۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 705508

نام وحید بهزادی و نجوا لاشیدایی از چند روز پیش سوژه فضای مجازی و رسانه‌ای کشور است. زوج پرحاشیه‌ای که سخنگوی قوه قضائیه دو روز پیش جزئیات پرونده‌ فسادهایشان را رسانه‌ای کرد.

یک محاکمه عاشقانه!

قدس آنلاین: نام وحید بهزادی و نجوا لاشیدایی از چند روز پیش سوژه فضای مجازی و رسانه‌ای کشور است. زوج پرحاشیه‌ای که سخنگوی قوه قضائیه دو روز پیش جزئیات پرونده‌ فسادهایشان را رسانه‌ای کرد. خیلی‌هایمان اما فقط همین را می‌دانیم که این زوج جنجالی به سلاطین خودرو معروف شده‌اند و براساس آخرین اطلاعات، در چند سال اخیر، بیش از ۶ هزار خودرو را با کلاه به کلاه کردن‌های اقتصادی و گاوبندی در پشت پرده، احتکار کرده‌اند. کمتر کسی اما از جزئیات پرونده این دو نفر و روش‌های اصلی کلاه‌برداری‌هایشان باخبر است. پس اگر می‌خواهید بیشتر با این زوج کلاهبردار که به اعدام محکوم شده‌اند، آشنا شوید، باقی مطلب را بخوانید.

شرکت های هرمی

برای آشنایی بیشتر با وحید بهزادی و نجوا لاشیدایی لازم است برگردیم به دهه ۸۰. یعنی همان زمانی که شرکت‌های هرمی در اوج فعالیت‌های خودشان بودند و با تبلیغات جورواجور در سرتاسر کشور، عضوگیری می‌کردند. آن روزها خیلی‌ها، به خصوص جوان‌ترها می‌خواستند یک‌شبه به تمام آرزوهای دور و درازشان برسند. به همین خاطر تبلیغات عجیب و غریب شرکت‌های هرمی به مذاقشان حسابی خوش می‌آمد. هرچند زیاد طول نکشید تا بساط این شرکت‌ها در کشورمان جمع شود اما در همان مدت کوتاه هم خیلی‌ها با سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها به خاک سیاه نشستند و مدیران شرکت‌های هرمی هم ره صدساله را یک شبه طی کرده و به ثروت‌های هنگفت رسیدند.

«وحید بهزادی» و همسرش «نجوا لاشِیدایی» یکی از همین مدیران بودند که هرچند توانستند ثروت کلانی برای خودشان دست و پا کنند اما مثل سایر مدیران شرکت‌های هرمی، هیچ وقت توسط نهادهای قانونی مورد بازخواست قرار نگرفتند.

۲۶ میلیارد تومان

بر اساس گزارشی که ایسنا تهیه کرده، عمده‌ «فعالیت اقتصادی» این زوج کلاهبردار، از اواسط دهه‌ ۸۰ در یکی از شرکت‌های هرمی به اسم «پالینور» آغاز شد. شرکتی که در پاییز سال ۸۹ با دستگیری عناصر اصلی‌اش متلاشی شده بود اما حالا که حدود ۱۰ سال از آن ماجرا می‌گذرد، مشخص شده عوامل اصلی این شرکت همین زوج جنجالی بوده‌اند که هیچ وقت دستگیر نشده‌اند!

پرونده شرکت پالینور تا سال گذشته بسته بود تا اینکه در سال ۹۸ و در نخستین جلسه‌ رسیدگی به پرونده تخلفات شرکت سایپا، نماینده‌ دادستان همین زوج را عناصر اصلی آن شرکت معرفی کرد و گفت تنها یک حساب بانکی نجوا لاشیدایی بین سال‌های ۸۶ تا ۸۸ حدود ۱۳ میلیارد تومان گردش مالی داشته و مجموع عواید حاصل از این شرکت برای این زوج جوان بیش از ۲۶ میلیارد تومان بوده است.

پولشویی با حساب های اجاره ای

هنوز هیچ‌کس نمی‌داند نجوا لاشیدایی و همسرش چطور در آن‌سال از چنگ قانون گریخته‌اند اما پس از بی اعتبار شدن شرکت‌های هرمی، این زوج با وجود آنکه سرمایه کلانی به جیب زده بودند، ازپای ننشستند و تصمیم گرفتند سرمایه‌ خودشان را ببرند در مسیر دیگری.

قدم اولِ زوج کلاهبردار، گسترش روابطشان با مدیران بانک‌های مختلف بود و پس از آن هم نفوذ در میان واردکنندگان خودرو.

«وحید بهزادی» و «نجوا لاشِیدایی» با اجاره کردن ۲۴۰ حساب بانکی، با همکاری چندین مدیر فاسد در بانک‌های مختلف شروع به ثبت سفارش صوری واردات خودرو کردند و پس از دریافت ارز از بانک پارسیان و سرمایه، تمام آن‌ها را در بازار آزاد فروختند. بر اساس گزارش ایسنا، در این ماجرا بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پول به جیب زدند!

پرونده تخلف سایپا

این پایان ماجرای زوج پرحاشیه‌ این روزها نبود. «وحید بهزادی» و «نجوا لاشِیدایی» پس از این ماجرا، زدند توی خط ثبت‌نام خودرو تا از بازار آشفته خودرو در کشورمان هم سودی به جیب بزنند. دقیقاً همین پرونده هم بود که سبب شد این زوج به دام بیفتند و درنهایت به اعدام محکوم شوند.

«وحید بهزادی» و همسرش این‌بار از طریق دوستان پرنفوذشان، با عوامل دانه درشت شرکت سایپا آشنا شدند و از طریق تبانی با مدیرعامل، معاون بازاریابی و فروش و همچنین مدیر اداره‌ برنامه‌ریزی فروش سایپا، توانستند ۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو تنها با ۳۰ میلیارد تومان پیش‌خرید کنند!

بر اساس اعترافات این زوج در پرونده «تخلفات سایپا»، قضیه از این قرار بوده که وحید و نجوا یک روز تصمیم می‌گیرند ثروت خود را در یک فعالیت اقتصادی مولد سرمایه‌گذاری کنند. به این ترتیب از طریق یکی از نمایندگی‌های شرکت سایپا قرارداد «مشارکت در ساخت» محصولات سایپا را منعقد می‌کنند و شرکت نیز با میانگین پیش‌پرداخت کمتر از ۵ میلیون تومان خودروها را تحویل این زوج خوشبخت می‌دهد.

احتمالاً حالا به راحتی متوجه می‌شوید که در روزهایی که خیلی‌هایمان برای ثبت نام کردن یک خودرو خودمان را به زمین و آسمان می‌زدیم و هرچقدر تلاش می‌کردیم نمی‌توانستیم خودرو را به قیمت کارخانه از سایپا تحویل بگیریم، در پشت پرده چه اتفاقاتی در جریان بوده است!

بدون پرداخت یک ریال مالیات

فهرست ابتکارات و خلاقیت‌های اقتصادی این زوج جوان به قدری بلند بالاست که مرور آن توسط نماینده دادستان تمام وقت نخستین جلسه‌ محاکمه را به خود اختصاص داد. مشارکت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی منجر به قاچاق ارز از کشور از طریق ثبت سفارشات صوری و غیرواقعی و انجام عملیات حوالجات ارزی و امور صرافی بدون اخذ مجوز، مشارکت در اخلال کلان در نظام توزیعی نیازمندی‌های عمومی از طریق پیش‌خرید ۶هزار و ۷۰۰ خودرو، مشارکت در اخلال کلان در نظام اقتصادی از طریق مشارکت در عضوگیری و فعالیت مدیریتی در شرکت هرمی پالینور به میزان ۲۶۳ میلیارد ریال، جعل سند رسمی و استفاده از سند مجعول، مشارکت در انجام عملیات پولشویی سازمان‌یافته به میزان ۳۲ هزار میلیارد ریال معادل ۳هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان با بهره‌گیری از حساب ۲۴۰ شخص حقیقی و حقوقی و کشف ۲۴ هزار و ۷۰۰ سکه تمام‌بهار و ۱۰۰ کیلوگرم طلا از منزل این زوج، اتهاماتی بود که در دادگاه به آنان تفهیم شد. این یعنی هزاران میلیارد تومان گردش مالی غیرقانونی بدون پرداخت یک ریال مالیات!

چقدر رمانیتک!

سخنگوی قوه‌ قضائیه در نشست خبری دو روز پیش، احکام ۳۴ مجرم دخیل در این پرونده‌ چندجانبه (ارز، سکه و خودرو) را اعلام کرد. دادگاه ویژه‌ مبارزه با جرایم اقتصادی، وحید و نجوا را که حلقه‌ اتصال تمام این فسادها و فاسدان بودند به اعدام و ضبط همه اموال و وجوهی که از طریق خلاف قانون به دست آورده بودند، محکوم کرد. مدیرعامل سابق سایپا حکم هفت سال زندان گرفت و دو «نماینده‌ مردم» در مجلس فعلی هم به‌خاطر همکاری در تخلفات سایپا هرکدام حکم پنج سال و یک ماه حبس گرفتند.

حالا کاربران فضای مجازی هم در واکنش به داغ شدن حواشی پرونده این زوج جنجالی در فضای مجازی، هشتگ #سلطان_خودرو را در توییتر فارسی ترند کرده‌اند. در ادامه چند نمونه از توییت‌های منتشر شده توسط کاربران را می‌خوانید:

چقدر عاشقانه و رمانتیک. با هم اختلاس کنید، با هم اعدام شید!

آقا ما از بعد ازدواج در به در پیگیر خرید یک دستگا خودرو هستیم و هرروز هم یک مشکل جدید سر راهمون سبز می‌شه. حالا که اون بزرگوار ۶ هزار تا ماشین از خودش به یادگار گذاشته نمیشه یکیشو بفروشید به ما!؟

این همه سلطان به اعدام محکوم شدند اما با رفتن سلطان‌ها وضع قیمت هیچ وقت به قبلش برنگشته و هربار بدتر هم شده.

بابا سلطان سکه که اعدام شد قیمتش دو برابر شد شاید ماشینم مثل سکه به سلطانش حساس باشه باز اعدامش کنین دوبرابر بشه.

می‌گن این دوتا وقتی سر سفره عقد بودن یکی بهشون گفته ایشالا به پای هم اعدام شین».

بازار خودرو به آرامش میرسد؟

احکام صادر شده برای سلاطین خودرو قابل تجدیدنظر خواهی است و هنوز نمی‌شود حکم اعدام این زوج را قطعی دانست. با وجود این، در کنار تعریف و تمجیدهایی که کاربران از قوه قضائیه و عوامل آن برای برخورد با مفسدان انجام می‌دهند، بخشی از کاربران هم این مطالبه را به راه انداخته‌اند که آیا با اعدام سلطان خودرو، مشکل بازار خودرو حل خواهد شد؟ این کاربران از مسئولان می‌پرسند واقعاً تمام مشکلات بازار خودرو زیر سر این زوج پرحاشیه است؟ آیا قرار است پس از سلاطین خودرو، بازار به آرامش برسد و ثبت نام خودرو مثل قدیم برای تمام مردم امکان‌پذیر شود؟ آیا اعدام این زوج، پایان جولان دادن دلال‌ها در صنعت خودروسازی کشور است؟

در کنار تمام این پرسش‌ها بد نیست بدانید که در سال گذشته بیش از ۸۵۵ هزار خودرو در کشور تولید شد که این زوج تنها کمتر از ۰.۸ درصد از آن را دلالی کردند. این یعنی اگرچه باید از قوه قضائیه بابت مقابله با مفسدان بازار خودرو ممنون باشیم اما همزمان باید از مسئولان هم بپرسیم که درکنار محاکمه مفسدان، چه برنامه‌ای برای بازگرداندن آرامش به بازار آشفته خودرو دارند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.