فوق تخصص خون و انکولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیماران بهبود یافته کرونا تا هشت هفته پس از بهبودی می‌توانند پلاسمای خون خود را اهدا کنند.

اهدای پلاسمای خون بهبود یافتگان کرونا تا هشت هفته پس از بهبودی

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محسن صدیق شمسی فوق تخصص خون و انکولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برای اهدای پلاسما، از زمانی که بیمار بهبود یافته کووید-۱۹ علائم بیماری اش برطرف می‌شود حداقل دو هفته و نهایت تا هشت هفته پس از آن نیز می‌توانند نسبت به این امر خدا پسندانه اقدام نماید.
او افزود: اهدای پلاسمای افراد بهبود یافته منحصر به یک بار نیست و هر بیمار بهبود یافته کرونا با توجه به شرایط جسمانی می‌تواند هر سه روز یک بار نسبت به اهدای پلاسمای خون خود اقدام کنند.

فوق تخصص خون و انکولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: تنها بهبود یافتگانی می‌توانند در اجرای طرح اهدای پلاسما اقدام کنند که در ابتدای بیماری تست pcr آنان مثبت شده باشد.
صدیق بیان کرد: در زمان اهدا نیز از فرد اهدا کننده به طور مجدد تست‌های pcr، سطح آنتی بادی خون و سایر آزمایش‌های عفونی متداول دریافت می‌شود.
او تصریح کرد: پلاسما درمانی بر روی بیمارانی که درمان‌های متداول برای آنان تاثیر نداشته است و شرایط بیمار به سمت وخامت در حال پیشرفت است انجام می‌شود.
فوق تخصص خون و انکولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده استفاده از روش پلاسما درمانی در ۶۰ درصد موارد در روند بهبودی بیماران بدخیم کووید-۱۹ تاثیر گذار بوده است، اما برای اعلام نتایج نهایی هنوز زود است و باید زمان بیشتری از اجرای این طرح بگذرد تا بتوان با اطمینان بیشتری در این زمینه سخن گفت.

پلاسما درمانی رایگان است

صدیق با بیان اینکه با حمایت رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تمامی مراحل پلاسما درمانی بر روی بیماران رایگان است، اظهار کرد: استفاده از این روش درمانی برای بیماران محدودیت سنی ندارد، اما برای بیمارانی که دچار نارسایی‌های کبدی، کلیوی و قلبی است مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
او با اشاره به اینکه بر اساس پیش بینی‌های انجام شده این ویروس در فصل‌های پاییز و زمستان ممکن است به طور مجدد اوج بگیرد، افزود: بهترین کار برای پیشگیری از شیوع مجدد این بیماری رعایت نکات پیشگیرانه است.
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.