زاهدان- اگرچه بر اساس تلاش‌های مسئولان بهداشت، در سال‌های اخیر آمار مبتلایان به این بیماری در کشور بسیار کاهش‌یافته است ولی با توجه به این موضوع که در همسایگی شرقی ایران دو کشور پاکستان و افغانستان از مراکز اصلی انتقال مالاریا محسوب می‌شوند لذا ترددهای غیرمجاز به آن‌سوی مرز و حضور اتباع بیگانه غیرمجاز به واردات این بیماری از مرزهای شرقی دامن می‌زند.

بیماری‌های وارداتی مرزهای سلامت سیستان و بلوچستان را تهدید می‌کند

قدس آنلاین-گروه استان ها: مالاریا یکی از مهم‌ترین بیماری‌های انگلی و مشکلات پیش روی جوامع ساکن مناطق استوائی و گرمسیر دنیا است که در کشور ما به‌ویژه در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هم‌چنین هرمزگان پراکندگی بسیاری دارد.

کشورهای افغانستان و پاکستان از سوی سازمان جهانی بهداشت ازجمله مناطق پرخطر و دارای آمار بالای مبتلایان به مالاریا در دنیا هستند که مرز طولانی با کشور ایران دارند و متأسفانه همین موضوع و پدیده‌هایی مانند قاچاق سوخت و قاچاق انسان در مرزهای شرقی موجب می‌شود تا مرزهای سلامت در شرق کشور به دلیل ورود برخی از بیماری‌ها ازجمله مالاریا مقاوم به درمان کشور را تهدید کند.

کاهش آمار مبتلایان

تا سال ۱۳۸۸ از مجموع ۱۱ هزار نفر مبتلابه مالاریا در سطح کشور حدود ۶۹ درصد مبتلایان را سیستان و بلوچستان به خود اختصاص داده بود که خوشبختانه در حال حاضر این آمار به کمترین حد خود رسیده است.

اگرچه در سال‌های دور نبود امکانات بهداشتی و تجهیزات سم‌پاشی موجب شده بود تا این بیماری حکم کابوس را برای مسئولان بهداشتی پیدا کند اما خوشبختانه در طی سال‌های گذشته با تمهیدات در نظر گرفته‌شده آمار مبتلایان به این بیماری در سیستان و بلوچستان به‌شدت کاهش‌یافته است .

بارش‌های سیل‌آسا که در جنوب سیستان و بلوچستان از خود گودال‌های بزرگ آب  بر جای می‌گذارند همواره یکی از محل‌های مستعد برای تجمع پشه‌های مالاریا است که حالا پس از بارش‌های فروردین‌ماه در جنوب سیستان و بلوچستان رد پای این بیماری را برجسته کرده است اما بیش از این تردد اتباع بیگانه و غیرمجاز موجب شده تا این بیماری از کشور پاکستان وارد شهر سراوان شود.

رد پای مالاریا در شهرستان مرزی سراوان

در همین راستا رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی زاهدان از شناسایی تعداد هفت بیمار مبتلابه مالاریا در اردیبهشت‌ماه امسال در شهرستان سراوان خبر می‌دهد.

دکتر محمد هاشمی شهری می‌گوید: این بیماری وارداتی است و نقش اتباع بیگانه و ترددهای غیرقانونی اتباع پاکستانی یکی از مهم‌ترین عوامل انتقال این بیماری به کشور است.

وی بابیان اینکه بیماری مالاریا یک بیماری استراتژیک است و در راستای کاهش آن باید تلاش جدی صورت بگیرد می‌افزاید: بیماریابی خانه به خانه، تشدید بیماریابی، عملیات لاروکشی، سم‌پاشی کانون‌های آلوده و استفاده از پشه‌بند آغشته به حشره‌کش از مهم‌ترین برنامه‌های پیشگیری از این بیماری در شهرستان مرزی سراوان است.

دستاوردهای قابل‌توجه

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز بابیان اینکه در طی چندین دهه گذشته شاهد کاهش بروز قابل‌توجه این بیماری در استان بودیم اظهار کرد: سال گذشته در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم  پزشکی زاهدان فقط سه مورد انتقال محلی بیماری مالاریا داشته‌ایم که این دستاورد خیلی خوب بود.

بیماری مالاریا وارداتی است و نقش اتباع بیگانه و ترددهای غیرقانونی اتباع پاکستانی یکی از مهم‌ترین عوامل انتقال این بیماری به کشور است

 سید مهدی طباطبایی بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که  با توجه به درجه حرارت، رطوبت، مقدار نزولات آسمانی و میزان آب‌های سطحی، خطر انتقال بیماری مالاریا در  استان وجود دارد و لذا برای مهار مالاریا نیازمند همکاری و مساعدت مردم هستیم.

وی با تأکید بر این موضوع که اگر در نقطه‌ای بیماری مثبت شناسایی شود همکاران ما به‌صورت فعال بیماریابی را انجام می‌دهند افزود: دستاورد حذف مالاریا خیلی حائز اهمیت است و باید همگان در حفظ آن کوشا باشند.

بیماری قابل‌درمان

بنا بر اعلام کارشناسان بهداشتی مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی و یکی از مسائل مهم بهداشتی تعدادی از کشورها به‌ویژه کشورهای گرمسیری دنیاست که بانام‌های دیگری چون پالودیسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب نیز نامیده می‌شود.

این بیماری به‌صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی‌های تب متناوب و لرز، کم‌خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند.

اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ‌ومیر قابل‌توجه است.انگل مالاریا توسط یک تیره از پشه به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شود که این تیره شامل چندین گونه است

البته بیماری مالاریا قابل‌درمان است و در حال حاضر داروهای ضد مالاریا در مراکز بهداشتی و درمانی کشورمان به شکل رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.