سال‌هاست بحث اهدای عضو که معادل جان بخشیدن به یک فرد است در کشورمان انجام می‌شود و خوشبختانه با فرهنگ‌سازی هرچه بیشتر، شرایط نجات جان انسان‌های زیادی که در فهرست انتظار مانده‌اند را فراهم می‌آورد.

سرور هادیان/

 سال‌هاست بحث اهدای عضو که معادل جان بخشیدن به یک فرد است در کشورمان انجام می‌شود و خوشبختانه با فرهنگ‌سازی هرچه بیشتر، شرایط نجات جان انسان‌های زیادی که در فهرست انتظار مانده‌اند را فراهم می‌آورد.

از این رو به انگیزه فرا رسیدن ۳۱ اردیبهشت روز اهدای عضو، با ابوالفضل کاغذگر، پدر فرشته آسمانی «سپیده کاغذگر» یکی از بیماران مرگ‌مغزی که با اهدای اعضای بدنش به دیگران حیات دوباره بخشید، گفت‌وگو می‌کنم.

او در خصوص شرایط و حس و حال پیش از اهدای اعضای فرزندش می‌گوید: سپیده ۲۴ سال داشت، شب ساعت ۱۰ بود که با او و همسرم و دختر دومم ستاره مشغول خوردن میوه بودیم که او ناگهان گفت، بابا حالم بد است و بلافاصله به او تشنج دست داد. با اورژانس تماس گرفتم در حین رسیدگی خدمات اورژانسی او دچار ایست قلبی شد و اگرچه احیا هم انجام شد اما دخترم به کما رفت و پس از چهار شب در سحرگاه روز پنجم دچار مرگ مغزی شد.

وی می‌افزاید: من به محض اینکه متوجه شدم دخترم دچار مرگ مغزی شده به دکتر خالقی و تیم همراه ایشان گفتم سخن را کوتاه کنید تا زمان از دست نرود و رضایت دادم تا به دخترم حیات دوباره‌ای ببخشم و اکنون از تصمیم خود در آن لحظه‌های سخت احساس رضایت دارم، زیرا در دومین روز از دست دادن دختر عزیزم، افراد دیگری با اعضای بدنش جان دوباره گرفتند.

وی تصریح می‌کند: به اعتقاد من با این اتفاق دخترم آسمانی شد، اگر چه ما لحظات سختی را سپری کردیم، اما با اهدای اعضای بدن دخترم موافقت کردم و حتی خوشحالم که با 4 سانتی‌متر از پوست بدن دخترم بیماران با سوختگی‌های درصد بالا، حیات دوباره یافته و بسیاری از خانواده‌ها عزیزانشان را دوباره در کنار خود دارند.

او می‌افزاید: این اتفاق ناگوار در سال ۹۴ برایمان رخ داد، اما امروز بعد از گذشت پنج سال از رفتن دخترم، همچنان با خانواده‌های دریافت کننده اعضای بدن سپیده ارتباط نزدیکی داریم و غم از دست دادن فرزند عزیزم را با دیدن شادی آن‌ها التیام می‌بخشیم.

وی در ادامه تصریح می‌کند: سپیده متولد ۱۴ اسفند سال ۷۰ بود و از سال ۹۴ هرسال تولد دوباره او را با مراسم یادمانی تحت تولدی دوباره برگزار می‌کنیم که این مراسم باهمراهی دختران بی سرپرست و حضور مسئولان و مدیران یک مرکز که حدود ۶۰ نفر هستند، در منزلم برگزار می‌شود.

شایان ذکر است، کلیه‌های زنده‌یاد سپیده کاغذگر به یک خانم ۲۵ ساله ساکن کاشمر و همچنین خانم ۲۷ ساله دیگری، ساکن مشهد که سال‌ها از نارسایی کلیه رنج می‌بردند و با دیالیز تحت درمان بودند به صورت رایگان اهدا و پیوند شد.

همچنین کبد او نیز در بیمارستان منتصریه به آقای ۲۵ ساله‌ای ساکن مشهد اهدا و پیوند شد و به نامبرده زندگی دوباره بخشید.

قرنیه‌های زنده‌یاد سپیده کاغذگر نیز برای پیوند به بیمارستان خاتم‌الانبیاء ارسال شد. همچنین قسمتی از پوست مرحوم به بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) برای پیوند ارسال شد و تاکنون از پوست او در درمان و سوختگی‌های شدید ۱۵ بیمار استفاده شده است.

•        رضایت 68 درصد خانواده‌ها به اهدای عضو

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص رضایتمندی خانواده‌ها برای اهدای عضو، می‌گوید: فقط  ۶۸ درصد از خانواده‌ها راضی به اهدای عضو می‌شوند

 که این رقم در سال گذشته ۶۰ درصد بوده است.

دکتر ابراهیم خالقی شروع اهدای عضو را از دهه ۸۰ اعلام می‌کند و می‌افزاید: خوشبختانه نسبت به گذشته استقبال مردم از این قضیه خیلی خوب و قابل توجه است که البته بخش زیادی از این فرهنگ‌سازی همراهی رسانه‌ها و گزارش‌هایی است که در این خصوص منتشر می‌شود. این در حالی است که در سال ۸۰ در کل کشور آمار رضایت برای اهدای عضو ۱۰ الی ۲۰ درصد بوده است.

•        هر ۱۰ دقیقه یک نفر به لیست اضافه می‌شود

وی درباره نیاز و ضرورت اهدای عضو تصریح می‌کند: در حال حاضر نیاز به اهدای عضو هر روز بیشتر می‌شود و این در حالی است که در هر 10 دقیقه یک نفر به لیست انتظار برای گرفتن عضو اضافه می‌شود، زیرا ریزفاکتورها و عوامل خطرزایی که مردم را به سمت نارسایی عضو می‌برد به دلیل سبک زندگی فعلی رو به افزایش است.عواملی چون چاقی و بی‌تحرکی، دیابت، فشارخون، استرس‌ و... از این عوامل هستند.

دکتر خالقی می‌افزاید: متأسفانه تعداد زیادی از بیماران پیش از دریافت عضو فوت می‌کنند که در کشور این آمار روزانه بین ۷ الی ۱۰ نفر است و سالانه این رقم به ۳ تا ۳ هزارو 500 نفر می‌رسد.

•        کارت آنلاین اهدای عضو

وی در خصوص امکان ثبت آنلاین کارت اهدای عضو اعلام می‌کند: خوشبختانه در سامانه اهدای عضو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت آنلاین امکان ثبت مشخصات و دریافت کارت به صورت پرینت وجود دارد و دیگر نیاز به مراجعه حضوری و یا مکاتبه نیست.

•        مردان و گروه سنی بین ۲۰ تا ۵۰ سال

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیشترین افراد فوتی با مرگ مغزی را در سنین فعال و در حادثه‌های تصادف و سکته اعلام می‌کند و می‌افزاید: بیشتر این افراد یعنی هم گیرنده و هم اهداکننده در گروه سنی بین ۲۰ تا ۵۰ سال قرار دارند و البته در گروه سنی زیر ۲۰ و بالای ۵۰ سال هم افرادی دیده می‌شوند و جنسیت همه آن‌ها بیشتر مردان هستند، زیرا آن‌ها بیشتر در معرض حوادث قرار دارند.

وی یادآور می‌شود: درحال حاضر در بحث گیرندگان عضو حدود ۸۰۰ نفر در لیست انتظار قرار دارند که از این تعداد۲۰۰ نفر آماده پیوند هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.