رییس اداره بهزیستی نیشابور گفت: سال گذشته ۸۲۰ میلیون ریال از محل فطریه‌ و کفاره به بهزیستی نیشابور اختصاص یافت که نسبت به جمعیت این شهرستان بسیار ناچیز است.

سهم بهزیستی نیشابور از محل فطریه‌ بسیار ناچیز است

علی صدر  افزود: امسال به دلیل شیوع کرونا وضعیت معیشتی خانواده‌های مددجو بسیار بحرانی است و از شهروندان تقاضا داریم برای اهدای فطریه‌، بهزیستی را مورد توجه ویژه قرار دهند تا کمک‌ها به صورت دقیق و هدفمند در اختیار خانواده‌های کم‌برخوردار با حفظ کرامت ایشان قرار گیرد.
وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون میزان جلب مشارکت‌های مردمی نسبت به پارسال بیشتر از دو برابر بوده است و کل اعتبارات دولتی هم جذب شده است.
رییس اداره بهزیستی نیشابور گفت: پارسال در حوزه اشتغال بالغ بر یکصد و ۱۰ میلیارد ریال اعتبارات اختصاص یافت و در این قالب ۱۲۹ نفر در شهر و ۹۸ نفر در روستا از این اعتبارات برخوردار شدند.
صدر  افزود: در نیشابور میانگین سازش در حوزه طلاق‌های یک‌طرفه و توافقی حدود ۲۰ درصد و در حوزه نفقه و تمکین حدود ۴۰ درصد از طریق هفت مرکز مشاوره بوده است.
وی با اشاره به اینکه تسهیلات ساخت مسکن برای مددجویان سرپرست خانوار و دارای ۲ معلول از ۳۰۰ به ۶۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است ادامه داد: در نیشابور هیچ مددجویی که واجد شرایط بوده و در صف ارائه تسهیلات باشد وجود ندارد و این شرایط شامل خانواده های دارای معلول، سرپرست معلول و زنان سرپرست خانوار است که باید صاحب زمین دارای پروانه باشند.
رییس اداره بهزیستی نیشابور گفت: از اسفند ماه پارسال تا کنون بیش از ۲ هزار بسته غذایی در لینک خانواده‌های مددجوی بهزیستی نیشابور توزیع شد و همچنان ادامه دارد و طی این مدت مبلغ سه تا پنج میلیون ریال کمک بلاعوض به ۵۹۰ نفر از مددجویان آسیب دیده از شیوع کرونا اهدا شد.
صدر افزود: از اولین روزهای شیوع کرونا همه مهدکودک ها و مراکز روزانه مکلف شدند فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورند و مراکز ارایه خدمات به گروههای پرخطر مرتبط با کرونا که نیازمند نظارت دقیق و مستمر شبانه روزی بود بهزیستی را با چالش جدی مواجه کرد.
وی ادامه داد: به ۱۸ مرکز تحت نظر بهزیستی نیشابور که طی این مدت تعطیل بود جهت تامین اقلام بهداشتی یکصد میلیون ریال و به هر یک از پرسنل این مراکز نیز پنج میلیون ریال اختصاص یافت.
رییس اداره بهزیستی نیشابور گفت: در حال حاضر همچنان‌ مراکز روزانه تعطیل است و مراکز معلول ذهنی و سالمندان به صورت مجازی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و از بهمن ماه تا کنون در هیچ کدام از مراکز بهزیستی پذیرشی نداشته ایم و تنها در یکی از مراکز نگهداری سالمندان‌ نیشابور نشانه‌های شیوع کرونا در ۲ نفر مشاهده شد که به سرعت قرنطینه و کنترل شدند.
صدر افزود: اطلاعات همه مراکز بهزیستی نیشابور در سامانه‌های بهزیستی ثبت و شفاف سازی شده است و برای تمرکززدایی در ارائه خدمات از سوی بهزیستی مراکزی با عنوان مثبت زندگی در حال راه‌اندازی است و همه فعالیت‌های مددکاری، پذیرش، ارجاع به سایر دستگاه‌های دولتی در قالب بهزیستی از طریق این مراکز انجام می شود.
وی ادامه داد: ظرفیت هر کدام از این مراکز ۴۵۰ پرونده مددکاری است که موجب توسعه و افزایش کیفیت خدمات بهزیستی می‌شود و در مرحله اول در نیشابور ظرفیت ایجاد ۲۰ مرکز مثبت زندگی در حوزه‌های پیشگیری، توانبخشی و اجتماعی وجود دارد.
رییس اداره بهزیستی نیشابور گفت: تقاضای فرزندخواندگی در این شهرستان به شدت افزایش یافته و سن کودکان هم از ۱۲ به ۱۶ سال افزایش یافته است  به طوری که طی یک سال گذشته از ۲۵۰ پرونده در این حوزه بالغ بر ۲۱۰ پرونده رسیدگی شد و در این چارچوب ۶۰ فرزند به خانواده‌های متقاضی سرپرستی تحویل گردید و از این پس متقاضیان فرزندخواندگی می‌توانند تقاضای خود را از طریق سامانه بهزیستی ثبت کنند.
صدر افزود: وطی یک سال گذشته سه هزار و ۲۰۰ نفر از هشت مرکز ترک اعتیاد در نیشابور ترخیص شدند و سه مرکز دیگر نیز در حال راه‌اندازی است.
۱۳ هزار و ۵۰۰ مددجو شامل مستمری بگیر، معلول، بهبود یافته، سالمند و زن سرپرست خانوار در قالب ۵۰ هزار نفر و ۱۸ مرکز شبانه روزی زیرپوشش خدمات بهزیستی نیشابور هستند.
از این تعداد مددجو سه هزار نفر مستمری دریافت می کنند و ۱۰ درصد افراد زیر پوشش بهزیستی نیشابور را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند.
مرکز شهرستان ۴۵۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.