شیوع کرونا باعث بیکاری کارگران و تعطیلی بسیاری از مشاغل در خراسان رضوی شده است، اما همچنان پرداخت بیمه بیکاری که دولت وعده آن را داده بود درحد حرف باقی مانده و خبری از دریافت آن توسط بیکار شدگان نیست.

پرداخت بیمه بیکاری همچنان در حد حرف باقی مانده است

به گزارش قدس آنلاین، با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیاری از مشاغل و کسب و کارهای استان به حالت تعلیق درآمده یا تعطیل شدند. از این رو سعی کردیم تا وضعیت بیمه بیکاری کارگران اصناف مختلف را پس از حدود سه ماه بیکاری، پیگیری کنیم.

هیچ وعده‌ای در خصوص پرداخت بیمه بیکاری کرونا محقق نشده است

رئیس اتحادیه صنف پوشاک خراسان رضوی پیرامون دریافت بیمه بیکاری ناشی از کرونا، اظهار کرد: از صنف ما کسانی‌که برای دریافت این بیمه بیکاری در سامانه ثبت‌نام کردند، موفق به دریافت آن نشده و هیچ پرداختی در این زمینه صورت نگرفته است.

جواد مفیدی نجار افزود: هنوز هیچ وعده‌ای در این خصوص محقق نشده و متأسفانه بسیاری از واحدهای صنفی ما تعطیل شده یا در حال تعطیلی شدن هستند. به اعتقاد من بیشترین خسارت ناشی از شیوع کرونا به صنف پوشاک وارد شده است.

همچنین مرجان شاه ولایتی، مدیر اجرایی اتحادیه هتل‌داران مشهد ابراز کرد: تاکنون هیچ‌یک از کارگران صنف ما بیمه بیکاری دریافت نکردند، تنها برای کسانی‌که شامل این بیمه نمی‌شدند پیامک عدم دریافت ارسال شده است.

وی در ادامه بیان کرد: حتی قرار بود برای کسانی‌که حداقل سابقه را برای دریافت این بیمه ندارند نیز بیمه بیکاری واریز شود که متأسفانه محقق نشد. اما برای کسانی‌که حداقل سابقه لازم را داشته و مشمول بیمه بیکاری ناشی از کرونا می‌شدند هم باید پیامکی مبنی بر ثبت شماره حساب در سامانه ارسال می‌شد که هنوز حتی یک پیامک با این مضمون برای کارگران صنف ما ارسال نشده است.

ریزش شدید نیروی انسانی در سه ماه دوم سال در صورت تداوم شرایط

در ادامه محمد فرزانی، رئیس اتحادیه قنادی‌های مشهد عنوان کرد: ویروس کرونا شرایطی را برای ما ایجاد کرد که طی آن علاوه بر عید نوروز دو ماه پرفروش خود یعنی رجب و شعبان را نیز از دست دادیم. اما با جود همه این مسائل ما کمترین میزان ریزش نیروی انسانی را داشتیم.

وی افزود: همکاران ما در این صنف ساعت کاری نیروهای خود را کاهش دادند اما تعدیل نیرو نکردند، به همین دلیل ما پیگیر دریافت بیمه بیکاری نبودیم. اما اگر شرایط با همین وضعیت پیش رود، در سه ماهه دوم سال با ریزش بسیار شدید نیروی انسانی مواجه خواهیم شد و امیدواریم وعده‌ها در خصوص حمایت از کسب و کارها عملی شوند.

تأمین مایحتاج ضروری زندگی برای کارگران، بدون حمایت مسئولین تقریباً غیرممکن است

در همین راستا ابراهیم کاردیده حقیقی، رئیس اتحادیه صنف تالارهای پذیرایی مشهد  پیرامون دریافت بیمه بیکاری ناشی از کرونا برای کارگران این صنف، گفت: کسانی‌که برای بیمه بیکاری اقدام کردند فقط کد تأیید ثبت نام از سامانه برای آن‌ها ارسال شده و تاکنون گزارشی مبنی بر دریافت مبلغی جهت بیمه بیکاری به اتحادیه نرسیده است.

وی ادامه داد: امیدواریم مسئولین استان وضعیت بحرانی صنف تالارهای پذیرایی و باغسراها و مشاغل مرتبط را در نظر گرفته و هرچه زودتر راهکار مؤثری ارائه دهند. چراکه باوجود مشکلات بیکاری و قیمت اجناس، تأمین مایحتاج ضروری زندگی برای کارگران، بدون حمایت مسئولین تقریباً غیرممکن است.

برای تکمیل این گزارش به سراغ عباس جمشیدی، رئیس اداره فنی بیمه‌شدگان اداره کل تأمین اجتماعی خراسان رضوی رفتیم.

مشاغل خویش فرما، بیمه بیکاری دریافت نمی‌کنند

عباس جمشیدی پیرامون بیمه بیکاری ناشی از کرونا، گفت: به‌طور کلی کسانی بیمه بیکاری دریافت می‌کنند که در مقابل مزد کار می‌کنند، دارای رابطه کارگری و کارفرمایی بوده و مشمول قانون کار باشند. بنابراین مشاغلی مثل کارگران ساختمانی بیمه تأمین اجتماعی می‌شوند، اما مشمول قانون کار نشده و بیمه بیکاری دریافت نمی‌کنند زیرا خویش فرما محسوب می‌شوند.

رئیس اداره فنی بیمه‌شدگان اداره کل تأمین اجتماعی خراسان رضوی در ادامه پیرامون تعداد افراد ثبت نامی برای دریافت بیمه بیکاری ناشی از کرونا بیان کرد: اطلاعات در این حوزه مربوط اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی بوده، به علت جدید بودن بحث کرونا لزوم تصمیم‌گیری صحیح در این حوزه و دستورالعمل آن در دست تدوین است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۵۴ هزار کارگر ساختمانی بیمه شدند اما هیچ‌یک از این افراد نمی‌توانند بیمه بیکاری دریافت کنند، ابراز کرد: تمام افرادی که در صنعت ساختمان مشغول کار هستند، در صورتی‌که مشمول هیچ بیمه‌ای نباشند باید در سامانه رفاهی ثبت نام کرده و از طریق اتحادیه صنف کارگران ساختمانی به اداره بیمه معرفی و بیمه خواهند شد. در واقع دولت ۲۰ درصد حق بیمه این افراد را پرداخت می‌کند و تمام امکانات بیمه از قبیل بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی را دریافت می‌کنند. اما به حالت خویش فرما مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند.

برای تکمیل این گزارش سعی کردیم تا با مسئول بیمه بیکاری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی و مدیرکل این اداره، ارتباط بگیریم، اما علی رغم چند روز پیگیری مداوم، با عدم پاسخگویی از جانب این دو مقام مسئول مواجه شدیم.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.