۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 705502

مسئول کارگروه اطلاع‌رسانی بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد دیروز با بیان اینکه وضعیت مشهد قرمز است نه زرد؛ از تغییر مبنای تعریف وزارت بهداشت در خصوص وضعیت زرد و قرمز شهرها خبر داد و گفت که باید منتظر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص وضعیت سفید در کلانشهر مشهد بود.

قدس آنلاین: مسئول کارگروه اطلاع‌رسانی بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد دیروز با بیان اینکه وضعیت مشهد قرمز است نه زرد؛ از تغییر مبنای تعریف وزارت بهداشت در خصوص وضعیت زرد و قرمز شهرها خبر داد و گفت که باید منتظر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص وضعیت سفید در کلانشهر مشهد بود.

این در حالی است که از چند هفته پیش و به دنبال پایین کشیده شدن فتیله هشدار و تذکرهای وزارت بهداشت در رسانه ملی در مقابل اعلام اخبار متعدد حاکی از روند رو به پایین آمار مبتلایان به کرونا در کشور، به صورتی نامحسوس اما ملموس، نوعی راحتی خیال به جامعه تزریق شد و در نتیجه در کوچه و بازار و تعاملات اجتماعی، کمتر شاهد رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم بوده‌ایم.

چند روز پیش هم که از سوی همین مقام مسئول، وضعیت مشهد زرد و رو به سفید اعلام شد، اکثر قریب به اتفاق مردم با خیال اینکه زنجیره انتقال ویروس کرونا به کلی قطع شده است، نفس راحتی کشیده و حتی آن عده که تا همین اواخر، پایبند به قرنطینه خانگی و «خانه‌مانی» بودند، ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی را کنار گذاشته و رفت و آمد به خانه اقوام و خویشاوندان خود را از سر گرفتند؛ دامان طبیعت و فضاهای سبز و ییلاقات اطراف مشهد هم در روزهای تعطیل و غیرتعطیل مملو از خانواده‌هایی شده که فارغ از هر گونه ترس از بیماری و بی‌توجه به تمام پروتکل‌های بهداشتی، مشغول تفریح و بازی و لذت بردن از پیک‌نیک خانوادگی هستند.

در این میان اما هنوز بسیاری از معابر پیرامونی شهر مشهد همچون گذشته مسدود و خیلی از اماکن تعطیل باقی مانده؛ محدودیت ساعت کاری برای خیلی از کسبه شهر جاری است و استفاده از ظرفیت کامل دستگاه‌های خدمت‌رسان به مردم مانند اتوبوسرانی و مترو تا چند روز آینده ممکن نشده است.

اینکه مبنای تعریف وزارت بهداشت در خصوص وضعیت زرد و قرمز شهرها تغییر کرده است، نشان می‌دهد مسئولان و کارشناسان این وزارتخانه مدام در حال مطالعه و تحقیق در این زمینه هستند و از اینکه اعلام کنند نظر قبلی آن‌ها برخلاف مصالح عمومی و جامعه بوده است، هیچ ابایی ندارند. این امر جای قدردانی بسیار دارد ولی سایر دستگاه‌های مرتبط با سلامت عمومی نیز باید برنامه‌های خود را هماهنگ با این تصمیمات که به طور قطع متکی بر یافته‌های علمی و کارشناسی است، به اجرا بگذارند و اگر وضعیت مشهد قرمز اعلام شده است، بلافاصله برنامه‌ریزی و اقدام‌های متناسب با این وضعیت در دستور کار قرار گیرد.

به عبارت دیگر باید شاهد به اجرا گذاشته شدن دوباره محدودیت‌های متناسب با وضعیت قرمز در مشهد باشیم؛ مردم هم می‌بایست با توجه به این شرایط همچنان نکات بهداشتی (استفاده از دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی، رعایت فاصله یک تا دو متری در تعاملات اجتماعی و پرهیز از ترددهای غیرضروری و امثال آن) را رعایت کنند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه در آستانه عید سعید فطر و تعطیلات چندروزه مرتبط با آن هستیم اگر هشدار و آموزش‌های لازم به مردم داده نشود، به زودی سیل عظیمی از جمعیت بار سفر بسته و با رفتن به دیگر شهر و روستاها، به شیوع بیماری کرونا دامن خواهند زد و بار دیگر با تبعات افزایش آمار مبتلایان این بیماری دست به گریبان خواهیم شد. به نظر می‌رسد برای برخی از شهرها و مناطق دوباره باید محدودیت ورود افراد غیربومی برقرار شود.

خلاصه کلام اینکه تمامی تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرندگان استان و مشهد وظیفه دارند برای حفظ و پاسداری از سلامت مردم سریع وارد عمل شده و نگذارند زحمات شبانه‌روزی کادر سلامت به هدر رفته و ثبات نسبی وضعیت بیماری کرونا در استان و سیر نزولی تعداد مبتلایان به حالت قبل برگردد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.