۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 705506

یادداشت

سد النهضه، کانون بحران جدید در آفریقا

جعفر قنادباشی، سفیر سابق ایران در لیبی

تنش میان دو کشور آفریقایی مصر و اتیوپی بر سر سد «النهضه» یا «رنسانس بزرگ» وارد فاز تازه و جدی‌تری شده است. دو روز پیش و پس از آنکه آدیس آبابا اعلام کرد آبگیری سد رنسانس را به تعویق نخواهد انداخت، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر به ارتش این کشور اعلام آماده‌باش داد.

قدس آنلاین: تنش میان دو کشور آفریقایی مصر و اتیوپی بر سر سد «النهضه» یا «رنسانس بزرگ» وارد فاز تازه و جدی‌تری شده است. دو روز پیش و پس از آنکه آدیس آبابا اعلام کرد آبگیری سد رنسانس را به تعویق نخواهد انداخت، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر به ارتش این کشور اعلام آماده‌باش داد. اتیوپی نیز اقدام به استقرار پدافند موشکی خود در اطراف این سد کرده است. حال همه چیز از تشدید تنش‌ها میان این دو کشور آفریقایی حکایت دارد.

اتیوپی در آوریل ۲۰۱۱ ساخت «النهضه» را آغاز کرده. حال با شروع آغاز آبگیری این سد بزرگ، یکی از سرشاخه‌های اصلی رود نیل به عنوان شاهرگ حیاتی مصر در معرض خطر قرار می‌گیرد. در سالیان اخیر مذاکرات متعددی بین ۱۰ کشور ذی نفع و به‌ویژه سه کشور مصر، سودان و اتیوپی صورت گرفته اما همه تلاش‌ها برای یافتن راهی در خاتمه دادن به تنش‌ها با بن‌بست مواجه شده است. حال قاهره سد جدید را برای خود خطری حیاتی قلمداد کرده و به نظر می‌رسد النهضه به کانون بحران جدید در آفریقا تبدیل شده است.

اما در این میان نباید از نقش رژیم صهیونیستی در موج سواری بر این اختلافات چشمپوشی کرد. رژیم صهیونیستی سال‌هاست که تلاشش را برای نفوذ در دو کشور اتیوپی و اریتره با هدف ضربه زدن به منافع کشورهای مسلمان آغاز کرده است. حتی برخی معتقد هستند رژیم صهیونیستی رؤیای از نیل تا فرات را این‌گونه آغاز کرده و در تلاش است با کمک‌رسانی برای ساخت این سد و همچنین دلالی از طریق جلب سرمایه‌های غربی برای مشارکت در تکمیل النهضه، برای ضربه زدن به مصر به عنوان یک کشور مهم اسلامی بهره‌برداری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.