رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر عنوان کرد: هیچ گونه تغییری در قدرت بیماری زایی ویروس کرونا به وجود نیامده، دلیل تعداد مبتلایان بالا و مرگ و میر کم در بوشهر، بیماریابی فعال و به موقع است چون ما افرادی را پیدا می‌کنیم که هیچ علامتی ندارند.

قدس آنلاین، سعید کشمیری در نشست با خبرنگاران از طریق ویدئو کنفرانس در خصوص قرنطینه خانگی گفت: این مسئله در ستاد ملی و استانی مطرح شده و کسانی که قرنطینه را رعایت نمی کنند در صورتی که به تذکرات ماموران بهداشت توجه نکنند میتوان از طریق قانون اقدام کرد، اما تمام تلاش ما این است که از طریق فرهنگ عمومی و توصیه‌ها و هشدارها این کار انجام شود ولی می توان از طریق اعمال قانون نیز وارد شد، همانطور که در برخی از نقاط مجبور شدیم از ظرفیت دادستان و ابزارهای قانونی برای ایزوله افراد استفاده کنیم.

وی ادامه داد: به ادارات و بیمارستان ها اعلام شده است که در خصوص افراد با شرایط خاص برای مثال دارای پیوند عضو و یا بیماری قلبی در شرایط مختلف مانند حضور در اداره یا بستری در بیمارستان دقت بیشتری اعمال شود.

از جلسات غیرضروری که با یک بخشنامه قابل حل هستند خودداری شود

این مسئول در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره اینکه چرا برخی ادارات و دستگاه ها پروتکل ها را رعایت نمی کنند و آیا دستور یا مصوبه ای در این باره وجود دارد، اظهار کرد: روز گذشته در جلسه ستاد استانی کرونا این بحث مطرح و مجددا مصوب شد که از برگزاری هرگونه جلسه غیر ضروری توسط ادارات اکیدا خودداری شود، مثلاً مراسمات افتتاح، تودیع و معارفه، بازدیدها و یا سایر جلسات غیرضروری که با یک بخشنامه و یا ویدئو کنفرانس قابل حل هستند. انتظار است که همه ما به این موضوع پایبند باشیم و در این بحث هیچ استثنایی نباید باشد.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر عنوان کرد: حقیقت این است که ادارات و مدیران الگوی مردم و جامعه هستند، من بارها این موضوعات را در اطلاعیه ها، اخبار، رسانه ها و غیره تذکر داده ام. روز گذشته ۸۰ مورد جدید کرونا داشتیم که شامل یک خوشه ۱۱ نفره که از یک مهمانی بیرون آمد، یک خانواده که به واسطه شرکت در مراسم ختم در استان خوزستان درگیر شدند، مورد دیگر خانواده سه نفره ای که به یک مهمانی رفته بودند و مجبور شدیم تمام اداره محل کار فرد مبتلا را تحت آزمایش قرار دهیم و اگر آن خانواده رعایت می‌کرد و از حضور در مهمانی غیرضروری صرف نظر می کرد اینهمه مشکل و نگرانی نداشتیم.

کرونا مهمان طولانی مدت ما است

کشمیری تاکید کرد: اینکه یک نفر رعایت نمی‌کند دلیل نمی‌شود که دیگران هم رعایت نکنند، البته این کار اشتباه می تواند توسط یک مرجع انجام شود با توجه به اینکه کرونا مهمان طولانی مدت ما است باید یک استراتژی بلندمدت برای آن در نظر بگیریم. دشمن این استراتژی خستگی ما است که بگوییم می‌خواهم به شرایط قبل برگردم و خسته شده‌ام.

وی درباره بالا بودن آمار ابتلا به کرونا در برخی از نقاط استان گفت: شهرستانهای بوشهر و دشتستان جمعیت و رفت و آمد خیلی بیشتری دارند. بازار برازجان و بوشهر بسیار متراکم است، چند فاکتور تعداد بیماران را بالا می‌برد شامل تجمعاتی که در آن فاصله رعایت نشود، مثلاً هفته پیش مراسماتی داشته‌ایم و امروز خود پس از گذشت ۱۰ روز خود را نشان داده است. برنامه‌ها و رفتارهای امروز ما نیز ۱۰ روز بعد نتیجه خود را نشان خواهد داد.

توصیه ها و پروتکل ها مبنای علمی دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: توصیه ها و پروتکل ها مبنای علمی دارد، هر چقدر که بگویند این حرف‌ها تکراری است، اما حقیقت این است که در تمام دنیا شستن دست ها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله، بیماریابی و ایزوله و رعایت بهداشت راهکار کنترل بیماری است و هیچ راه دیگری وجود ندارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: مشکل بزرگی که در استان‌های شمالی داشتیم و یکی از مهمترین دلایل دقیقاً عدم رعایت توصیه ها بوده است؛ شرکت در مراسمات بزرگ همچون عروسی و عزا، برگزاری جلسه و همچنین رعایت نکردن بهداشت و حضور در تجمعاتی مثل بازار و یا مسافرت. باید بدانیم که بی توجهی به بیماری باعث انتشار آن می شود.

به گزارش ایسنا، سعید کشمیری توضیح داد: در استان بوشهر در یک مورد و در روستایی ۴۵ نفر با یک بی توجهی به بیماری مبتلا شدند و ما با بیماریابی توانستیم مبتلایان بی علامت را نیز شناسایی کنیم. در اوایل شیوع کرونا و نزدیک ایام نوروز ۹۹ کانون‌های بیماری افرادی بودند که از استان‌های دیگر آمده و با بی‌توجهی پروتکل ها را رعایت نمی‌کردند.

وی افزود: خوشبختانه اکثر مردم رعایت می کنند اما در مقابل گزارشاتی از برگزاری تجمعات و برنامه‌هایی که می‌توان از آن صرف نظر کرد دریافت می‌شود.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر در پاسخ به اینکه آمار بالای دیروز با شب قدر ارتباطی دارد یا نه، گفت: آمار بالای روز گذشته ربطی به مساجد و مراسمات شب احیاء ندارد، اگر این مراسمات مشکلی داشته باشد ۱۰ روز دیگر خود را نشان خواهد داد، این آمار نتیجه رفتارهای گذشته است.

پاییز سختی خواهیم داشت

کشمیری تاکید کرد: امسال پاییز سختی خواهیم داشت چون هر سال در فصل پاییز با بیماری آنفولانزا درگیر بودیم که خود مشکل بزرگی است. در زمستان امسال نیز مردم مجبور هستند به دلیل سرمای هوا مانند هر سال بدون فاصله و در محیط های بسته حضور یابند که این خود مشکل شیوع کرونا را چند برابر می کند.

این مسئول بیان کرد: در حال برنامه ریزی برای کنترل بهتر بیماری آنفولانزا و روند کرونا هستیم، برای فصل پاییز و زمستان و کاهش تهدیدات بیماری پروتکل های ویژه ای تدوین خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره آغاز به کار مدارس و چگونگی حضور دانش آموزان در مدرسه عنوان کرد: برای رفتن به مدرسه و سایر مراکز آموزشی لازم است که پروتکل ها به طور ویژه رعایت شود. بچه‌ها باید به شکل زمان‌بندی و جداگانه و تنها برای رفع اشکال در مدرسه حضور پیدا کنند و تعداد دانش آموزان سر کلاس کم باشد.

استفاده از کولر گازی و شیوع کرونا

وی درباره ابهامات استفاده از کولر و تشدید خطر شیوع کرونا خاطرنشان کرد: با چندین کارشناس در خصوص این موضوع صحبت کردیم و اظهارات همه آنها مبنی بر این است که استفاده از کولر گازی در صورت رعایت چند مورد ممکن است، مثلاً اینکه درجه آن کمتر از ۲۴ درجه نباشد و همچنین در فواصل زمانی پنجره‌ها را باز نگه داریم تا هوا جابجا شود. از مردم عزیز خواهش می کنم که درجه کولر را در هیچ شرایطی کمتر از ۲۴ تنظیم نکنند چون می تواند خیلی خطرناک باشد.

سعید کشمیری تاکید کرد: هیچ گونه تغییری در قدرت بیماری زایی ویروس به وجود نیامده است، دلیل تعداد مبتلایان بالا و مرگ و میر کم، بیماریابی فعال و به موقع بوده است چون ما افرادی را پیدا می‌کنیم که هیچ علامتی ندارند و در واقع ۸۰ درصد مردم بدون علامت مبتلا می‌شوند و ۲۰ درصد نیز علامت دار هستند که خود به بیمارستان مراجعه می‌کنند. کرونا بیماری جدیدی است که واکسن و دارو ندارد لذا باید بیش از حد رعایت کنیم.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر درباره نسخه درمانی کرونا گفت: درباره افرادی که آلوده می شوند و مبتلایان به کرونا داروی اختصاصی نداریم و تنها داروهای مورد استفاده داروی ضد ویروس هایی مانند سل، آنفولانزا، ایدز و مالاریا و داروهایی چون آنتی بیوتیک های معمولی است که در تمام دنیا اینگونه عمل می شود یعنی ترکیبی از داروهایی که بر روی بیماران مشابه تاثیر مثبت داشته و به بیمار کمک می کند تا درمان شود استفاده می کنیم.

ویروس کرونا در بدن بیماران باقی نمی ماند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: کسی می‌تواند پس از بیماری وارد جامعه شود که بعد از پایان درمان خود دو بار و به فاصله ۲۴ ساعت آزمایش PCR او منفی شود و چون این موضوع امکان‌پذیر نیست پروتکل دیگری در نظر گرفته شده که اگر سه هفته بدون علامت باقی ماند یعنی بیمار عاری از ویروس است اما توصیه ما این است که همچنان از ماسک استفاده و پروتکل ها را به شدت رعایت کنند.

این مسئول تاکید کرد: بعضی‌ها فکر می‌کنند که بیمار مبتلا به کرونا دیگر تا پایان عمر درگیر خواهد بود و ویروس در بدنش می ماند اما اینگونه نیست.

درمان کودکان پروتکل کاملاً متفاوتی دارد

کشمیری در مورد کودکانی که به کرونا مبتلا می‌شوند عنوان کرد: درمان کودکان پروتکل کاملاً متفاوتی دارد، اخیرا سندروم مولتی سیستمی یا التهابی شبیه کاوازاکی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ گزارش شده که تظاهرات آن شامل اسهال و بثورات پوستی به اضافه مشکلات تنفسی است که در نوجوانان و کودکان مبتلا به کرونا خود را نشان می دهد که تا الان در استان ما و میان کودکان هیچ موردی مشاهده نشده است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر اظهار کرد: باید انگ زدایی بیماری را انجام دهیم، من مدتی پیش به صورت داوطلبانه آزمایش خون و سوآپ دادم تا کمی به فرهنگ‌سازی این موضوع کمک کنم، و اگر هم مثبت بود به مدت ۱۴ روز به قرنطینه می‌رفتم. کووید ۱۹ یک بیماری تنفسی است که می‌توان از آن گریخت. این اتفاق به راحتی می‌تواند برای همه ما رخ دهد و ایرادی هم ندارد چرا که تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰ درصد مردم گرفتار خواهند شد و همین الان نیز اگر از همه مردم تست گرفته شود ۱۰ درصد مبتلا هستند، یعنی از جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان ما حدود ۱۰۰ هزار نفر به کرونا مبتلا هستند. ابتلا به کرونا سرشکستگی و مبتلا نشدن افتخار نیست.

نمی توانیم بیماری را انکار کنیم

وی بیان کرد: سرانجام و منشا بیماری کرونا و حتی نحوه شیوع و جزئیات آن برای ما و مجامع علمی هنوز جای سوال دارد. در دنیا نزدیک ۵ میلیون نفر و در کشور ما بیش از ۱۰۰ هزار نفر درگیر شده اند، در بوشهر نیز حدود ۵۰۰ مبتلا به کرونا داشته ایم. در استان خوزستان یکی از معضلات این است که مردم برای تست مراجعه نمی‌کنند و درباره این موضوع باید بر روی فرهنگ مردم کار شود. ما نمی توانیم بیماری را انکار کنیم بلکه باید راهکارهایی برای کنترل آن بیابیم.

دکتر سعید کشمیری یادآور شد: قرنطینه خانگی یک دستورالعمل جهانی برای بیماران است، اغلب افرادی که توصیه می کنیم در خانه بمانند بدون علامت هستند و تنها آزمایش آنها مثبت شده و علائم در حد یک سرماخوردگی ساده است.

شرایط ایزوله و قرنطینه خانگی بیماران مبتلا به کرونا

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر ادامه داد: البته این دغدغه هم وجود دارد که ایزوله خانگی ممکن است تهدیدی برای سایر اعضای خانواده باشد. باید بگویم که اتاق بیمار لازم است دارای شرایط خاصی باشد، پنجره باز باشد و وسایل بیمار جدا از سایرین، همچنین سرویس بهداشتی نیز جدا باشد و در صورت استفاده مشترک پس از استفاده حتما ضدعفونی شود. با این وجود برای قرنطینه به تعداد ۴۰۰ تخت آماده با تجهیزات برای بیمار و همراه بیمار در قالب نقاهتگاه داریم اما عملا نیاز ما با این کار برطرف نمی شود، نیاز است که بیمار در زمان قرنطینه خانگی حتما در کنار درمان استراحت کرده و از لحاظ روحی تقویت شود. ما با بیمار فعال روبرو نیستیم بلکه فرد در ظاهر کاملا سالم به نظر می‌رسد و حتی تب هم ندارد پس لازم است که در طول دو هفته دوران نقاهت به طور کامل رعایت کنند.

وی در خصوص شیوع و کنترل کرونا در جنوب استان بوشهر گفت: خوشبختانه در مورد بیماری کووید ۱۹ صنعت در جنوب استان ما سربلند بود و توانست با اقدامات خوب، رعایت پروتکل ها و تهیه وسایل حفاظتی برای پرسنل از ابتلای کارکنان خود پیشگیری نماید. از میان ۷۱ هزار نفر شاغل در بخش صنعتی استان بوشهر -به غیر از جامعه بومی و محلی- کمتر از انگشتان دست مورد مثبت کرونا داشتیم که خوشبختانه بسیار کم است.

۱۰ درصد جامعه به کرونا مبتلا می‌شوند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره کادر درمان درگیر با کرونا توضیح داد: در بخش درمان استان بوشهر کمتر از ۱۰ نفر درگیر کووید ۱۹ شدند که عده ای هم بدون علامت بودند و در فرایند بیماریابی مورد شناسایی قرار گرفتند. همان طور که گفتم ۱۰ درصد جامعه مبتلا می‌شوند و طبیعی است که از میان همکاران ما نیز ۱۰ درصد درگیر شوند خصوصاً که در محیط آلوده تری کار می کنند.

این مسئول توضیح داد: تا الان نزدیک به ۴ هزار تست کرونا انجام شده است و امیدواریم با افزایش مراکز بیماریابی این آمار به روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ تست برسد. مراحل اولیه پلاسما درمانی در استان بوشهر توسط دانشگاه و سازمان انتقال خون به صورت مشترک در حال انجام است و ان شالله به زودی این روش درمانی نیز راه اندازی شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.