رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: در دعای شریف امین الله آمده است که " «وَ أَظْهِرْ کَلِمَةَ الْحَقِّ وَ اجْعَلْهَا الْعُلْیَا وَ أَدْحِضْ کَلِمَةَ الْبَاطِلِ وَ اجْعَلْهَا السُّفْلَی» از خداوند می خواهیم که خدایا کلمه و سخن حق را پیروز گردان و آن را سربلند قرار بده و سخن و کلمه باطل را سربه زیر گردان. بنابراین مراسم روز قدس به هر نحوی که برگزار شود در عمل تعالی کلمه حق و ابطال کلمه باطل تلقی می شود.

درس استکبار ستیزی با عدم پذیرش ولایتعهدی توسط امام رضا(ع) / روز قدس تعالی کلمه حق و ابطال کلمه باطل است

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن وحدتی شبیری در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: مبارزه با ستمگران از اولویت های دین مبین اسلام است. مبنای پذیرش دین اسلام نیز مبارزه با طاغوت و طاغوتیان و احیای سخن حق و کلمه الله اعلام شده است.

وی ادامه داد: در آیت الکرسی که برنامه عمل مسلمانان و منشور رفتارهای اجتماعی مسلمین به شمار می آید این عبارت شریف آمده است که " فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَ یُؤمِن بِاللهِ فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقی‌" به این معنی که کسی که از طاغوت و جبهه آنها کناره گیری کند و بعد ایمان به خدا آورد، اوست که به ریسمان الهی چنگ زده است.

وی تصریح کرد: حرکت به سمت جبهه حق و کناره گیری از باطل در جای جای متون اسلامی به عنوان یک آرمان بیان شده است و مطمئن هستیم که زمانی جبهه حق بر باطل پیروز خواهد شد. روز قدس در راستای این آرمان اسلامی تعبیر و تفسیر می شود.

وی با ذکر این نکته که روز قدس تنها مربوط به موضوع فلسطین نیست، ابراز داشت: روز قدس، روز جبهه حق و اسلام و مبارزه با طاغوتیان است. در این روز حمایت از مستضعفان عالم صورت می گیرد. به همین دلیل است که جبهه استکبار به سرکردگی آمریکای جنایتکار به طور کلی با این روز مخالف است. بیشترین آسیب از راهپیمایی و مراسم روز قدس را مستکبران می بینند و لذا بیشترین مبارزه با این حرکت اعتراضی را آمریکاییان دارند.

حجت الاسلام والمسلمین وحدتی شبیری متذکر شد: روز قدس در حقیقت "سنگ نشانی است که ره گم نشود". اکنون مسایل زیادی در جهان اسلام داریم. موضوع یمن، موضوع گروه های خارجی و خونریز و منافقینی که با برنامه ریزی های شیطانی دشمنان، در کشورهای منطقه لانه کرده اند و هر روز به شکل متفاوتی مانند القاعده، داعش، جبهه النصره و ... سر بر می آورند.

وی تاکید کرد: تمام این موارد همان کفار و جبهه باطل هستند که نقاب اسلام به چهره می زنند. روز قدس مبارزه با تمام این افراد است و اگر بتوانیم مسئله قدس را حل کنیم دیگر مسائل جهان اسلام حل خواهد شد. روز قدس یک محور است برای اینکه همه مسلمانان دور آن جمع شده و با هم کلمه واحده را اعلام و اتحاد خود را دوباره بازیایند.

وی مطرح کرد: علل و انگیزه روز جهانی قدس از نظر پدید آورنده و طراح این حرکت که حضرت امام خمینی(ره) هستند، این است که مسلمانان با مسایل و مشکلات خود آشنا شده و فلسطین را به عنوان پاره اسلام مورد حمایت قرار دهند. امروز موضوع معامله قرن، انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس، الحاق رود اردن و یا بلندی های جولان سوریه به فلسطین اشغالی با همراهی دولت آمریکا، مسایل اصلی کشورهای اسلامی هست.

وی با اشاره به این موضوع که با مراسم روز قدس این احساس را در مردم فلسطین زنده می کنیم که آنها تنها نیستند و سایر ملت ها و دولت ها از حقوق آنها دفاع می کنند، اضافه کرد: همه ساله به بهانه روز قدس به همراه دیگر مسلمانان در مورد مهمترین مسایل و مشکلات جهان اسلام چاره اندیشی می کنیم.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان داشت: اکنون برخی از دولتهای حاکم بر کشورهای سرزمین های اسلامی و عربی تلاش مجدانه ای برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی دارند و در تلاشند که ملت های خود را قانع کنند تا رابطه سیاسی و اقتصادی با آن رژِیم غاصب برقرار شود. مسلمانان در روز جهانی قدس این نقشه های شوم دشمنان را برملا کرده و اعلام می کنند که ایمان داریم زمانی ملت اسلام بر کفار و استکبار پیروز خواهد شد.

وی افزود: بنابراین باید بدانیم که مساله فلسطین یک پرچم است برای اینکه راه را بشناسیم. شاهرگ حیاتی استکبار جهانی به حیات رژیم غاصب صهیونیستی متصل است. اگر این رژیم نابود شود بسیاری از مشکلات جهان اسلام به طور طبیعی حل خواهد شد. حکام دست نشانده استکبار و صهیونیزم بین الملل در سطح کشورهای اسلامی نمی توانند تا این اندازه جولان یافته و ظلم و ستم به مردمان کشورهای خود و دیگر کشورها داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در زیارت امین الله آمده است که " «وَ أَظْهِرْ کَلِمَةَ الْحَقِّ وَ اجْعَلْهَا الْعُلْیَا وَ أَدْحِضْ کَلِمَةَ الْبَاطِلِ وَ اجْعَلْهَا السُّفْلَی» از خداوند می خواهیم که خدایا کلمه و سخن حق را پیروز گردان و آن را سربلند قرار بده و سخن و کلمه باطل را سربه زیر گردان. بنابراین مراسم روز قدس به هر نحوی که برگزار شود در عمل تعالی کلمه حق و ابطال کلمه باطل تلقی می شود.

وی اظهار کرد: روزهایی مانند روز قدس و ۲۲ بهمن و ۱۵ خرداد و ... همه از یک سرمنشا نشات می گیرند. وجود روح حمایت از مظلومین و مبارزه با ستمکاران است که این روزها را ایجاد می کند و نقطه برجسته این روزها را می توان روز عاشورا و شهادت سیدالشهدا(ع) دانست.

دکتر وحدتی شبیری یادآور  شد: در سیره امام رضا(ع) نیز می توان همین روح استکبارستیزی را مشاهده کرد. امامی که ولایتعهدی مامون را نپذیرفت و زمانی که امام از سوی این حاکم ظالم تهدید شده و به زور ولایتعهدی به حضرت تحمیل شد امام فرمودند به شرطی آن را می پذیرند که هیچ دخل وتصرف نداشته و در امور دخالت نکنند.

وی با بیان این موضوع که باید دقت داشت که حضرت رضا(ع) فاقد قدرت سیاسی و نظامی مستقل بودند، ادامه داد: این موارد را می توان اعلام مبارزه و برائت از حکام جور و ظلم و پیروی عملی از آیات شریفه قرآن دانست. در آیه ۱۴۱ سوره نساء آمده است که "َلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا" به این معنی که خداوند هیچ گاه برای کافران نسبت به اهل ایمان راه تسلّط باز نخواهد نمود.

وی عنوان کرد: در واقع امام هشتم(ع) می خواستند به صورت عینی به روایت " الْإِسْلَامُ یَعْلُو وَ لَا یُعْلَی عَلَیْهِ " و یا آیه شریفه ۴۰ از سوره توبه که می فرماید: "کَلِمَةُ اللَّهِ هِیَ الْعُلْیَا" عمل نموده و زمینه اجرای سخن حق و اعلای کلمة الله را با مبارزه با مستکبران و طاغوتیان فراهم آورند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.