۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۶
کد خبر: 705449

مجری طرح محوری گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید گندم در ایران امسال به علت شرایط اقلیم مساعد و اجرای برنامه‌ها و نظارت‌های وزارت جهاد کشاورزی، از مرز ۱۴ میلیون تن فراتر خواهد رفت.

پیش‌بینی تولید ۱۴ میلیون تن گندم در کشور

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، اسماعیل اسفندیاری پور در حاشیه بازدید از مزارع گندم در شهرستان نیر، اردبیل و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل اظهار کرد: تولید گندم در کشور از مرز ۱۴ میلیون تن فراتر خواهد رفت.

وی افزود: برداشت گندم از ۹ استان گرم و خشک جنوب کشور شروع شده و آخرین میزان گندم خریداری شده هم از مرز ۱.۶ میلیون تن گذشته است.

مجری طرح محوری گندم وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: میزان سطح زیر کشت گندم در کل کشور بیش از ۶ میلیون هکتار بوده که یک سوم این میزان به صورت آبی و مابقی به صورت دیم کشت شده است.

وی تصریح کرد: در سال زراعی جاری بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از مزارع گندم کشور نیز با انواع بیماری برگی و خوشه گندم درگیر بود که با اقدام به موقع و موثر، این بیماری‌ها کنترل شد و به یقین در افزایش میزان تولید موثر خواهد بود.

اسفندیاری‌پور با بیان این که میزان تولید گندم در ایران بیش از نیاز مصرف داخلی خواهد بود، گفت: برآورد می‌شود که امسال میزان خرید بیش از نیاز کشور باشد.

وی از دستگاه‌های تامین کننده اعتبار خرید تضمینی گندم به‌ویژه بانک مرکزی و بانک‌های عامل خواست تا تسهیلات و منابع مورد نیاز را در زمان مناسب در اختیار شرکت بازرگانی دولتی قرار دهند تا وجوه گندم خریداری شده از کشاورزان به موقع به آنها پرداخت شود.

مجری طرح محوری گندم وزارت جهاد کشاورزی حمایت از تولید و معرفی ارقام جدید توسط بخش خصوصی را از جمله سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد و افزود: در سال‌های اخیر ۲۱ رقم جدید گندم معرفی شده که این فرایند می‌تواند توسعه و استمرار پیدا کرده و به پایداری تولید و تحکیم امنیت غذایی کشور کمک شایانی بکند.

وی اذعان داشت: استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.