز این کشورها انواع کالا وارد  کشور شود.

وی افزود: ادعا نمی کنم که می توانیم قاچاق کالا را به صفر برسانیم چرا که این اتفاق در تمام دنیا بوجود می آید. در کنار اینها اما همیشه  یکسری راهکارهایی در سطح کلان در این خصوص پیگیری می شود.

فرزادفر ادامه داد: به نظرم برای اینکه بتوانیم از ورود قاچاق کالا به کشور جلوگیری کنیم نیازمند انجام چند مورد هستیم. اولا اینکه نظارت و کنترل را از حالت سنتی خارج کنیم و به شکل هوشمند و سیستماتیک ورودی های کشور را کنترل کنیم تا نظارت های انجام شده اثر بخش باشد.

دبیر کمیسیون برنامه ‌ریزی، ‌هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی تصریح کرد: خوشبختانه سامانه های زیادی برای رصد، کنترل و پایش اقلام متفاوتی که وارد کشور می شود تعریف شده است به طور مثال گوشی های همراهی که در سال ۹۸ وارد کشور شد قاچاق بود که پس از اجرای طرح رجیستری حدود ۱۵ میلیون گوشی تلفن همراه را از طریق گمرک وارد کشور کردیم. در حال حاضر هم بیش از ۹۰ درصد واردات گوشی در کشور قانونی انجام شده و این ها هیچ کدام ممکن نیست مگر اینکه بتوانیم سیستم هوشمند را برقرار و کنترل و پایش کنید.

فرزادفر گفت: سایر اقلام هم به همین شکل و سامانه های متعددی در این خصوص  طراحی شده اما تا انجام صد درصدی آن فاصله زیادی داریم. نا گفته نماند که در حال حاضر سامانه کنترل و رصد انبارها را در کشور راه اندازی کرده ایم که اگر اشکالات این سامانه بر طرف و به سر منزل مقصود برسد دیگر در کشور انباری وجود نخواهد داشت که نام آن ثبت نشده باشد. تمام بارنامه ها ثبت خواهد شد و به خوبی می توانیم جابه جایی کالاها را رصد و پایش کنیم. به این شکل هم آمارها به روز خواهد بود و هم اینکه می توانیم بدانیم چه مقدار از کالاهایی که وارد کشور می شود از مسیر قانونی و چه مقدار از مسیر غیر قانونی وارد کشور می شوند. البته این کار بسیار سنگین است و چندین سال است که درگیر آن هستیم.

وی در خصوص ورود پوشاک قاچاق به مشهد گفت: ورود پوشاک دوخته شده خارجی به کشور کاملا ممنوع است و براساس آمار رسمی که وجود دارد در سال ۹۸ میزان قاچاق پوشاکی که وارد کشور شده نسبت به سال ۹۷ کاهش چشم گیری داشته است و در کشور  از ۲/۵ میلیارد دلار به یک و هشت دهم  میلیارد دلار کاهش داشته است.لازم به ذکر است که خراسان رضوی به عنوان یکی از قطب های پوشاک کشور توانسته است در سال 98موجبات جذب نیرو و اشتغال بیشتری را نسبت به سال گذشته داشته باشد.

وی بیان کرد: خوشبختانه در استان قاچاق پوشاک شدیدا کاهش پیدا کرده است به گونه ای که خیلی  از کارگاه های تولیدی ما که تعدیل نیرو انجام داده بودند مجدد فعال شده اند. وضعیت کارگاه های پوشاک مان در استان نسبت به سال های گذشته به شدت بهبود پیدا کرده است و ما جهش تولیدی در بحث پوشاک داشته ایم و بسیاری از واحدهای ما پوشاک تولید می کردند و به کیش می فرستادند که کالای مورد نیاز آن ها را تامین کنند که این نکته امید بخشی است.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.