افراد سودجویی که در غرب کشور اقدام به تولید روغن‌ترمز تقلبی می‌کردند و مشهد را بازار هدف سودجویی خود قرار داده بودند، با تلاش معاونت بازرسی سازمان صمت استان شناسایی و با دستور مقام‌قضایی اعمال قانون شدند.

‌ایست به تولیدکننده روغن ترمز تقلبی

عقیل رحمانی/

 افراد سودجویی که در غرب کشور اقدام به تولید روغن‌ترمز تقلبی می‌کردند و مشهد را بازار هدف سودجویی خود قرار داده بودند، با تلاش معاونت بازرسی سازمان صمت استان شناسایی و با دستور مقام‌قضایی اعمال قانون شدند.

کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان‌رضوی در راستای مبارزه با تولید و عرضه کالاهای تقلبی همواره رصد بازار را به صورت محسوس و نامحسوس در دستور کار خود دارند، برهمین اساس چندی پیش بود که از طریق منابع خبری اطلاعاتی کسب کردند که چند صد قوطی روغن‌ترمز در یکی از فروشگاه‌های مشهد در معرض فروش قرار گرفته است که از کیفیت قابل‌قبولی برخوردار نیست و استفاده آن در سیستم ترمز خودروهای سواری، امکان دارد فاجعه‌ای در پی داشته باشد.

**قطره‌ای که کارشناسان را به دریا رساند

از همین رو با دستور مهدی مقدسی، کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان‌رضوی، یکی از کارشناسان زبده این واحد مأمور بررسی دقیق موضوع و در صورت صحت آن، اعمال قانون شد.

این گونه شد که کارشناس مربوط  به محل اعلامی واقع در خیابان کوشش(سی‌متری فرعی) مراجعه و ابتدا به عنوان خریدار همه‌چیز را رصد کرد. پس از این اقدام و بررسی فیزیکی نمونه‌ای از محصول مورد اشاره، تمامی محموله موجود در فروشگاه به گمان  تقلب در محل توقیف و برای اطمینان بیشتر ازمحصول نمونه‌برداری و به آزمایشگاه امین ارسال شد.

پس از چند روز و با وصول اعلام نتایج آزمایشگاهی مشخص شد روغن‌ترمزهای مذکور تماماً تقلبی و فاقد کیفیت استاندارد هستند. از همین رو کارشناسان برای دومین بار به محل مراجعه و از فروشنده بیشتر تحقیق کردند. در واکنش به این ماجرا، عامل فروش لوازم یدکی مدعی شد این محصول از غرب کشور(تبریز) برایش ارسال شده و از تقلبی بودن محموله اطلاعی نداشته است.

**نقشه‌ای برای رسیدن به سر منشأ ماجرا

در ادامه کارشناسان برای رسیدن به نتیجه نهایی از فروشنده می‌خواهند با دستگاه نظارتی همکاری و از عامل فروش کالای تقلبی درخواست بار جدید کند. این اقدام صورت می‌گیرد و چند روز بعد فرد متخلف با فروشنده تماس می‌گیرد و عنوان می‌کند یک خاور جنس برای شما ارسال و صبح روز بعد کالا تحویل شما خواهد شد.

ماجرا به کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت اطلاع داده شد و در مقابل راننده خودرو حامل روغن‌ترمزهای تقلبی هم با فرد سفارش‌دهنده تماس گرفت و عنوان کرد: بار مقابل مغازه شما رسیده است.

پس از این اقدام، کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت استان پس از هماهنگی با قاضی بهشتی توندری، دادیار حوزه پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان‌رضوی، وارد عمل شده و از راننده خاور خواستند چادر روی قست بار خودرو را برای بازدید کنار بزند، این کار هم صورت گرفت و دیگر محموله روغن‌ترمز تقلبی هم کشف و توقیف شد.

پس از انتقال محموله مذکور به انبار امین که تعداد آن به بیش از ۴هزار عدد می‌رسید، بازهم نمونه‌برداری مجدد صورت گرفت و این بار هم آزمایشگاه مرجع تقلبی بودن محموله را تأیید کرد.

از همین رو تحقیقات تکمیلی کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان‌رضوی در این زمینه منجر به شناسایی محل بارگیری محموله شد.   همچنین با توجه به اینکه این احتمال می‌رفت تعداد بیشتری از این محصول خطرآفرین از این شهر به سایر نقاط کشور ارسال شده باشد و همچنان هم روند تولید آن ادامه داشته باشد، فرایند اعلام و ارسال مستندات ماجرا برای کارشناسان سازمان صمت استان آذربایجان‌شرقی در دستور کار قرار گرفت.

با توجه به تقلبی بودن محموله، معدوم‌سازی ۴هزار قوطی روغن‌ترمز تقلبی پس از طی شدن دیگر مراحل مورد نیاز، صورت خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.