سید هادی سید افقهی گفت: هرچه روز قدس باشکوه برگزار شود بر تزریق روحیه به نیروهای مقاومت و بالا بردن اعتماد به نفس آنان در دراز مدت اثر مثبتی خواهد داشت. همچنین از سوی دیگر، هر چه محور مقاومت و گروه‌های منتسب به آن در مسیر ایستادگی برای اهداف و آرمان های خود موفق باشند، در زنده ماندن روز قدس و شکستن معامله قرن تأثیر مثبت خواهد داشت. در واقع احیای روز قدس و موفقیت‌های هر چه بیشتر نیروهای مقاومت با یکدیگر همگرایی دارند.

روز قدس، تزریق روحیه به محور مقاومت است

قدس آنلاین: سید هادی سید افقهی، تحلیلگر مسائل منطقه‌ای در گفت‌وگو با قدس درباره عملکرد دولت‌های عربی در قبال طرح معامله قرن و نیز ضرورت زنده نگه داشتن روز قدس، اظهار داشت: دولت‌های عربی در برابر معامله قرن سه نوع رفتار را در پیش گرفتند. در حال حاضر برخی از کشورها در طراحی، اجرا و پشتیبانی طرح معامله قرن با رژیم صهیونیستی و آمریکایی ها همراه و همدست هستند که در رأس آن‌ها کشورهایی همچون عربستان سعودی، امارات، بحرین و قطر قرار دارند. همچنین اردن و نیز مصر هم با اینکه روابط دیپلماتیک با اسرائیلی‌ها دارند، اما نسبت به این طرح چندان تمایلی از خود نشان نداده‌اند.

سید هادی سید افقهی ادامه داد: متأسفانه کشورهای توسری خور مانند عربستان در حال اجرای معامله قرن هستند، چنان‌که دونالد ترامپ آنان را گاو شیرده آمریکا عنوان می‌کند. در حالی که برخی از کشورهای سرسپرده در راه اجرای معامله قرن فعال هستند، اما از سوی دیگر تعدادی از آنان خنثی هستند و نه موضع حمایت نه مقابله با این طرح را پیش گرفته و سکوت اختیار کرده اند که کشورهایی مانند لیبی، موریتانی و تونس از این دسته‌اند. متأسفانه شاهد انفعال و عدم موضع‌گیری بسیاری از کشورهای عربی نسبت به موضوع فلسطین و اجرای طرح خائنانه معامله قرن هستیم؛ گرچه بسیاری از آنان نیز درگیر مشکلات سیاسی و اقتصادی در حوزه داخلی خودشان هستند و مصالح ملی را بر دفاع از آرمان فلسطین ترجیح می‌دهند.

این تحلیلگر مسائل منطقه‌ای افزود: اما در مقابل تمامی این‌ها، برخی از کشورها و جریان‌های سیاسی به شدت در تلاشند تا با طرح معامله قرن از طریق گرامیداشت و زنده نگه داشتن روز قدس و یا از طریق تقویت موضع محور مقاومت در منطقه، مقابله کنند. محور مقاومت قسم خورده اجازه نخواهد داد تا معامله قرن اجرا شود. سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان نیز گفته که تمام محور مقاومت را برای مقابله با معامله قرن بسیج می‌کنیم و هرگز اجازه نخواهیم داد این طرح موفق شود.

وی همچنین گفت: بیماری کرونا برگزاری تجمعات در ایران و دیگر نقاط جهان را تحت تأثیر قرار داده، اما با این وجود می‌توان اقدام‌های نمادین و گسترده ای را برای برگزاری باشکوه روز قدس انجام داد. شاهدیم کشورهایی همانند یمن زیر بمباران سعودی ها در حال برگزاری راهپیمایی روز قدس هستند و در راستای آن نیز سایر کشورهای درگیر تنش‌های داخلی همچون لبنان، سوریه، عراق و یا جریان‌های مقاومت به خوبی در حال زنده نگه داشتن روز قدس هستند و فعالیت سازنده ای برای شکستن معامله قرن دارند.

سید هادی سید افقهی تصریح کرد: هرچه روز قدس باشکوه برگزار شود بر تزریق روحیه به نیروهای مقاومت و بالا بردن اعتماد به نفس آنان در دراز مدت اثر مثبتی خواهد داشت. همچنین از سوی دیگر، هر چه محور مقاومت و گروه‌های منتسب به آن در مسیر ایستادگی برای اهداف و آرمان های خود موفق باشند و به پیروزی‌های بیشتری دست یابند، در زنده ماندن روز قدس و شکستن معامله قرن تأثیر مثبت خواهد داشت، مانند پیروزی‌هایی که در ادلب سوریه یا یمن در حال تحقق است. در واقع در موضوع احیای روز قدس و موفقیت‌های هر چه بیشتر نیروهای مقاومت با یکدیگر همگرایی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.