رئیس اداره آموزش ‌وپرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: ۲ تا ۳ درصد از جمعیت دانش‌آموزی هر جامعه‌ای به این افراد اختصاص دارد، اما متاسفانه به دلیل شناسایی نشدن کامل این افراد این عدد در خراسان رضوی ۱.۷ درصد است.

شناسایی ۱.۷ درصد دانش‌آموزان استثنائی در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، مهدی قاسمی‌پور ظهر امروز در مراسم تجلیل از نمایندگان روابط عمومی‌ها و فعالان رسانه‌های مختلف خراسان رضوی در حوزه آموزش‌وپرورش استثنایی این استان که ساختمان این اداره برگزار شد، ضمن تبریک هفته روابط عمومی، بیان کرد: در عصر ارتباطات و  رسانه‌های دیجیتال نقش روابط عمومی‌ها در فرهنگ‌سازی و شکل‌دهی به باورها بسیار حائز اهمیت است.

رئیس اداره آموزش ‌و ‌پرورش استثنایی خراسان رضوی با اشاره به رویکرد عدالت ترجیحی، تصریح کرد: هم‌اکنون در تمام دنیا بحث آموزش‌وپرورش فراگیر مطرح شده، هدف از آن، جمع‌آوری مدارس ویژه و قرار دادن دانش‌آموزان در کنار سایر دانش‌آموزان و برخورداری از آموزش‌های مدارس عادی است، اما باید این نکته که برای تحقق این هدف در کشور ما به چه میزان تلاش شده، بررسی شود.

وی ادامه داد: باید جامعه و افراد آن را برای پذیرش این موضوع آماده کنیم، در اینجا نقش روابط عمومی‌ها به عنوان نوک پیکان شکل‌دهی به باورهای مشخص می‌شود.

قاسمی‌پور با بیان اینکه باید ساختمان‌ها، خیابان‌ها و حمل‌ونقل عمومی جامعه برای استفاده افراد معلول مناسب‌سازی شود مطرح کرد: رسانه‌ها در کمک به ایجاد این تغییرات نقش بسزایی دارند.

رئیس اداره آموزش ‌وپرورش استثنایی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت توجه به تفاوت‌های فردی در بین دانش‌آموزان حاضر در این آموزش‌وپرورش به عنوان کلید واژه اصلی آن، اظهار کرد: هر دانش‌آموز در این آموزش و پرورش یک نمونه ویژه با نیازهای خاص خود است که سبک آموزش ویژه و متناسب خاص خود را می‌طلبد.

وی به بحث متناسب‌سازی مدارس اشاره کرد و گفت: این موضوع مصوبه شورای آموزش عالی کشور را دارد و تمام ارگان‌ها به ویژه آموزش‌وپرورش ملزم به اجرایی کردن آن هستند.

قاسمی‌پور ادامه داد: خوشبختانه مدارس نوساز طبق آیین‌نامه تلفیقی فراگیر موظف به رعایت استانداردهای مناسب‌سازی هستند، اما متاسفانه مدارس قدیمی ما تنها ۲۰ درصد مناسب‌سازی شده و در ۸۰ درصد مدارس قدیمی ما در این رابطه با مشکل مواجه هستیم.

رئیس اداره آموزش ‌وپرورش استثنایی خراسان رضوی تاکید کرد: گاهی سبک خاص معماری مدارس مانند پله یا یک ستون نقش مزاحم را برای جریان یادگیری و آموزش‌ دانش‌آموزان با نیازهای ویژه دارد و می‌توان با ایجاد تغییرات ساده آن فضا را برای استفاده آنها با نیازهای ویژه مناسب‌سازی کرد.

وی با اشاره حضور ۱۷ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز در طرح آموزش تلفیقی و فراگیر، بیان کرد: خدماتی که اداره آموزش و پرورش استثنایی به آنها ارائه می‌کند در حوزه خدمات تکمیلی آموزشی و خدمات توانبخشی مانند گفتار درمانی و کاردرمانی است، در آیین‌نامه تلفیقی و فراگیر این ساعات را چهار ساعت در هفته برای هر دانش‌آموز در نظر گرفته، اما وزارتخانه آموزش و پرورش به علت کمبود نیرو در سناد تنها ۲ ساعت کلاس آموزش مازاد بر آموزش عادی برای دانش‌آموزان با نیاز ویژه در نظر گرفته است.

قاسمی‌پور با بیان اینکه هدف اول ما در اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی شناسایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است، ادامه داد: دو تا سه درصد از جمعیت دانش‌آموزی هر کشور را دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تشکیل می‌دهند، اما این آمار در این استان ۱.۷ درصد بوده که نشان‌دهنده شناسایی نشدن تعداد بسیاری از این دانش‌آموزان است.

رئیس اداره آموزش ‌و پرورش استثنایی خراسان رضوی در توضیح دلیل وجود این فاصله آماری در شناسایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه با استانداردهای جهانی گفت: یاا خانواده‌ها وجود این افراد را پنهان می‌کنند یا به دلیل کمبود امکانات در مناطق روستایی و حاشیه شهر این دسته از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه شناسایی نشده‌اند و متاسفانه از تحصیل محروم شده‌اند.

وی  تاکید کرد: ما برای رسیدن به استانداردهای جهانی در شناسایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نیازمند کمک و همراهی خیران برای ساخت مدارس مناسب با نیازهای این دانش‌آموزان و اصحاب رسانه برای شکل‌دهی به باورها و پذیرش هر چه بهتر این افراد در جامعه هستیم

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.