حجت‌الاسلام دکتر محمد ملک‌زاده، عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با قدس به مناسبت فرارسیدن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس، با بیان اینکه دفاع از مظلوم در ادبیات اسلامی دارای منطق دینی بسیار قوی است، به تشریح مواردی از آن در آیات قرآن کریم پرداخته است.

دفاع از مظلوم دارای پشتوانه عمیق دینی است

 حجت‌الاسلام دکتر محمد ملک‌زاده، عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با قدس به مناسبت فرارسیدن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس، با بیان اینکه دفاع از مظلوم در ادبیات اسلامی دارای منطق دینی بسیار قوی است، به تشریح مواردی از آن در آیات قرآن کریم پرداخته و می‌گوید: خداوند در آیه ۹ سوره ممتحنه، دقیقاً به موضوع سرزمین‌های اشغالی و نحوه برخورد مسلمانان با این اشغال تاریخی اشاره کرده و می‌فرماید: «إِنَّمَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَأَخْرَجُوکُمْ مِنْ دِیَارِکُمْ وَظَاهَرُوا عَلَی إِخْرَاجِکُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ فَأُولَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ» یعنی خداوند شما را از دوستی و سازش با افرادی نهی می‌کند که در امر دین با شما جنگیدند و از وطنتان بیرون کردند و بر بیرون کردن شما همدست شدند.

او تصریح می‌کند: رژیم اشغالگر قدس و حامیان آن نمونه عینی متجاوزان و مصداق بارز این آیه شریفه هستند و خداوند می‌فرماید که شما اجازه ندارید با این متجاوزان و حامیان آن‌ها سازش کنید؛ بعد در ادامه می‌فرماید هر شخصی که با آنان دوستی و یاوری کند، خودش نیز در ردیف ستمگران است. طبق دستور صریح قرآن کریم، وظیفه ما مسلمانان در برابر این رژیم غاصب، قطع رابطه و مبارزه برای آزادی قدس شریف است؛ بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم سران مرتجع عرب که امروز برای خشنودی آمریکای متجاوز دستور به سازش با رژیم غاصب صهیونیستی می‌دهند خود مصداق این آیه شریفه بوده و در جبهه ظالمان و ستمگران قرار می‌گیرند.

جهاد مظلوم در برابر ظالم حق طبیعی و عقلی اوست

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم می‌افزاید: خداوند در آیات دیگر نیز از مظلومان دفاع کرده و به آن‌ها نوید می‌دهد که در صورت ایستادگی در برابر ظلم و تجاوز حتماً مورد نصرت الهی قرار می‌گیرند. خداوند در آیه ۳۹ سوره حج می‌فرماید: «أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللّهَ عَلی نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ». در آیه ۴۰ همین سوره نیز آمده است که «مورد ستم قرار گرفتگان همان‌ها هستند که از خانه و شهر خود به ناحق رانده شده‌اند؛ اگر با این متجاوزان پیکار نکنید آن‌ها فقط مساجد و معابد مسلمانان را خراب نمی‌کنند بلکه هر عبادتگاهی که نام خدا در آنجا برده شود را ویران می‌کنند، زیرا آن‌ها ظالم و متجاوز هستند و با خداوند پیکار می‌کنند».

ملک‌زاده در ادامه می‌گوید: در آیات سوره حج خداوند به دو نکته مهم از فلسفه جهاد در برابر ظالم اشاره می‌کند؛ اول اینکه خداوند می‌فرماید جهاد مظلوم در برابر ظالم حق طبیعی و عقلی هر انسان است و هر که مورد ظلم واقع شود حق دارد در برابر ظالم قیام و جهاد کند؛ دیگر اینکه قصد ظالمان از بین بردن نام خدا و مکان و عبادتگاهی است که نام خدا در آن برده شود.

او یادآور می‌شود: می‌دانیم که هدف اسرائیل غاصب تخریب بیت‌المقدس، قبله اول مسلمین است؛ امری که بارها و بارها گفته‌اند و در این ۷۰ سالی که حضور غاصبانه خود را بر این سرزمین تداوم بخشیده‌اند تلاش کرده‌اند بیت‌المقدس را تخریب کنند، اما دلیل اصلی که تاکنون موفق نشده و هرگز نیز موفق نخواهند شد این است که فلسطینیان و حامیان آن‌ها که در رأس آن‌ها جمهوری اسلامی ایران است، در برابر این قضیه قیام کرده‌اند و حمایت از این مردم مظلوم سبب شده متجاوزان نتوانند به آمال خود جامه عمل بپوشانند.

مبارزه با مستکبران از وظایف اصلی حکومت اسلامی است

عضو هیئت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان می‌کند: در آیه ۷۵ سوره نساء نیز خداوند فرموده است: «چرا شما در راه خدا [و در راه نجات] مردان و زنان و کودکان مستضعف نمی‌جنگید؟ همانان که می‌گویند: «پروردگارا، ما را از این شهری که مردمش ستم‌پیشه‌اند بیرون ببر، و از جانب خود برای ما سرپرستی قرار ده، و از نزد خویش یاوری برای ما تعیین فرما». در منطق قرآن کریم، مسلمین یک امت واحد و مخلوق یک خالق هستند و تمام مسلمانان مسئولیت و وظیفه دارند در برابر ظلمی که اتفاق می‌افتد سکوت نکنند. به فرموده پیامبر(ص) فردی که صدای مظلومی را بشنود و کمک نکند لایق مسلمان بودن نیست.

حجت‌الاسلام ملک‌زاده با بیان اینکه حضرت علی(ع) ظلم‌ستیزی و مبارزه با مستکبران و دفاع از حقوق مظلوم را از وظایف اصلی حکومت اسلامی می‌داند، ادامه می‌دهد: حضرت علی(ع) در جنگ نهروان فریاد زد و اعلام کرد که ناتوان ستمدیده در نظر من، عزیز است تا حقش را بگیرم و زورمند ستمگر نزد من، حقیر و ضعیف است تا حق دیگران را از او بستانم.

او می‌گوید: در نظام سیاسی شیعه مسلمانان علاوه بر ظلم‌ستیزی باید به مظلومان نیز در غلبه بر ظالمان کمک کرده و از حقوق مظلومان دفاع کنند. دشمنی با ظالم و کمک به مظلوم دو اصل اساسی است که در وصیت‌نامه حضرت علی(ع) به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) مورد تأکید قرار گرفته است: «وَ کُونا لِلظّالِمِ خَصْماً، وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً». یعنی دشمن ستمگر و یاور و پشتیبان ستمدیده باشید.

حجت‌الاسلام ملک‌زاده در پایان می‌گوید: در حکومت حضرت علی(ع) وقتی خلخال از پای زنی یهودی درآوردند، امیرالمؤمنین(ع) فرمود که اگر مسلمانی پس از شنیدن چنین حادثه‌ای از شدت تأسف بمیرد، مورد ملامت نیست؛ بلکه مرگ به جهت تأثیر از این مورد شایسته است، زیرا به فردی ظلم شده و دیگران هم نظاره‌گر آن بوده‌اند؛ بنابراین وظیفه دفاع از مظلوم دارای پشتوانه عمیق و منطق دینی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.