۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
کد خبر: 705280

شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات امروز (سه‌شنبه) با رشد ۰.۷ درصدی دوباره توانست از مرز یک میلیون واحد عبور کند.

حمله دوباره شاخص بورس برای فتح یک میلیون واحد

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین؛ در جریان معاملات امروز (سه‌شنبه) شاخص کل بورس تهران با رشد ۰.۷ درصدی مجددا توانست از مرز یک میلیون واحد عبور کند. این در حالی است که امروز شاخص هم وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان تمام نمادهای معاملاتی دارد، با افزایش بیش از ۲ درصدی همراه شد. موضوعی که نشان می‌دهد گروه‌های کوچکتر بازار که از ارزش بازاری کمتری برخوردارند، رشد قیمت بیشتری را تجربه کردند. در مقابل اما گروه‌های کالامحور که در زمره بزرگان بازار قرار می‌گیرند، عمدتا شاهد افت قیمت سهام زیر مجموعه خود بودند. 

در مجموع طی معاملات روز جاری بورس تهران، ۸ میلیارد و ۹۶۹ میلوین سهم به ارزش ۹ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) دست به دست شد. در فرابورس ایران نیز شاهد دادوستد ۳ میلیارد و ۴۷۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۵ هزار میلیارد در بازارهای چندگانه بودیم که ماحصل آن رشد حدود ۵۷ واحدی نماگر اصلی این بازار بود. 

یکی از سناریوهای محتمل در برابر بورس تهران افزایش جریان پول به سمت سهام گروه‌های کوچکتر و فشار مضاعف بر سهام شرکتهای بزرگی بود که در یک ماه اخیر به دلایل مختلف عنان تقاضا را به دست گرفته بودند و رالی صعودی سریعتری را تجربه کردند. در این مسیر عنصر «جاماندگی» از روند عمومی به عنوان یک معیار تعیین‌کننده نقش پررنگی در توزیع نقدینگی بین سهم‌ها و صنایع مختلف ایفا کرد. تا پیش از موج نزولی اخیر سهام شرکتهای بزرگ بورسی با همین معیار به کانون اصلی جذب تقاضا تبدیل شدند و شاخص کل را در قیاس با شاخص هم‌وزن با سرعت بالاتری به بالای سطح یک میلیون واحد آوردند.

روز سه‌شنبه پس از انتشار صورت‌های مالی پالایشگاه‌های بزرگ بورسی شاهد عرضه شدید در این صنعت پرمعامله روزهای اخیر بودیم. 

امروز ۱۰ درصد کل جریان نقدینگی در بورس در سهام پالایشی به گردش در آمد و عنوان بیشترین افت شاخص قیمت در بین صنایع بورسی هم به این گروه تعلق گرفت. گزارش‌های عملکرد سال گذشته شرکتهای پالایشی را باید مهمترین عامل شوک عرضه در این سهام تلقی کرد. برآوردهای اولیه نشان میدهد که افت شدید قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی تاثیر بسیار جدی بر سودآوری شرکتهای این مجموعه شده است. به بیان دقیق‌تر، کاهش معنادار حاشیه سود ریالی پالایشگاهها در کنار افت ارزش موجودی این شرکتها سودآوری تولیدکنندگان فرآورده‌های اصلی این صنعت را محدود کرده و در روزی که عموم صنایع با رشد قیمت مواجه شدند، در گروه پالایشی شاهد تلاش مصرانه سهامداران خرد برای خروج و در نتیجه ایجاد موج پرفشار عرضه بودیم.

اگر آزادسازی سهام عدالت به صورت مرحله‌ای باشد بازار توان جذب دارد

«پویان دارابی» کارشناس بازار سرمایه در رابطه با پیش‌بینی در خصوص روند بازار گفت: به نظر می رسد بازار در حالت صعود، فعالیت خود را ادامه می‌دهد اما قطعا اصلاحات و نزول شاخص را در برخی مواقع شاهد خواهیم بود، چراکه این بازار ذات خود یعنی «ریسک» را همیشه به همراه خواهد داشت.

دارابی عنوان کرد: درحال حاضر نمی‌توان از صنایع خاصی به عنوان صنایع برتر نام برد، زیرا همه گروه ها در وضعیت مطلوبی قرار دارند، اما با توجه به تغییرات نرخ سود بانکی همچنین تبدیل دارایی های غیر منقول به چرخه عملیات، گروه بانکی را کمی متمایز از سایر گروه ها کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره ریسک‌‎های موجود در بازار نیز بیان کرد: شاید افراد تازه وارد فقط ۵ درصد از سود یا زیان روزانه را برای خرید مد نظر قرار دهند، درحالیکه آنها باید به صورت های مالی شرکت ها یا حاشیه سود آنها قبل از خرید دقت کنند و اگر این موضوع رعایت نشود، تبدیل به ریسک اصلی بازار خواهد شد.

وی در پایان در خصوص آزاد سازی سهام عدالت و تاثیر آن بر بازار اظهار کرد: اگر به صورت مرحله ای آزاد سازی انجام شود، بازار آمادگی جذب آن را دارد، اما اگر یکباره صورت بگیرد بازار تحت فشار قرار خواهد گرفت، چرا که ارزش این سهام حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است و این آزادسازی باید مرحله مرحله انجام گیرد تا بازار به خوبی آن را جذب کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.