خراسان شمالی- مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: به علت شیوع ویروس کرونا و همچنین سردی هوا، به خصوص در ییلاقات استان، امسال کوچ بهاره نسبت به سال های گذشته دیرتر انجام شد.

ویروس کرونا کوچ بهاره عشایر را به تاخیر انداخت

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی، محمدرضا قلی پور افزود: خانوارهای عشایری در چند روز اخیر کوچ را از مناطق قشلاقی به سمت مناطق ییلاقی آغاز کرده اند ولی سرد بودن هوا در ارتفاعات، مانع حضور این قشر برای تعلیف دام در عرصه های منابع طبیعی شده است.

وی اظهار داشت: برخی از خانوارهای عشایری نیز که به صورت سنتی کوچ می کنند، اکنون در مناطق میانبند به صورت موقت مستقر شده اند و دام های خود را از مراتع این مناطق تغذیه می کنند.

قلی پور طول زمان کوچ سنتی را حدود ۴۵ روز عنوان کرد و افزود: خانوارهای عشایری که به صورت مکانیزه کوچ کرده اند به اجبار باید دام های خود را به صورت دستی تغذیه کنند.

وی اظهار داشت: در زمان کوچ توصیه ها و هشدارهای لازم در خصوص عدم توقف عشایر کوچنده در بین مسیر و روستاهای اطراف، هشدار هواشناسی، آموزش‌هایی برای پیشگیری از کرونا و توزیع اقلام کوچ و بهداشتی در بین خانوارهای کوچنده برای مدیریت کوچ انجام می‌شود تا عشایر به سلامت به مناطق ییلاقی خود برسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.