‌ رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی گفت: : پیش بینی من این است که ما درماه های آینده نوسانات خیلی شدید تری را تجربه خواهیم کرد و من امسال را سال بسیار پر نوسانی میبینم و آن چیزی که حدس می زنم این است که ما سال بسیار پر تنشی خواهیم داشت و من شاخص های بورس، طلا و دلار را خیلی بالاتر از این می بینم.

نوسانات شدید تری در بازار طلا تجربه خواهیم کرد

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: شاید یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت طلا وسکه این روزها در بازارهای ایران، افزایش قیمت در بازارهای جهانی است. اما شهرام مرصعی رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی در باره این بازار تا چه زمان قرار است سیری صعودی داشته باشد بیان کرد: قیمت موجود طلا در ایران به دو شاخص قیمت جهانی و نرخ برابری ریال و دلار بستگی دارد. وقتی شما  درباره نرخ طلا در داخل کشور صحبت می کنید اول باید بدانید که هر اونس  طلای جهانی چند دلار است، که ما در آن حوزه  دخیل نیستیم و هیچ کاری هم نمی توانیم بکنیم بنابراین هر چه قیمت طلای جهانی باشد مستقیما بر قیمت طلای داخل ایران تاثیر می گذارد که این قضیه در چند ماه گذشته سیری صعودی داشته است.

وی بیان کرد:  باتوجه به نوسانات قیمت طلا و حرکت های سینوسی که تا به امروز داشته است در نهایت، نرخها باز هم روند افزایشی دارند. در داخل کشور قیمت زمانی مشخص می شود که ما بدانیم برابری ریال  با دلار چقدر است، در واقع نرخ تسعیر چقدر است لازم به ذکر است که هیچ یک از این عوامل به فعالیتهای بخش خصوصی ارتباطی ندارد و همه این نوسانات  چه در رابطه با قیمتهای جهانی طلا و چه نرخ برابری دلار با ریال به بخش خصوصی ارتباطی ندارد پس بنابراین در رابطه با نرخ ارز شاهد نقش سیستم های دولتی هستیم.

مرصعی افزود: نرخ برابری تغییر کرده و ارزش ریال در مقابل دلار افت کرده است، از طرفی هم  نرخ طلای جهانی بالا رفته است و برای این است که شاهد تغییرات مضاعفی در کشور مان هستید. متاسفانه بی ارزش شدن ریال در مقابل دلار تازگی ندارد و این روندی طولانی مدت است منتها شدت و ضعف داشته است و همه اش هم منفی بوده است و الان هم این مسئله را شاهد هستیم  که مجددا  نرخ برابری دلار در مقابل ریال در حال  تغییر است و ریال بیش از پیش در حال از دست دادن ارزش خود در مقابل ارزهای بین المللی به ویژه دلار است.

وی در پاسخ به این سئوال که این افزایش قیمتی طلا تا کجا ادامه خواهد داشت گفت: متاسفانه من دور نمای خوبی برای این داستان نمی بینم یعنی می بینم که چه اتفاقی دارد می افتد بین نوسانات بورس، دلار، قیمت طلا و مردمی که سرگردان هستند و هر بار بخش قابل توجهی از پولشان را از دست می دهند. بالا رفتن سرطانی شاخص بورس باعث شد که تعداد زیاد و غیر منطقی از مردم به سمت بورس گرایش پیدا کنند در حالیکه این کار به تخصص نیاز دارد و کار افراد عادی نیست ولی جذب بی رویه و تبلیغات بی معنی برای جذب مردمی که هیچ اطلاعاتی راجع به بورس ندارند فقط یک نتیجه در بر دارد آنهم این است که باید بخش زیادی از نقدینگی بسوزد که متاسفانه باز هم باید از جیب مردم هزینه شود.

رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی ادامه داد: شاخص ها در حالت های بسیار هیجانی و فاجعه آمیز قرار دارند و بعد مواجه می شود با یک پایین آمدن که غیر منطقی هم نیست بسیاری از کسانی که تازه وارد هستند و توان تحلیل ندارند سعی می کنند از  ضرر بیشتر جلو گیری  کنند و اقدام به فروش سهام کرده و از بورس خارج می شوند ولی باز هم آنهایی که  بصورت سیستماتیک  و با برنامه ریزی باید سهام افت کرده را بخرند، می خرند و نقدینگی گریخته از بازار بورس این بار وارد بازار دلار و طلا می شود که بطور عمده مربوط به بخش  دولتی است و ربطی به بخش خصوصی ندارد و با سرمایه گذاری در این حوزه باعث بالا رفتن قیمت ها به شکل کاذب، هیجانی و سرطانی می شود و این دور باطل همچنان ادامه خواهد داشت. به هر شکل آشفته بازاری است که از قضا با برنامه ریزی انجام شده است برای به هدر رفتن پول بسیاری از مردم که اتفاق می افتد.

وی در خصوص پیش بینی بازار طلا در ماه های آینده افزود: پیش بینی من این است که ما درماه های آینده نوسانات خیلی شدید تری را تجربه خواهیم کرد و امسال را سال بسیار پر نوسانی میبینم. چیزی که حدس می زنم این است که ما سال بسیار پر تنشی خواهیم داشت و من شاخص های بورس، طلا و دلار را خیلی بالاتر از این می بینم به هر شکل روند کلی رو به بالا است البته موضوع حائزاهمیت این است که باید دانست روند صعودی شاخصها، مخصوصا زمانی که هیجانی است  حدی دارد و ما در همین امسال شاید با افت بسیار شدیدی  در بازارهای مذکور مواجه شویم.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.