یاسوج- هم‌زمان با افزایش دمای هوا و موج جدید گرما بسیاری از مسئولان و دوستداران محیط‌زیست بر این موضوع تاکید دارند که باید بیش از گذشته نسبت به حفاظت از جنگل ها حساسیت به خرج داد و در راستای حفظ این گنجینه طبیعی کوشا بود.

بلوط‌های زاگرس در آتش کمبود امکانات می‌سوزند

قدس آنلاین-گروه استان ها: کهگیلویه و بویراحمد  رویشگاه بیش از دو هزار گونه گیاهی است که ۴۵۰ گونه آن گیاهی و دارویی است و این مقوله ظرفیت‌های بی‌بدیلی برای ثروت آفرینی در جنگل‌ها و مراتع فراهم کرده است.

گفتنی است بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از وسعت این استان را جنگل و مرتع تشکیل داده است که مهم‌ترین آن جنگل‌های بلوط است و بنا بر اعلام مسئولان با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص این استان ۴۰درصد گونه‌های گیاهی و دارویی کشور را در خود جای‌داده است. 

همه‌ساله به دلیل کمبود محیط‌بان بخشی از این گنجینه طبیعی توسط سود جویان به غارت برده می‌شود تا از درختان بلوط آن زغالی برای قلیان های شهر تهیه کنند و یا به دست برخی فرصت‌طلبان اراضی جنگلی خشک می‌شود تا به وسعت مزارع کشاورزی افزوده شود.

از تعرض شهروندان، گردشگران و سودجویان که بگذریم اما این جنگل‌های طبیعی همه‌ساله با فرا رسیدن فصل گرم ناخودآگاه دچار آتش‌سوزی شده و به تلی خاکستر تبدیل می شوند.

کمبود نیروی انسانی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد بابیان اینکه برای حفاظت و صیانت از منابع طبیعی این استان نیازمند تقویت نیروهای محیط‌بان هستیم اظهار می‌کند: درحالی‌که میانگین سطح حفاظت برای هر قرقبان در کشور شش هزار هکتار است هر قرقبان در این استان از ۱۸هزار هکتار جنگل و مرتع حفاظت می‌کند که این امر نیاز به افزایش زیرساخت‌های حفاظتی را بیشتر کرده است.

غلام‌حسین حکمتیان عنوان می کند: در چند سال گذشته ۸۵ نیروی انسانی شاغل در اداره‌های منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بازنشسته شده‌اند درحالی‌که حتی یک مجوز جذب برای این حوزه صادر نشده است.

صیانت از جنگل‌ها و مراتع استان کهگیلویه و بویر احمد نیازمند تجهیزات نوین مانند مرکز مانیتورینگ، بالگرد و دستگاه‌های دمنده کنترل آتش است

وی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر ۲۰ قرقبان در شهرستان بویراحمد، تعداد ۱۹ قرقبان در گچساران و شش قرقبان در باشت کار حفاظت از جنگل‌ها و مراتع را به عهده‌دارند می افزاید: این تعداد قرقبان نسبت به سطح عرصه‌های طبیعی و حفاظتی این مناطق بسیار اندک است.

تخصیص اعتبار

حکمتیان با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر ۸۰ دستگاه دمنده از اعتبارات منابع ملی برای کنترل آتش‌سوزی‌ها و مراتع خریداری و در اختیار قرقبان ها قرار گرفته ادامه می دهد: اختصاص تعداد بیشتری از این دستگاه‌ها می‌تواند کمک چشمگیری به کمبود نیروی انسانی در زمان بروز آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع داشته باشد.

وی تأکید می کند: صیانت از جنگل‌ها و مراتع استان نیازمند تجهیزات نوین مانند مرکز مانیتورینگ، بالگرد و دستگاه‌های دمنده کنترل آتش است.

وی یادآور می شود: با توجه به سطح وسیع جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد و کمبود نیروی انسانی در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استفاده از تجهیزات نوین برای حفظ این گنجینه‌های ارزشمند نیاز توسعه پایدار در استان است.

بهره‌گیری از تجهیزات نوین

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز مانیتورینگ رصد جنگل‌ها و مراتع استان برای پیشگیری از خسارت‌های آتش‌سوزی و قاچاق چوب به عنوان یکی از مهم‌ترین این زیرساخت‌ها ادامه می دهد: برای حفظ جنگل ها و منابع طبیعی این استان باید اعتبارات ویژه ای در نظر گرفت.

ایجاد پایگاه اطفای حریق

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد همچنین به سخت گذر بودن برخی از جنگل‌های استان اشاره کرده و می گوید: اختصاص یک فروند بالگرد برای خاموش کردن آتش‌سوزی در این مناطق نیاز دیگری است که باید به آن توجه شود.

حکمتیان تأکید می کند: راه‌اندازی پایگاه اطفای حریق در مناطق سخت گذر برای آبگیری بالگرد و سایر اقدام‌های هنگام آتش‌سوزی نیاز دیگری است که تاکنون تنها در شهرستان بویراحمد ایجادشده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سؤالی درباره روندترمیم جنگل‌های آسیب‌دیده از آتش‌سوزی و سایر آسیب‌ها در استان نیز اذعان می کند: در برنامه بلندمدت ۱۰ ساله قرار است۱۰۰ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان با ایجاد جنگل‌های دست کاشت و توسعه گیاهان احیا شود.

وظیفه گردشگران چیست؟

در همین راستا کارشناسان محیط‌زیست اعلام می‌کنند گردشگران باید از رهاسازی مواد شیشه‌ای (نظیر انواع بطری شیشه‌ای و پلاستیکی)، خرده‌شیشه و اشیا مشابه در داخل جنگل‌ها و مراتع خودداری کنند چراکه این اشیا همانند عدسی ذره‌بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک و مواد قابل اشتعال کف جنگل‌ها و مراتع شده و کانون‌های آتش در مناطق ایجاد می‌کنند.

در برنامه بلندمدت ۱۰ ساله قرار است۱۰۰ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان با ایجاد جنگل‌های دست کاشت و توسعه گیاهان احیا شود

آن‌ها تأکید می‌کنند که  به‌هیچ‌وجه در داخل جنگل‌ها و مراتع آتش روشن نکرده و در مواقع ضروری از سطوح بدون پوشش گیاهی استفاده کرده و اجاق را با سنگ محصور کنید.

کارشاسان منابع طبیعی از گردشگران می خواهند تا از پرتاب کردن ته سیگار یا چوب کبریت استفاده شده در طبیعت خودداری کرده و حتی از تیراندازی هوایی و یا باهدف مشخص در مناطق جنگلی و مرتعی خودداری کنند.

آن‌ها توصیه می‌کنند هنگامی‌که موتور خودرو داغ است از توقف در مناطق مستعد آتش‌سوزی پرهیز شده و پس از اطمینان از خنک شدن موتور اتومبیل در محلی عاری از پوشش گیاهی به محل کمپ انتقال داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.