بورس در یک سال گذشته به طور بی‌سابقه‌ای برای صاحبان سرمایه جذاب شده و محاسن و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بازار، نقل بسیاری از محافل است، اما براساس تحلیل خبره‌های بازار، ریسک‌ها و مخاطرات احتمالی نهفته در ذات آن به‌قدری هست که قطعاً غیرحرفه‌ای‌های پرهیجان و خوشبین را دست به عصا و محتاط‌ تر کند.

برد و باخت در بازی بورس

قدس آنلاین: در این ماه‌ها کارشناسان و آن‌هایی که فراز و فرود بازارسرمایه را به عنوان ویژگی ذاتی این بازار پذیرفته‌اند، بارها و بارها هشدار دادند که با فروش دار و ندارتان به بورس نیایید و در نهایت ۲۰ درصد سرمایه و به زبان خودمانی‌تر پول‌های اضافه‌تان را به بازارسرمایه بیاورید اما ظاهراً هیجان مردم برای بورسی‌شدن به‌قدری بالاست که تنها در دو ماه اول سال حدود ۵۰هزار میلیارد تومان نقدینگی را میهمان بورس کرده‌اند، حال آنکه در کل سال گذشته بین ۳۰ تا ۳۵هزار میلیارد تومان راهی تالارهای بورس شده بود.

 ریسک بورس بالاتر از رقبا

هدایت نقدینگی به بورس و ۶۰ میلیونی کردن آمار سهامداران به همّ و غم دولت در سال جاری تبدیل شده، اما صرف‌نظر از اینکه چنین تلاش‌هایی چه هدفی مضاعف شده، سهامداران غیرحرفه‌ای را در معرض تهدیدهای جدی و چه‌بسا از دست دادن کل سرمایه قرار داده است؛ به‌ویژه آن دسته از سهامداران جدیدالورود عجولی که بورس را کارخانه پول‌سازی در کوتاه‌مدت می‌دانند.

به باور کارشناسان، ریسک و نوسان‌های بازار سهام در مقایسه با دیگر بازارها بالاتر است، چرا که در این بازار، قیمت سهام براساس جریان‌های نقدی آینده پیش‌بینی می‌شود که مقدار و زمان‌بندی آن کاملاً متغیر است و تعهدی برای پرداخت مبالغ مشخص، در زمان‌های معین برای آن‌ها وجود ندارد. بر خلاف بازار اوراق با درآمد ثابت از قبیل اوراق مشارکت که تعهد مشخصی برای پرداخت مبالغ مشخصی در زمان‌های معینی وجود دارد و سرمایه‌گذار با دقت زیادی جریان‌های نقدی آینده و زمان‌بندی آن‌ها را پیش‌بینی می‌کند.

از آنجایی که قیمت سهام در بازار سرمایه مبتنی بر انتظارات آینده در مورد شرکت‌ها و افق سرمایه‌گذاری در سهام، طولانی است، ریسک بیشتری بر معاملات بورس حاکم است. به گفته خبره‌های بازار، ریسک‌های متعددی سهامداران را تهدید می‌کند؛ ریسک‌هایی مانند تغییر قدرت خرید(تورم)، تحولات سیاسی، نرخ سود بدان معنی که همیشه احتمال دارد بانک مرکزی و یا سایر عوامل، نرخ سود در اقتصاد تغییر کند و موجب تغییر قیمت‌ها شود و در نهایت نرخ ارز و تغییر ارزش پول ملی در برابر سایر ارزها که می‌تواند میزان جریان‌های نقدی واقعی را تغییر دهد.

کارشناسان معتقدند، هر چند امسال هجوم نقدینگی به بورس شدید و احتمالاً ادامه‌دار خواهد بود، اما مقاومت بازار در برابر پیشروی شاخص، رکود سنتی بازار در ماه مبارک رمضان و نزدیک شدن زمان برگزاری مجامع شرکت‌های بورس در خرداد و تیر است، بورس وارد یک دوره رکورد موقت می‌شود.

آن‌ها که به سبزی خیره‌کننده شاخص بورس در سال جاری بدبین هستند باور دارند که در جریان هجوم نقدینگی به بورس، تفاوت بنیادی بین سهام دیده نمی‌شود و اغلب براساس تورم اقتصاد کل کشور، تقاضا برای سهام جا مانده از رشد عمومی بازار بالا رفته، بر همین اساس باید گفت عدم‌اطمینان به آینده اقتصادی کشور، بورس را به مأمنی برای سرمایه‌های مردم در برابر تورم تبدیل کرده است.

سقوط در انتظار سهام حبابی شرکت‌های کوچک

یک اقتصاددان می‌گوید: قطعاً اتفاقات خاصی در بازار رقم خواهد خورد. توصیه نمی‌کنم کسی پول جدیدی وارد بورس کند. حتی صندوق‌های‌ سهامی یا مختلط هم قابل توصیه نیستند، ولی تا وقتی که این حجم ورود نقدینگی به بازار وجود دارد، شاخص همچنان رشد می‌کند، زیرا تبدیل به محلی برای سفته‌بازی شده است. مثل همان اتفاقی که در سال ۹۰ و ۹۱ برای بازار ارز افتاد. باید به افراد ناآشنا به بازار بگویم اگر P/E سهامی زیر ۷ بود به عنوان یک چیز دم‌دستی بدی نیست. اگر بالای ۱۰ بود خیلی در خرید آن دقت کنند و اگر بالای ۱۵ بود اصلاً سمتش نروند، ولی در P/E های پایین هنوز فرصت‌هایی برای کسب سود وجود دارد. همچنین ارزش دلاری و اندازه شرکت‌ها را در نظر بگیرند یعنی به سراغ سهام شرکت‌های بزرگ و باسابقه بروند، زیرا سهام شرکت‌های کوچک که اتفاقاً سود خوبی را هم نصیب افراد می‌کنند به شدت حباب دارد و در ۸۰ درصد موارد اگر این سه موضوع را در نظر بگیرند، ضرر نخواهند کرد.

به گفته محمد صادق‌الحسینی، نمی‌توان زمان فروریختن بازار را مشخص کرد، اما مردم با احتیاط عمل کنند، چرا که قطعاً سهام شرکت‌های کوچک حباب دارد و سقوط می‌کند و سفته‌بازانی که سودشان را کرده به‌موقع از بازار خارج می‌شوند، ولی مردم عادی هستند که ضرر می‌کنند. در نتیجه متوجه باشید شرکت‌هایی که ارزش بازاری‌شان کوچک است، دورشان را خط بکشید.

 تغییر عجولانه قوانین، بازار را تهدید می‌کند

یک کارشناس بازارسرمایه هم معتقد است: یکی از مهم‌ترین ریسک‌هایی که اکنون در بازار با آن مواجه هستیم، تصمیم‌گیری‌های عجولانه برای تغییر برخی از قوانین بازار است که این موضوع می‌تواند بسیار بر دید سرمایه‌گذاران تأثیرگذار باشد.

به باور نیما آگاهی، اشتیاق زیاد برای خرید در بازارسرمایه حتی در روزهایی که بازار جهانی به شدت منفی است، آینده بازار را به شدت پرخطر خواهد کرد و بیشترین نگرانی فعالان قدیمی بازار این است که هر چه رشد بازارسرمایه پرشتاب‌تر باشد، احتمال بازگشت آن سریع‌تر و خطرناک‌تر خواهد بود.

به گفته وی، ورود نقدینگی جدید مهم‌ترین شاخصی است که بر معاملات اخیر این بازار تأثیر گذاشته و تا زمانی که نقدینگی جایی برای ورود نداشته باشد و بهترین فرصت را در بازارسرمایه ببیند، رشد بازار سرمایه ادامه‌دار خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.