رییس شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی گفت: این استان طی یک سال اخیر در زمره سه استان برتر کشور در اخذ عفو و سازش اولیای دم در احکام قضایی منتهی به قصاص نفس بوده است.

خراسان رضوی در اخذ سازش برای احکام قصاص رتبه سوم کشور را دارد

به گزارش قدس آنلاین، محمود رفسنجانی اظهار کرد: ۳۱ پرونده قتل منتهی به حکم قصاص نفس ظرف این مدت در شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی به مصالحه انجامیده است.

وی ادامه داد: بر این اساس خراسان رضوی در امر مهم اخذ عفو و سازش اولیای دم در احکام قضایی منتهی به قصاص نفس جایگاه سوم کشور را دارد.

معاون قضایی رییس‌کل دادگستری خراسان رضوی محور تلاشها و فعالیت اعضای شوراهای حل اختلاف را "صلح و سازش" اعلام و بیان کرد: استفاده از ظرفیتتهای این نهاد مردمی موجب جرم‌زدایی و کاهش اطاله دادرسی پرونده‌های قضایی در محاکم دادگستری شده است.

وی گفت: فعالیت مستمر شوراهای حل اختلاف با هدف ختم دعاوی مردم به صلح و سازش دوطرفه میان طرفین سبب شده تا بخش قابل توجهی از بار و فشار کاری دادگاهها در دستگاه قضایی کاهش یابد. 

رفسنجانی افزود: تشویق عموم مردم به تلاش برای حصول صلح و سازش در اختلافات حقوقی و قضایی بین آنها، به منظور به حداقل رساندن تبعات اجتماعی اختلافات می‌بایست در جامعه نهادینه شود.  

"شورای حل اختلاف" سال ۱۳۸۰ در قوانین ایران پیش‌بینی شد و یک‌ سال پس بعد آیین‌نامه اجرایی این نهاد تایید و شوراهای حل اختلاف با همکاری مردم، قضات و شهروندان نیکوکار در سراسر کشور شروع به فعالیت کردند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.