اینکه ترافیک و شلوغی معابر شهرها و به طور خاص معابر کلانشهری مانند مشهد به بخشی ثابت و دائمی از زندگی هزاره سوم تبدیل شده امری است که همه آن را پذیرفته‌اند و دیگر مانند یک دهه قبل دیدن حجم زیادی از خودرو در یک تقاطع تعجب‌برانگیز نیست.

وعده ای دیگر برای باز شدن گره ترافیکی میدان امام حسین (ع)

اینکه ترافیک و شلوغی معابر شهرها و به طور خاص معابر کلانشهری مانند مشهد به بخشی ثابت و دائمی از زندگی هزاره سوم تبدیل شده امری است که همه آن را پذیرفته‌اند و دیگر مانند یک دهه قبل دیدن حجم زیادی از خودرو در یک تقاطع تعجب‌برانگیز نیست.

اما در این بین نقاط یا معابری وجود دارند که با اندکی اقدام‌های مهندسی و فنی می‌شود از حجم ترافیک مقطعی این مسیرها کاست که البته کارشناسان حوزه ترافیکی به صورت دائمی در حال بررسی راه‌های کاهش گره‌های ترافیکی معابر هستند که با توجه به امکانات و اعتبارات نسبت به اعمال برخی تغییرات اقدام می‌شود.

 بر همین اساس می‌توان گفت میدان امام حسین(ع) مشهد یکی از نقاط پرتردد و ترافیکی شهر محسوب می‌شود. آنچه مسلم است وجود چند شهرک مسکونی از یک سو و وجود آرامستان خواجه‌ربیع از سوی دیگر به تنهایی کافی است تا حجم ترددهای این محور بالا باشد حال آنکه این مسیر یکی از اصلی‌ترین خروجی‌های شهر مشهد بوده و اهالی شهر کلات و صدها روستا نیز از این محور تردد دارند بنابراین با چنین اوصافی باید انتظار داشت که زیرساخت‌های عمرانی و مهندسی این محور در حد این میزان از تردد باشد.

از گذشته‌های دور که هنوز از کنارگذر به گفته عموم مردم صدمتری خبری نبود میدان امام حسین(ع) یکی از نقاط پرترافیک بود و تصور می‌شد با اصلاح هندسی یا انجام اقدام‌های عمرانی این مشکل کمرنگ شود لذا وقتی بزرگراه ساخته شد برای مدتی بخشی از مشکلات کمتر شد اما افزایش تعداد خودروها فرصت مدیریت متناسب را از متولیان گرفت.

با ساخته شدن پل میدان امام حسین(ع) بخش زیادی از حجم ترافیک ورودی به میدان کاسته شد ولی مشکلات مسیر همسطح آنچنان که باید کم نشد و همواره شاهد ترافیک سنگین در خروجی میدان به سمت شمال (به سمت خواجه‌ربیع) هستیم.

مدتی پس از بهره‌برداری از این پل کابلی مدیران وقت شهرداری وعده تعریض خروجی میدان را دادند اما این وعده‌ها عملی نشد و در دوره جدید شورا نیز در مقاطع مختلفی صحبت‌هایی در این باره شد اما تاکنون اقدام مؤثری صورت نگرفته است.

اواخر سال گذشته بود که در پی گلایه‌های شهروندان و درخواست‌هایی که می‌شد مدیران شهری بازدیدی از محل داشتند و مدعی شدند تعریض این محور و اصلاح هندسی ورودی آن یکی از اولویت‌های سال ۹۹ شهرداری خواهد بود.

بر همین اساس در گفت‌وگویی با مجتبی بهاروند به عنوان رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا از وی خواستیم تا اقدام‌های انجام شده برای عملیاتی کردن قول داده شده در اواخر سال گذشته را بازگو کند.

بهاروند گفت: پس از ارزیابی‌های میدانی و بررسی‌های اولیه موضوع تعریض محور در محدوده میدان و یا اقدام‌های فنی- مهندسی به کارگروه تخصصی این حوزه محول شده تا ابعاد مختلف این موضوع را تجزیه و تحلیل کنند.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که باید نسبت به آن بررسی‌های دقیقی انجام شود مسئله آثار بودجه‌ای آن یا همان تأمین اعتبارات لازم برای تملکاتی است که باید در این محدوده صورت گیرد بنابراین پس از جمع‌بندی تمام مباحث پرونده کامل این پروژه به کمیسیون حمل و نقل شورا ارسال می‌شود و در نهایت با تأیید در کمیسیون روال تصویب آن در صحن علنی پیگیری خواهد شد.

بهاروند در خصوص زمان‌بندی احتمالی انجام این فرایند نیز گفت: پیش‌بینی می‌شود تا اوایل تابستان فرایند ذکر شده به اتمام برسد و مصوبه لازم از سوی شورا صادر شود که بلافاصله اقدام‌های عملیات اجرایی آن هم کلید خواهد خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.