آرمان فلسطین و زنده نگه داشتن آن توسط کشورمان در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی با روش‌های مختلفی از جمله بزرگداشت روز قدس، برگزاری کنفرانس‌های مرتبط با موضوع انتفاضه  فلسطین، ارسال کمک‌های مالی و حمایت‌های سیاسی در عرصه‌های بین‌المللی انجام شده است.حمایت از فلسطین در طول ۴۰ سال اخیر از جنبه اعتقادی صرف خارج شده و به نوعی با اهداف سیاست خارجی کشورمان نیز گره خورده است.

جهان علیه «covid ۱۹۴۸»

قدس آنلاین:  آرمان فلسطین و زنده نگه داشتن آن توسط کشورمان در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی با روش‌های مختلفی از جمله بزرگداشت روز قدس، برگزاری کنفرانس‌های مرتبط با موضوع انتفاضه  فلسطین، ارسال کمک‌های مالی و حمایت‌های سیاسی در عرصه‌های بین‌المللی انجام شده است. حمایت از فلسطین در طول ۴۰ سال اخیر از جنبه اعتقادی صرف خارج شده و به نوعی با اهداف سیاست خارجی کشورمان نیز گره خورده است، چنان‌که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز با بیان اینکه حمایت از فلسطین یکی از اصول بنیادین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، تأکید می‌کند: جمهوری اسلامی ایران همیشه در کنار مردم فلسطین خواهد بود و از آرمان فلسطین حمایت خواهد کرد.

فلسطین تنها نخواهد ماند

همچنین روز سه شنبه نیز شبکه المیادین نامه‌ای را از سردار سلیمانی، فرمانده شهید سپاه قدس که اندکی پیش از شهادتش به محمد الضیف، فرمانده گردان‌های قسام فلسطین نوشته است، منتشر کرد. شهید سلیمانی در این نامه خطاب به محمد الضیف نوشته است: همه مطمئن باشند ایران فلسطین را هر اندازه که فشارها بیشتر شود و تحریم‌ها تشدید شود، تنها نخواهد گذاشت. دوستان فلسطین دوستان ما هستند و دشمنان فلسطین دشمنان ما هستند و این سیاست ما بوده و خواهد بود.

گرچه حمایت از آرمان فلسطین در نظر اول ممکن است جنبه اعتقادی داشته باشد اما ایران خود را سردمدار مبارزه با رژیمی می‌داند که شرایط فعلی تحولات منطقه و فلسطین و رونمایی از طرح معامله قرن بیشتر از قبل اهداف استکباری و تجاوزگرانه این رژیم را آشکار می‌کند که این آرمان از نظر منافع ملی نیز جایگاه خاص خود را دارد.

رؤیای هژمونی در خاورمیانه

نگاه به دیدگاه مقام‌های اسرائیلی درباره اهدافشان در منطقه نیز به خوبی گویای این امر است، همان‌طور که «اسرائیل شاهاک» از فعالان سیاسی این رژیم و از منتقدان بعدی آن در کتاب خود، سیاست خارجی منطقه ای این رژیم را پیگیری برای کسب هژمونی در خاورمیانه و حمایت از ثبات رژیم‌های منطقه به استثنای جمهوری اسلامی ایران و عراق می‌داند. اعلام طرح خاورمیانه بزرگ که توسط شیمون پرز در راستای گسترش محدوده سرزمینی اسرائیل در خاورمیانه و نزدیکی‌های ایران مطرح شد، خطر این رژیم و حامیان آن از جمله دولت آمریکا و برنامه‌ریزی بلند مدتشان برای تأسیس دولت بزرگ اسرائیلی را بیش از گذشته به ایران گوشزد کرد. گرچه صهیونیست‌ها در راستای طرح معامله قرن نیز به دنبال عادی سازی با اعراب و رسیدن به توافق با آنان برای پیشبرد طرح و تثبیت قدرت خود هستند، اما ایستادگی‌های جنبش‌هایی همچون حزب‌الله لبنان، گروه فتح و حماس، نیروهای مقاومت در عراق و سوریه آن‌ها را با موانع بزرگی در دستیابی به اهدافشان مواجه کرده است.

امنیت و منافع ملی ایران ایجاب می‌کند به قضیه فلسطین ورود کند

مدیر مرکز مطالعات فلسطین بر این باور است که حمایت جمهوری اسلامی ایران از قضیه فلسطین در طول این سال‌ها به سه دلیل بنیادین صورت گرفته است. قدس، قبله اول مسلمین و محل رسالت و بعثت پیامبران است؛ بنابراین از این جهت برای مسلمانان اهمیت زیادی دارد و نمی شود که چنین جایگاه مقدسی توسط متجاوزان اشغال شود. اما از منظر حقوق بشری نیز حمایت از فلسطینیان مهم است و ظلم و ستمی که در ۷۲ سال به فلسطینی ها به‌صورت مستقیم و بیش از ۱۳۰ سال به‌صورت غیر مستقیم وارد شده، هر انسان آزاده و دولت طرفدار صلح و حقوق بشر را وادار به واکنش می‌کند.

علیرضا سلطانشاهی در گفت‌وگو با قدس تأکید کرد: اما جدای از دلیل اعتقادی و حقوق بشری برای حمایت از فلسطین، زمانی که انقلاب اسلامی پیروز شد، جنبه امنیت و منافع ملی کشورمان نیز اقتضا می‌کرد به قضیه فلسطین ورود کنیم؛ زیرا منافع و امنیت ملی ما با موجودیت این رژیم منحوس در تناقض است. بنابراین این سه دلیل اعتقادی، حقوق بشری و منافع ملی سبب شد تا در این ماجرا ورود کنیم.

این کارشناس مسائل فلسطین اظهار کرد: ازجمله دستاوردهای زنده نگه داشتن روز قدس و توجه به فلسطین این است که این امر موجب تقویت و شنیده شدن صدای فلسطینیان در سراسر جهان شده است. البته پیروزی انقلاب اسلامی و موفقیت‌های گروه‌های مقاومت در منطقه نیز موجب شده که مردم فلسطین تصور شکست ناپذیری رژیم اسرائیل را کنار بگذارند و در راه مبارزه با این رژیم ایستادگی کنند. در حال حاضر جنبش جهاد اسلامی و حماس توانسته اند در غزه به عنوان یک پایگاه قوی و مردمی دستاوردهای بزرگی بدست بیاورند که صهیونیست‌ها نیز منافع خود را از جانب آنان در خطر ببینند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    0 0
    القدس لنا الموت لاسرائیل الموت لامریکا الموت للمرتجعین الاعراب