مدیر تبلیغ حوزه علمیه خراسان گفت: هشتمین امام شیعیان به نحو زیبایی الگوریتم وارد شدن مردان به فساد را تبیین می کنند. شیطان برای آلوده کردن انسان به گناه هیچگاه فساد را به یکباره به او عرضه نمی کند. بلکه آرام آرام و گام به گام انسان را به نحوی که خود متوجه نباشد به دامن فساد می اندازد. یکی از اولین گام های شیطانی در این زمینه، از طریق چشم حاصل شده که همان نگاه به نامحرم است.

راههای افزایش حجاب و عفاف در جامعه از نگاه امام رضا(ع) / برای داشتن روح و روان سالم باید از چشم محافظت کرد

حجت الاسلام و المسلمین جلال منتظری در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص معنی و مفهوم حجاب عنوان کرد: حجاب در لغت به معنی پوشش است. این واژه دارای دو بعد ایجابی و سلبی است. بعد ایجابی حجاب به معنی پوشش بدن است. اما معنی بعد سلبی آن حرام بودن خودنمایی برای نامحرم است. به همین دلیل باید گفت که با هر پوششی شخص محجوب و محجبه نمی شود.

وی ادامه داد: چه بسا افرادی پوشیده هستند اما ابراز خودنمایی می کنند. گاهی کلام و رفتار و گاهی حتی نوع راه رفتن ممکن است باعث خودنمایی شود. تلفیق بعد ایجابی و صلبی با یکدیگر است که معنی حجابی را بازگو می کند که مورد تایید دین مبین اسلام است.  

وی اظهار کرد: اما حجاب در اصطلاح عام به این معنی است که هر عاملی که انسان را از به گناه افتادن بپوشاند و مانع آن شود که انسان گناه کند. در این معنی دیگر نمی توان نوع پوشش را مدنظر قرار داد بلکه به دیگر اعضا و جوارح بدن از جمله زبان و چشم و ... نیز باید توجه کرد.  

حجت الاسلام منتظری بیان داشت: به عنوان مثال یک حجاب، حجاب ذهنی است. یعنی انسان باید مراقب افکار ذهن خود نیز باشد که حتی با فکر کردن نیز مرتکب گناه نشود. حجاب دیگر حجاب گفتاری است. یعنی اینکه انسان نباید با زبان خود دچار گناه شود. انسان باید بر تمامی اعضا و جوارح خود کنترل داشته و محجوب باشد.

وی تاکید کرد: زائرانی که به قصد زیارت امام علی ابن موسی الرضا(ع) به مشهد می آیند تا این امام همام را زیارت کنند، باید نوع برخوردشان با خادمان حرم، مجاوران و حتی دیگر زائران به گونه ای باشد که حجاب ظاهری را به نحو احسن رعایت کنند. این قضیه برای مجاوران و خادمان نیز صدق می کند و آنها نیز باید رعایت کنند.

وی با اشاره به این موضوع که حجاب مربوط به اعمال و کرداری است که در ظاهر انسان هویدا می شود، افزود: اما عفاف مربوط به موارد باطنی انسان است. باید دقت داشت که هر ظاهری یک باطنی شبیه به خود دارد. اینکه می گویند رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون به همین دلیل است. ظاهر افراد به نوعی نشانگر باطن آنها نیز هست.

مدیر تبلیغ حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: در واقع بین حجاب و عفاف یک رابطه دو طرفه برقرار است. هر که عفت بیشتری داشته باشد حجاب ظاهری بیشتری نیز دارد. وقتی حجاب و عفاف در کنار هم قرار گیرند "حیا" ماحصل آن می شود.

وی در خصوص الزام رعایت حجاب و عفاف از نگاه امام رضا(ع) گفت: در کتاب علل الشرایع شیخ صدوق(ره) که کتابی بسیار گرانبها و ارزشمند از این عالم دینی است باب و فصلی وجود دارد به نام علت حرام بودن نگاه نامحرم به موی زنان. در این باب روایات متعددی موجود است که یکی از آن روایتی زیبا از امام رضا(ع) است.

وی ادامه داد: حضرت ثامن الحجج (ع) می فرمایند: "نگاه کردن به موهای زنان حرام شده است، چه آنهایی که همسر دارند و چه آنهایی که فاقد همسر هستند. چون نگاه کردن به موی زن باعث تحریک مرد است. تحریک مرد باعث ورود به فساد او می شود و در محرمات وارد می شود. "

این استاد حوزه علمیه اذعان داشت: در واقع هشتمین امام شیعیان به نحو زیبایی الگوریتم وارد شدن مردان به فساد را تبیین می کنند. شیطان برای آلوده کردن انسان به گناه هیچگاه فساد را به یکباره به او عرضه نمی کند. بلکه آرام آرام و گام به گام انسان را به نحوی که خود متوجه نباشد به دامن فساد می اندازد. یکی از اولین گام های شیطانی در این زمینه، از طریق چشم حاصل شده که همان نگاه به نامحرم است.

وی با ذکر این نکته که وقتی گفته می شود که نگاه باید حفظ شود تنها مربوط به مردان نیست بلکه شامل زنان هم می شود، ادامه داد: این حدیث حضرت رضا (ع) به نوعی بیانگر آیه شریفه ۲۱ سوره نور هم هست که خداوند به بندگان می فرماید: " یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ" به این معنی که ای کسانی که ایمان آورده اید از خطوات شیطان پیروی نکنید. خطوات جمع خطوه است و به نوعی بازگو کننده حرکت گام به گام انسان به سمت فساد است.

وی در ادامه به ذکر مثالی پرداخت و خاطرنشان کرد: اگر بدنبال سلامتی جسم باشیم، یکی از مهمترین عوامل آن پرهیز از خوراکی های ناسالم است. اگر بیشترین رسیدگی ها را به جسم داشته باشیم اما مراقبتی بر خوارکی ها نکنیم، به طور قطع به جسم آسیب می رسد. وضعیت روح نیز مشابه این مورد است. یعنی اگر بخواهیم روح سالم و روان آرام داشته باشیم باید راه های ورودی به روان را کنترل کنیم. مهمترین ورودی به روان بدن، چشم است. به همین دلیل الزامی است که چشم به خوبی کنترل شود.

حجت الاسلام منتظری یادآورشد: حضرت رضا(ع) در حدیث دیگر افزایش حیا و عفت زنان را در گرو افزایش حیا مردان می دانند و می گویند: در دوره ای زنان بنی اسرائیل از عفاف خارج شده و به سمت گناه و معصیت رفتند. علت آن این بود که مردانشان توجهی به خود نداشته و در خانه به خود نمی رسیدند. در واقع حضرت می فرمایند اگر می خواهیم حیای زنان افزایش پیدا کند، باید مردان درخانه به تمیزی و ظاهر خود رسیدگی بیشتری داشته باشند.

وی ابراز داشت: همانطور که مردان در امنیت سیاسی و جغرافیایی یک کشور نقش بسیار مهمی دارند در امنیت روانی و پاکیزگی جامعه از گناه نیز نقش بسیار مهمی را دارند. هرگاه مشاهده شود که زنی دچار لغزش و گناه اخلاقی شده است به یقین مردش در این لغزش او بی تاثیر نبوده است و غالبا تا مرد لغزش نداشته باشد زن نیز دچار لغزش نخواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.