استاد جامعه شناسی گفت: مردم دنیا باید در فضای مجازی دلیل سر دادن شعار "مرگ بر اسرائیل " را از زبان مسلمانان دنیا بدانند، نشان دادن گوشه‌ای از جنایت‌ها و دد منشی‌ها و کودک کشی‌های آنها برای رسیدن به این منظور بسیار مهم است.

سکوت در برابر جنایتهای رژیم صهیونیستی خیانت به حقوق بشر است

بیماری کرونا با اینکه فاصله اجتماعی را در همه ی دنیا اجتناب ناپذیر کرده است اما باید براین نکته تاکید شود که علی رغم وجود این بیماری هیچ موضوعی نمی تواند از اهمیت برگزاری روز قدس و تلاش برای مبارزه با رژیم صهیونیستی بکاهد. افشین طباطبایی جامعه شناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با قدس آنلاین راهکارهایی برای برگزاری هدفمند روز قدس با وجود مخاطره ویروس کرونا بیان کرده است.

امسال به دلیل شیوع بیماری همه گیر کرونا امکان برگزاری تظاهرات به شکل سالهای گذشته ممکن نیست برای برگزاری این مراسم در اشکال دیگر چه پیشنهادی دارید؟

روز قدس روز مهمی در جهان اسلام به شمار می‌رود، روزی که نماد مبارزه با زورگویی و تجاوزگری به شمار می‌رود. برگزاری روز قدس از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بنا به توصیه و تأکید بنیانگذار نظام اسلامی بسیار حائز اهمیت بوده است اما امسال به دلیل شیوع بیماری و ویروس کرونا امکان برگزاری به شکل معمول همیشگی نیست. به  دلیل شرایط ویروس کرونا می‌توان تظاهرات را متفاوت از همیشه برگزار کرد، مثلاً می‌توان با فاصله‌گذاری اجتماعی و تشکیل کارناوال قشنگی از مردم مظلوم فلسطین حمایت به عمل آورد. از سوی دیگر با در دست داشتن پرچم در خودروها و بر روی موتورهای سواری می توان حضور خود را در روز قدس به نمایش گذاشت تا فرم جدید و تازه و جذابی در برپایی تظاهرات روز قدس ایجاد شود. برخی از مردم پیشنهاد داده اند که در راستای حمایت ازمردم مظلوم فلسطین و برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی و جلوگیری از انتشار ویروس می‌توان به روی پشت بام رفت و با سر دادن شعارهایی اتحاد جهان اسلام را در معرض دید جهانیان گذاشت.  

آیا می‌توان از ظرفیت فضای مجازی برای تظاهرات مجازی علیه رژیم غاصب صهیونیستی استفاده کرد؟

فضای مجازی نیز ظرفیت خوبی برای حضور بیشتر و ایجاد همبستگی به مناسبت روز قدس است. فعالیت‌هایی را در فضای مجازی می‌توان دنبال کرد که نه تنها در ایران بلکه نمود آن در عرصه بین‌المللی به نحوی موجب برانگیختن تمام موحدان و آزادی خواهان جهان شود. جوانان باید در فضای مجازی این واقعیت مهم را نشر دهند که ویروس کرونا و بحران‌هایی از این دست نمی‌تواند به ایدئولوژی و اندیشه‌ای که از قدس شریف و مردم مظلموم فلسطین دفاع می‌کند آسیب بزند، لذا برای نشان دادن دفاع از مردم فلطسین و قدس شریف در هر وضعیت و حالتی و با استفاده از تمام ظرفیت های موجود درایران و در تمام دنیا بر ضد رژیم صهیونیستی اقدام خواهیم کرد.

جوان ترها که به فضای مجازی تسلط بیشتری دارند، دانشجویان و اقشار فرهیخته چگونه می‌توانند در حمایت از مردم فلسطین درروز قدس موثر واقع شوند؟

مردم جامعه بخصوص جوانها می توانند درباره موضوع فلسطین با زبان های مختلف دنیا در شبکه‌های اجتماعی مظلومیت مردم فلسطین و جنایت‌های رژیم صهیونیستی را به اطلاع عموم مردم جهان برسانند. انتشار عکس ها در اینستاگرام و فضای مجازی، تبادل اطلاعات و راهکارها درباره چگونگی حمایت از مردم فلسطین و مقابله با جنایت ها و دشمنی‌های صهیونیستها با این مردم مظلوم می تواند گوشه‌هایی از حضور مردم در شبکه‌های مجازی باشد. مردم دنیا باید در فضای مجازی دلیل سر دادن شعار "مرگ بر اسرائیل " را از زبان مسلمانان دنیا بدانند، نشان دادن گوشه ای از جنایت‌ها و دد منشی‌ها و کودک کشی‌های آنها برای رسیدن به این منظور بسیار مهم است.

روز قدس و مبارزه با اسرائیل که در آن شعار مرگ بر اسرائیل سر داده می‌شود را چگونه برای کودکان که از این موضوع آگاهی ندارند، می‌توان تشریح کرد؟

قطعا کودکان ایرانی که هنوز فهم دقیقی از مساله چرایی دشمنی و مبارزه و مقابله ایران با رژیم صهیونیستی ندارند باید با کمک والدین و اهل فرهنگ و رسانه ها به زبان و بیان کودکانه با این موضوع آشنا شوند، داستان نویسان، هنرمندان و اهل قلم برای تببین هنرمندانه این موضوع باید هر چه زودتر دست به کار شوند تا ابعاد مختلف چرایی اهمیت برجسته کردن روز قدس و دفاع از مردم مظلوم فلسطین را هم برای کودکان و هم برای ناآگاهان جامعه توضیح دهند. حرکت در چنین مسیری منجز به ایجاد یک جنبش جهانی می‌شود. موضوع فلسطین را باید با این نگاه برجسته کنیم که اصولا دفاع از فلسطین و مبارزه با صهیونیست‌ها مختص جمهوری اسلامی ایران نییست، بلکه حتی بسیاری از یهودیانی که با خشونت و با تجاوز گری صهیونیست‌ها موافق نیستند نیز دشمنان صهیونیست‌ها به شمار می‌روند. امروز بسیاری از روشنفکران،نویسندگان، پژوهشگران کشورهای غربی و حتی آمریکایی به شدت مخالف سیاست‌های اسرائیل هستند و حضور اسرائیل را در منطقه فلسطین تجاوز به سرزمین فلسطینیان اعلام می‌کنند. بی تردید حضور در فضای مجازی و استفاده از این ظرفیت عظیم می‌تواند ما را با این انسانها مرتبط کند و در نهایت به یک پویش جهانی ضد اسرائیل منتهی شود.

مسلما صهیونیست‌ها برای تخریب هدف گذاری‌های انجام شده در حمایت از مردم فلسطین در روز قدس سکوت نمی‌کنند، برای مقابله با فتنه گری های آنها چه راهکاری در سطح بین‌المللی توصیه می‌کنید؟

قطعا لابی اسرائیل برای مقابله با موضوعات عنوان شده وتحرکات مسلمانان و آزادگان دنیا از ظرفیت های بزرگ رسانه ای خود در جهت خنثی کردن این طرحها و دستاوردها استفاده می کند. اما ایجاد یک  پویش جهانی بهترین انتخاب برای رویارویی با صهیونیست‌های غاصب است. کارناول اربعین حسینی که امروز در تمام دنیا نگاه های بسیاری را به خود معطوف کرده است الگوی زیبایی از پویش جهانی بر ضد اسرائیل می‌تواند باشد، کارناوالی به سمت کربلا که انسان ها در رنگ ها و ملیت های مختلف اما با یک عقیده واحد در آن شرکت می‌کنند، لذا الگوبرداری از مراسم اربعین حسینی درپویش جهانی روز قدس بسیار نیکوست. این  مساله باید برای همه ی مردم دنیا حل شود که مسأله مردم غزه و کودک فلسطینی مساله آنها نیست که به ما ربط نداشته باشد بلکه مساله دنیای امروز و موضوع مهمی برای مقابله با تجاوز گری و وحشی گری و خشونتی است که هر آن می‌تواند دامن کشورها و ملتهای دیگری را با زیاده خواهی‌های رژیم صهیونیستی بگیرد لذا در برابر این جنایتها نباید سکوت کرد چرا که خیانت به حقوق بشر به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.